Nya datum i Grus SM, ”Mr Jemba förklarar, ny Proton R5 under uppbyggnad, i helgen är det premiär för World RX och till Höljes kommer Hedström som medlem GRX-teamet!

Man kan inte säga att nya SM-promotorn ”Svenska Rallymästerskapen” glider fram på en räkmacka precis och så klart är det Covid-19 som fortfarande dj-las. Nu tvingas två av tävlingarna i Grus SM att ändra tävlingsdatum på grund av Länsstyrelsernas handläggningstider för tillstånd. Tävlingen i Ludvika som nu är omdöpt från tidigare ”Bergslagsrallyt”  till ”Ludvikaruschen” och om jag inte minns fel så var Opel Rally Kadett och Per Tjerneld som vann första gång ”Berglsagsrallyt” kördes 1968. Alltså ett bra initiativ av Ludvika MS då det för mig hela tiden känts fel att använda namnet på en våra mest klassiska rallyn på en tävling i modernt sprintformat. Datum för ”Ludvikaruschen” blir nu lördagen den 2 oktober. SM-sprinten kommer att samköras med Back-SM. Även ”Sigtunasprinten” flyttar och ny datum för denna blir 23 oktober och då som final i Grus SM.

*

Arne ”Jemba” Johansson med båda fötterna djupt förankrade i både svenskt och internationellt rally gjorde en reflektion apropå att ”Scottish Rally” tvingas köra utan publik. Arne skriver, ”Inte konstigare att Skottland  har andra regler än England, än att Sverige har andra regler än Norge, eftersom det rör sig om olika länder med olika huvudstäder och olika regler. Sedan kan man givetvis ha uppfattningen att trots att Storbritannien har en våldsam ökning av spridningen just nu, så borde Skottland göra likadant som grannlandet England och släppa loss i stort sett alla restriktioner, eftersom båda tillhör Storbritannien. Eller också är skottarna smartare än engelsmännen och tar det lite försiktigare? De är ju kända för att använda både hängslen och livrem Hoppas bara medelsvensson är lite smart, vaccinerar sig och håller distans ett tag till, så att livet kan likna det vi upplevde före Covid-19. Men det är svårt att sia… speciellt om framtiden.”. Så klart har Arne rätt men ändå känns det konstigt för oss som ser ”UK/GB” som ett och samma land…

I förra deltävlingen i Brittiska mästerskapet ”Nicky Grist Stages” kraschade Ollie Mellors/Max Freeman våldsamt med MEM-teamets knappt inkörda Proton Iriz R5.

Foto: MEM

Båda hamnade på sjukhus efteråt men är nu på benen igen och siktar på comeback. I rallyverkstaden byggs samtidigt med besättningens rehab en helt ny Iriz för ”Three Shires Stages” utanför Cheltenham. Intresset är tämligen stort för rallyt som körs den 5 september och efter bara två timmar hade över 200 anmälningar trillat in… 

*

 I helgen är det premiär för  Rallycross-VM eller som det mer korrekt heter World RX och redan nu kan man utropa detta till en historisk säsong. Anledningen är att året blir det sista med bensindrivna bilar och från 2022 är det enbart el som gäller i VM-seriens tyngsta klass ”Supercar”. Första deltävlingen av totalt nio körs i Barcelona och innehåller förutom World RX, även RX2e och Euro RX3.

FOTO: EKS/JC

I VM-serien är det 17 deltagare och då med svensk dominans i form av Johan Kristoffersson, Timmy och Kevin Hansen samt rookien i gänget Dan Öberg. Att Kristoffersson och bröderna Hansen tippas till final är ingen högoddsare även om kanske värmlänningen ännu inte känner sig helt hemtam i EKS/JC Racetekniks Audi. Tvärtom med ”The two Hansens” som har massor av rutin i sina Peugeot 208 som i år fått nya kostymer, annars är det mesta undertill redan både välutvecklat och inte minst välfungerande.

Foto: Team Hansen

Tuffaste utmanare till svenskarna blir med största sannolikhet Niclas Grönholm, Hyundai. Faktiskt en av de vanligaste bilarna i fältet, fyra stycken kör koreanskt och förutom Grönholm så sitter även teamkompisen Kristina Szabo, Timur Timerzyanov och Patrick Guillerme i i20 Supercars.

Foto: GRX

 I RX2 e kör numera jamaicanen Fraser McConnell under svensk flagg och är ensam med detta bland de tio anmälda. Närmast Sverige kommer norrmannen Ole-Henry Steinsholt. I Euro RX3-delen finns inga svenskar alls anmälda.

Totalt är det sju länder som får besök av World RX och för att få ihop till nio deltävlingar  så körs där två dubbeltävlingar. Den första på Nürburgring den 31 juli och 1 augusti medan det bara för några dagar sedan blev klart att även Riga kör dubbelt och här är det den 18-19 september som gäller. Borta från VM-serien är till exempel norska Hell vilket gör att norsk publik får ta sig till Höljes den 20-22 augusti. Här släpps publik in, men i vilken omfattning är ännu inte hundra procent klart men arrangören har sedan en dryg vecka tillbaka börjat sälja biljetter på nätet. Fast några 40-50 000 på läktarna som andra år, lär det inte bli tal om oavsett hur välvilliga myndigheterna än är om en månad…

*

En som kommer till Höljes är Peter Hedström som får vad han kallar ”drömchans” i Grönholms GRX-team. Peter stod utan bil när han med hjälp av sponsorer fick ihop budget för att hitta ny bil då alla VW Polo Supercars redan var upptagna. 

Jag lovade Anders Michalak min EM-plats i Höljes i min bil, så jag stod utan och sen kom den här diskussionen med en sponsor som tyckte vi skulle skaffa en extra bil och jag kontaktade Marcus, sen gick allt snabbt, berättar Hedström. 

Foto: Hedström Motorsport

Tillsammans med GRX-teamet och Hedströms egna tekniker kommer Peter till start i en värsta sortens Hyundai i20, en bil som förra året kördes av Timur Timerzyanov i VM. 

Vi förhandlade in att GRX-teamet ska hjälpa till med bilen i Höljes och kommande tävlingar, vi kommer väl förberedda och jag är med för att fightas i toppen, menar Hedström. 

Tyvärr finns han inte med i Barcelona men framöver blir det minst två tävlingar för honom i ”nya” Hyundaien. Dessutom hoppas kunna köra SM i Arvika som uppvärmning. I Höljes bildar han team med Niclas Grönholm och Kristian Szabo. 

Peter känner ju banan väl, trivs han bara med bilen och får till starterna kommer han kunna överraska, han har alltid varit snabb, säger teamchef Marcus Grönholm. 

Peter rankar denna enskilda satsning som sin bästa i karriären. 

– Detta är den största och bästa chans man kan få!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *