PG fick bryta direkt i WRC Wales Rally GB, Latvalla leder och slå till på Eklunds gamla Triumph!

Självklart fick det inte gå PG Andersson och Emil Axelssons väg i WRC Wales Rally GB och redan efter sträcka två fick värmlänningen ge upp när framhjulet på Protonen redan då var trött på rally.
– Bilen började bete sig underligt på sträckan och understyrde så vansinnigt, berättar PG på hemsidan.
Fyra kilometer från mål var det kört:
– När vi tog en hårnål vänster, rasade både bärarmen och drivaxeln. Mycket frustrerande, speciellt när vi inte har slagit i något!
Nu förbereder man för omstart i morgon och förhoppningsvis kan det ändå bli några poäng för PG till slut. Leder gör hemmafavoriten Craig Breen sedan storfavoriten Hayden Paddon i Skodan fått tändningsproblem och fått ge upp även han.
Kommer ni ihåg mitt tips från igår? Alla namnen på topp-fem är på plats, nu är det bara ordningen som ska bestämmas. Efter dagens sex sträckor leder Latvala med tolv sekunder före Petter Solberg och med Loeb som trea, nio sekunder bak Petter. Fyra är Mads Östberg och femma Miko Hirvonen som nästan är minuten bak landsmannen i ledning. Lite märkligt att det redan skiljer så mycket, jag inbillade mig att Miko här skulle ta chansen att klippa sin första Citroénseger, men det ser tufft ut.
Om några minuter rullar femte deltävlingen i Rally-SM East Sweden Rally (på svenska Östra Sveriges Rally) i gång uppe i skogarna kring Linköping. Hett kan man väl inte påstå att Rally-SM är när man bara lyckas få ihop runt sjuttio bilar till det som borde vara ”top of the line”. Nu hoppas jag och såklart alla andra rallytokar att redan 2013 har SM ”satt sig” och att vi då får se fulla startfält.
I Trimmat 4WD blir det en fajt mellan ledaren Mats Jonsson och förste utmanren Pontus Tidemand. Mats leder med fjorton poäng och jag tror faktiskt att det gapet finns kvar även på lördag kväll när man går i mål. För en gång skull har inte Mats, Johnny och ”Gamla Bettan” haft riktig samma flyt som tidigare och att ändå leda är starkt. På hemmavägar blir Pelle Sääw med Kalle Lexe från Olofström till höger hyperfarlig med Skodan. Sist bar det till skogs men dessförinnan var ”hissmontören” riktigt snabb och jag tror att det blir samma visa nu. Ja självklart inte att det bär till skogs såklart…
I sista sund kastade Jocke Grahn och Rickard Nilsson in sin anmälan och stärkte av framgångarna i Svenska Rallycupen kan man kanske även fajtas om tredje platsen i Linköping? Nu får Jocke sällskap av klubbkompisen i Simrishamns MK Osborn Eklund med Subarun. Sedan brukar jag även glömma att Per ”Börje” Anderson från Hässleholm också finns med. Börje är som vanligt co-driver till hemmahoppet Mikael Lindquist.
Patrik eller Jimmy det blir frågan i Otrimmat 4WD och då handlar det såklart om ledaren Johansson från Växjö mot hemmahoppet Joge från Motala. Patrik är snabb och säker och jag tror att han kan kvittera ut SM-guldet redan i helgen!
I Otrimmat 2WD håller alla skåningar så klart tummarna för Jonas Olsson och Mikael Jönsson i den röd/gula Fiestan. Nu leder segermaskinen Victor Henriksson med två futtiga poäng före Jonas som haft det lite motigt. Genrepet i TV-Svängen gick dock riktigt bra och med detta i ryggen är han säkert med i toppstriden. Men nu hjälper det inte, Victor måste tappa poäng annars blir det inget guld till Åhuskärr.
Leif Peterson har inte heller han haft det rätta flytet i år, men jag tror ändå stenhårt på ”Leffe” i Trimmat 2WD och de två poäng som skiljer till ledaren Johan Carlsson klipper han nu!
Får skäll av mina småländska kamrater för att jag aldrig skriver om deras framgångar får väl bättra mig här också. Tummarna håller vi därför för Henrik Lennartsson med Christoffer Svensson som notläsare och färgklicken Janne Kristiansson. Men inte ens detta att dom är smålänningar räcker nog för att ta en pallplats….
Noterar att Rally Sweden och VD Glenn Olsson träffat avtal med flera av kommunerna längs rallybanan, nu senast Ludvika kommun. Glenn sätter press på kommunerna, inga avtal innebär inga sträckor i kommunen vilket är helt rätt. Inte ska man kunna åka snålskjuts på andra mer välvilligt inställda grannar är min uppfattning. Nu är Glenn dessutom inne på att skriva ett längre avtal med FIA för att säkra tävlingens VM-status över längre tid än som nu, bara fram till 2013.
En riktig läckerbit annonseras nu ut på engelska ”Rallycars for sale”, f.d. Per Eklunds och Timo Mäkinens Triumph TR7 V8 från 1979. Den sista av nitton byggda ”works cars” och säljaren vet verkligen hur han ska locka till köp eller vad sägs om följande formulering ” Fresta dig med själv med en bit historia och ett ljud som inget annat för priset av en hygglig Escort med noll historia”. Han avslutar med ” Den blir inte gammal” och syftar då på fyndpriset 79 000 euro. Det är ju snart lön, kanske man skulle slå till…

4 svar på “PG fick bryta direkt i WRC Wales Rally GB, Latvalla leder och slå till på Eklunds gamla Triumph!

  1. Synd att man inte kunde åka till Linköping ihelgen, en sträcka går utanför svärfars sommarstuga.

    Mats tar det efter att Pontus brutit.

    1. Hej.
      Inte utan att du har lite backflyt.
      Du får rätt, men Pontus bryter inte utan Mats och Sääw är snabbare ( skriver detta efter lite räkor o vitt vin…).
      Trevlig helg
      Tommy

      1. Hej igen!
        Borde kollat resultatet innan jag skrev. Tidemand leder, Mats tvåa och Sääw har brutit!
        Joans Olsson är fyra.
        MVH
        Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *