Höst i Finland blir ny utmaning för tävlande och publik, fyra bilar/team i WRC är på förslag, Back-SM till Skåne, den 56:e TV-Svängen körs, oljespill orsakade krasch i HGP, Stefan K. jagar även ”DM-guld” och toppförare verkar föredra träning före SM…

WRC-teamen förbereder sig just nu för Renties Ypres Rally Belgium om knappt två veckor med tester i närområdet. Samtidigt föregår likande saker med tester av nästa års hybridbilar och snart måste man även känna på ett delvis nytt Rally Finland. Man är medvetna om att datumflytten för ”Finlands GP” från sommar till höst kommer att innebära helt nya utmaningar och krav.

Foto: M-Sport Poland

Mest fruktas regn och dimma vilket gör WRC:s kanske snabbaste sträckor än mer utslagsgivande än i strålande sommarväder. Med en snitthastighet för hela rallyt på nära 130 km/t så behövs av förklarliga skäl absolut inga yttre störningsmoment. Normalväder för området kring Jyväskylä i början av oktober är 80 procent moln och ovanpå detta regn varannan eller i bästa fall, var tredje dag. Dom riktigt pessimistiska vädersajterna påpekar även att det finns risk för snö i oktober då det är både kyla och en luftfuktighet på 89 procent. Till DirtFish konstaterar Kalle Rovanperäs pappa Harri.

Finland i år kommer att bli något dom aldrig sett förut, något helt nytt! 

Flera sträckor förväntas att köras i mörker något som innebär ytterligare risker och även om han själv inte kört så mycket på de aktuella sträckorna under höstväder, men ändå vet han hur det kan bli.

Mörkt, kallt och regnigt så det blir för förarna som att köra helt nya sträckor…

Han ser även detta som en liten fördel för Kalle som har minst erfarenhet av hemmarallyt på grund av sin ringa ålder. Övriga lite äldre kamrater vet tämligen väl hur man attackerar den finska grusen och då är det lätt att missbedöma.

Foto: Tommy Svensson

För Kalle blir detta bara ett av många rallyn han aldrig kört tidigare menar pappa som även har tankarna på andra håll.

Tänker på publiken och då är inte oktober någon bra månad, verkligen ingen sommar då. Men har man tur kan solen ändå visa sig någon timma!  

Med andra ord kan det vara aktuellt att plocka fram Rally Sweden-grejorna ur garderoben för de som tänker besöka den tionde av de tolv tävlingarna i årets WRC. 

*

I WRC är det bara tillåtet för teamen som kör om Märkes-VM att anmäla tre bilar/tävling. Vill man köra med fler måste dessa anmälas utanför det officiella VM-teamet.

Foto: Hyundai Motorsport

Till exempel därför Oliver Solberg och Pierre Louis Loubet kör för 2C Competion och inte Hyundai Motorsports. Samma sak gäller även 2022 men nu finns krafter som vill utöka antalet bilar och göra det obligatoriskt med fyra. Det skulle då kunna betyda att även Takamoto Katsuta kom in i fabriksteamet som fullvärdig medlem. Men FIA:s Yves Matton vill inte se någon utökning redan 2022.

Möjligheten till utökning kan övervägas i framtiden men då för att ge unga förare en möjlighet få tävla i VM-team.

Då funderas det på att en fjärdebil skulle vikas för en junior som gått vägen igenom FIA-pyramiden. Alltså från Rally4 eller 5 och vidare genom Rally2 (R5) för att så få en chans i den riktiga hetluften.

Skulle onekligen stimulera och vara ett bevis på starka prestationer av dessa juniorer, menar Matton.

*

Nu börjar det röra på sig på riktigt även på den sydsvenska rallyfronten och ytterligare två skånska tävlingar ligger nu ute för anmälan. Först ut är konstellationen Rally Österlen med Tomelilla MK/Trelleborgs MK som kör genrep inför nästa års tävling i ”Back-SM”, ”Minnesbergssprinten” den 28 augusti. För folk boende längre norr ut känns onekligen kombinationen Back-SM och Skåne, lite främmande men som Lennart Kristensson i tävlingsledningen konstaterade.

Från starten går det uppåt hela tiden, kanske inte så mycket men ändå uppåt!

Foto: Lars Svensson

Deltagarna den 28 augusti bjuds på fem körningar på den 1200 mer långa asfaltbelagda ”backen” intill det gamla tegelbruket i Minnesberg. När nu även Back-SM hittar till Skåne blir det 2022 flera ”SM-rallyn” längst söderut. Förutom i Minnesberg blir det även Asfalt-SM i Hässleholm och Kristianstad och lägger man så med lite god vilja till South Swedish Rally, blir det totalt fyra SM-helger till nästa år.

*

Den 4 september är det så dags för den 56:e upplagan av SMK Hörbys rallyklassiker TV-Svängen. I fjol ställde klubben i likhet med i stort sett alla andra ansvarstagande arrangörskollegor för första gången på 55 år in tävlingen. Ett tungt hack i den långa sviten av av arrangerade tävlingar, nu är det däremot mer positivt berättar ordförande Lars Servin under en paus med sitt nya miljöanpassade transportmedel.Foto: Tommy Svensson

Med lättade restriktionerna anser vi oss kunna genomföra tävlingen på ett ansvarsfullt och smittsäkert sätt. Dock blir det inte fullt ut en vanlig TV-Svängen den 4 september. Normalt är det mesta av jobbet med tävlingen klart i början av sommaren men när det dröjde ända in i juli innan myndigheterna gav tillstånd blev tidsramen allt för komprimerad.

