Jonas är tvåa i Rally-SM, Latvala leder WRC Wales Rally GB och när Grupp B regerade!
På en gång alla skåningar, håll tummarna i eftermiddag för Jonas Olsson och Mikael Jönsson i East Sweden Rally. Som det ser ut just nu efter åtta sträckor med fem kvar att åka, ligger Jonas tvåa och leder gör (helt perfekt ur Jonas synvinkel) Mattias Jirvelius. SM-kometen och ledaren fram till sträcka sju Victor Henriksson fick där känna på ”stolpe ut-känslan” när han rullade Fiestan kraftig. Något han inte hade råd med eftersom han redan har en ”nolla” i resultatraden och nu försvann gulddrömmen i östgötaskogen. Redan igår försvann Jonas största hot bakifrån, trean David Pettersson.
– Åk nu smart Jonas, skit i Jirvelius sikta på andra platsen och du tar ett jättekliv mot SM-guld!
SS 7 var tydligen tuff för här fick även Pontus Tidemand problem och tappade ledningen till Mats Jonsson som är tio sekunder före Ingmar Svensson. Istället har Pontus en skånsk WRC-Focus i hasorna i form av Jocke Grahn som bara har tjugo sekunder upp till Skodaföraren.
I Otrimmat 4WD leder Jimmy Joge med sex sekunder före blivande Svenske Mästaren Patrik Johansson. I Trimmat 2WD försvann Leif Peterson i starten på sträcka fyra med trasig drivaxel. Nu leder Johan Carlsson getingboet före Kristian Johansson med Tobias Söderquist och Johan holmberg som delade trea. Skiljer bara sex sekunder fram till Carlsson. När detta skrivs är man inne för lunchuppehåll.
I Wales är det Latvala som håller i taktpinnen och leder drygt tjugo sekunder före Petter Solberg och Loeb som trea, fyra efter Solberg. Mads Östberg, fyra och Hirvonen femma som i mina ögon är en besvikelse. Över minuten fram till Latvala och till fjärde placerade Östberg skiljer en halv minut. Matton behöver nog över huvudtaget inte alls bekymra sig om teamorders…
PG Andersson har vaknat på rätt sida och med friska prylar i Protonen jagar han olycksbrodern Hayden Paddon som vunnit alla dagens sträckor. Nu hjälper detta inte mycket för Paddon är ohjälpligt sist med PG precis framför sig. För svensken finns det möjlighet att nå femte platsen då Alistair Fisher bara är en dryg halv minut före, men sedan blir det stopp. Upp till fjärde plats är där en hel kvart och till ledande Craig Breen över tjugo minuter.
Lite märkligt är att inte en enda bil brutit Wales Rally GB, detta som normalt sett är en bilmördartävling av högsta dignitet. Fyra sträckor är kvar av dagens etapp.
I helgen kan Ola Nilsson, Hässleholm köra hem Scirocco R Cup och detta på banan i Oschersleben. En makalös bedrift i så fall och med sex segrar av sju möjliga varav fem i rad är där väl inget snack om vem som är kung i klassen. Säkrar han segern nu blir det på hans 25-års dag vilket självklart skulle vara den allra finaste presenten. Om så inte sker utan att det blir till att vänta till finalen på Hockenheim får det väl bli så. Men möjligheten att Ola ska missa finns bara inte!
Idag är det även final för TTA/Elitserien och jag önskar alla från Flash och Prinsen till resten av gänget lycka till på Tierp Arena. Hoppas faktiskt även att där blir mycket folk på det som kan bli tack och avskedsföreställning för hela detta dyrbara racingexperiment. Får man tro Expressen verkar det mesta vara klart för en enda serie till nästa år. Fattar jag rätt blir det då med TTA-bilar men med fria motorer istället för som i dag enhetsmotorer från Nissan. Jag hoppas att Expressen för en gångs skull har rätt när det handlar om motorsport…
Zappade igår kväll på tv:n efter Dobbidoo mest skit som vanligt, när jag nådde Kanal 10 och precis då startade ett fantastiskt program med titeln ” Rally- The Killing Years”. Det handlade om Grupp B-eran som slutade 1986 efter en hel rad svåra olyckor, flera med dödlig utgång.
Det som fascinerade mig så här cirka tjugofem år efter var hur lite man fattade när det begav sig. Vi stod år efter år på Svenska Rallyt när Walther Rörhl och Stig Blomquist exploderade förbi i Sport-Quattron, Ari Vatanen och Timo Salonen i Peugeot 205 T16 för att inte tala om Marku Alén i Lancian. Inte fattade vi där stod i snöröken att det vi såg var dinosaurier som snart skulle dö ut. För oss var det bara häftigt när bakändan på bilarna mest var ett enda eldklot och ljudet som gav rysningar från fotsulan till ”ryssmössan”. Men inte förrän när man nu ser monsterna på tv förstår jag hur dj-la häftigt det egentligen var. Inget snack att Loeb i Cittran hade pressat deras tider med massor av sekunder, väghållningen var inte alls kompatibelt med motoreffekten. Men känslan när Grupp B-bilarna drog fram, den är ljusår plus en Vintergata i från dagens rallyvärstingar. Ungefär som Silver-Voc:en mot en värsting 940 med EVO-motor och då är det jag som kör Cittran såklart…
Trevlig helg.
Vaknade tyvärr inte mitt i natten och åkte till Linköping.
Tur i oturen för redan efter 2 timmar nere i Köpingebro så fick jag åka hem med en sjuk dotter.
Hon minst lika besviken som jag, men när vi kom hem så visade det sig att hon fått feber.
De filmerna från Grupp B eran är helt sjuka.
Gåshud är milt uttryckt.
Kennet
hej tommy
jag läste i din blogg att det var final i tta men det stämmer inte den går i göteborg i sista lsöndagen i september, Grupp B filmen gick för en vecka sedan också och var mycket intressant. Din blogg är toppen . Var hittar du allt om motorsporten.
Ny tragedi i rallyspåren! Idag dog ännu en i8la placerad rallyåskådare vid Principe de Asurias rallyt i Norra Spanien. Tjecken Antonin Tlustak åkte av i en kurva med sin Skoda och kärde äver en fototgraferade åskådare som dog ögonblickligen. Ambuans och läkare var på plat inom ett par minuter (de var placerade längs sträckan) men åskådaren var redan avliden.
Sträckan och de två följande ströks, MEN sista sträckan åks som planerat!!! Redan igår inträffade en avåkningsolycka, med fyra åskådare skadade som resutat. Detta ”hedrades” med att etappens sista sträcka ströks!
Hälsningar Skoda-Nilson
Jaha, förstasidan för Kristianstadsbladet på måndag är väl DIN Tommy :). !!!! Jonas å Jocke grattis till Era framgångar i SM-Tävlingen East Sweden Rally.
Ja … lite Folkrace som vanlig från denne. Ett i A-Finalen i Helsingborg, Tina Jönsson, Simrishamns MK, men väl får Degeberga, ja väl inom Bladets läsområde. Sambon Bengt, ja lite väl yvig i A-Final men en 745:a å en jordvall, ja modell större satte stopp för vidare framfart ca 287 meter från mål i A-Finalen. (femma är väl inte fy skam!)
Tack för all bra motorinformation Tommy!!!!!