Med den ovisshet som fanns med pandemin vågade klubben inte chansa och kanske få en ekonomisk förlust om inte lättnaderna skulle medge rally i september. Därför låg man lågt och bjuder nu istället på en lite nedbantad version. I klartext betyder detta två sträckor mot normalt fem-sex, men i gengäld går båda sträckorna två gånger. Dessutom har klubben för första gången flyttat start och mål från Hörby till Linderöd för att få till en superkompakt och miljövänlig bana.

– Totalt blir tävlingen lite över sex mil lång varav nästan hälften är specialsträckor dit även publik är välkommen, berättar Servin.

Däremot gäller pandemilagen på start och målplatsen vilket innebär att enbart tävlande, mekaniker och funktionärer tillåts där och ingen publik.

Lite trist men trots allt bättre än att inte få lov att köra rally överhuvudtaget, menar Servin.

För att klara av det komprimerade formatet har klubben även satt en maxgräns på antalet deltagare och detta långt under vad som brukar komma till den populära tävlingen.

Vi tar emot maximalt 80 ekipage vilket vi ändå hoppas ska vara en siffra som ungefär motsvarar intresset bland de sydsvenska rallyåkarna, avslutar Servin.

Foto: Tommy Svensson

Med detta får Joachim Grahn och Rickard Nilsson också chans att försvara senaste segern från 2019.

*

Igår skrev jag om hur rörigt det för närvarande är med publik och rally. Medan man i helgens Hässleholm GP i stort sett körde på som vanligt meddelade SM-arrangören i Kil den 14 augusti, att man där har mer restriktioner att följa och bland annat förekommer inga markerade publikplatser. För att ytterligare öka på förvirringen så är det på lördag i Vara och deltävlingen i Grus SM mer som i Hässleholm, både publikplatser och försäljning av mat erbjuds. Enda kravet är att all publik köper ett program för 80 kronor vilket då också utgör entrébiljett.

Ute på sträckan kommer det att erbjudas försäljning av hamburgare & dryck på två ställen, mellan publikområde 2 & 3 samt mellan publikområde 5 & 6, hälsar tävlingsledningen i Vara MK. 

*

I dagens Norra Skåne bekräftar Viktoria Lindh att det var oljespill som orsakade den tunga kraschen i HGP. Redan under söndagen gav även Hässleholms MK:s ordförande CG Wilke luft åtsamma teori.

Foto: Tommy Svensson

När Viktoria och kartläsaren Magnus Persson studerat in-car-filmen från kraschen är hon än mer övertygad.

Vi har fått hjulet precis i oljespillet och allt släpper direkt så jag är chanslös. Vi kom långsammare än i första heatet men olja är tyvärr inte så förlåtande…

Så klart tråkigt för alla men som tur är klarade sig de båda med lindriga skador och fick under söndagskvällen lämna sjukhuset.

*

För några helger sedan säkrade Tomelillas Stefan Kristensson guldet i Asfalt SM:s 4WD-klass i hop med Rickard Nilsson i GN Motorsports Fiesta WRC. Nu är Stefan även på god väg att bli dansk mästare men då handlar det om Rallycross och i klassen Supernational. Bilen är en Ford Escort och med denna vann han helgens uppgörelse på banan ”Ørnedalen”. Med segern tog han ett järngrepp om ”DM-guldet” och är nu med två tävlingar kvar 26 poäng före tvåan Peder T. Jensen, Volvo. Som fyra i tabellen hittas Svedalas Mikael Persson med Golf och på  sjätte plats Rasmus Bergren, Ford Escort. Golf-åkaren har fortfarande chans på medalj då han bara är fem poäng efter tvåan Jensen.

Foto: Hoffman Foto/Team SKÅAB

I Ørnedal var det lite av ”motorfestival” och under fem dagar kördes både Crosscart, Rallycross och Folkrace. Storslam för Team Skåab där så klart även Kristensson ingår berättar teamets mekaniker Marcus Nilsson.

Foto: Hoffman Foto/Team SKÅAB
Foto: Hoffman Foto/Team SKÅAB

Båda mina söner Julius och Caspian vann sina klasser i Crosskart, berättar en stolt pappa.

Med detta så befäste Caspian ledningen i Mini-klassen medan Julius har det tuffare i 650och ligger fyra men bara14 poäng upp till ledaren.

För bröderna Nilsson återstår fyra deltävlingar så än är där många poäng att fajtas om…

*

I gårdagens blogg noterade jag att en del av toppnamnen från premiären i Grus SM saknas i Vara. Förklaringen lär vara att dom istället valt Ryds MK:s nya grepp med rallyträningen ”Handlar´n-svängen” samma datum, den 7 augusti. Träningen har lockat över 50 ekipage till Rävemåla och de fyra sträckor som det ska ”tränas” på. Imponerande längd då det blir totalt 42 kilometer SS, mer än vad de flesta DM-tävlingar lyckats få ihop. Ryds MK satte en gräns med 40 anmälda men verkar nu ha tänjt på detta, då man går ut med att 55 bilar kör.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *