Stoffe och Kjell ”överlägsna” i Vimmerby, Ola vill ha poäng och WRC-åkarna fick problem på Panzerplatte!
Stoffe Nilsson och Kjell Fransson ”that´s my men”, nu när de båda infriade förväntningarna och vann i Vimmerbys MS Emil-Trofén. Stoffe totalt och Kjell snabbast i 2WD-klassen exakt som jag tippade i fredags. Grattis!
Stoffe ledde från start till mål före Åke Jacobsson som i mål var sju sekunder bak Subarun. Trea kom Anders Jonasson och fyra Göran Lindström (fråga gärna hur jag tippade?).
Segern betyder att Stoffe ytterligare stärkte sin position i klasstoppen i Sydsvenska Rallycupen. I nästa deltävling TV-Svängen om två veckor har han dessutom möjlighet att bli historisk genom att bli den förste att vinna tävlingen fyra gånger i rad. Tror att Stoffe tar chansen även om jag vet att Jocke Grahn kommer att göra allt för att förhindra den historiska ”fyrlingen”…
Kjell Fransson är alltid snabb och en given segeraspirant, lägger man till detta lite hemmavägar ska det mycket till för att rubba ”byggaren”. Först från sträcka ett till fem gör honom till en värdig segrare och min tippade tvåa Mattis Olsson som ivrig jägare bakom gav ändå bara just andra platsen. Trea kom Daniel Halldén med Magnus Johansson som fyra och David Bellborg, femma. Rätt stora likheter med mitt tips och hade bara ”Lille-Fransson” haft kry växellåda på Golfen hade nog topp-tre blivit exakt som jag förutspådde.
Än en gång grinade oturen Thord Johansson rätt i ansiktet. Låg fin sexa efter tre sträckor men på sträcka fyra behövde den gule 940:an sju minuter längre tid än konkurrenterna och så var dagen förstörd.
Har precis pratat med teamkompisen Ola Wingren som har Silver-Grisen parkerad i ett vägbyte på sträcka tre. Ett minimalt misstag och där låg en stor sten som ”byggde om” både framvagn och skyddsplåt.
– F-n att det ska vara så h-e dj-la svårt att få ihop en enda dj-la sketen uppklassningspoäng till A-förare!
Behöver jag skriva att Ola var besviken?
En makalös urladdning på sista sträckan gav Håkan Ståhl segern över Per-Ola Thörnberg i VOC Elit. Håkan slog Vetlandaåkaren med fem sekunder på sista och kunde ta hem första priset med 0,2 sekunders marginal. Fortfarande är det 240 som äger!
När detta skrivs är där ganska exakt en timma till andra omgången på beryktade Arena Panzerplatte i ADAC Rally Deutschland, det 46 kilometer långa betonghelvetet på övningsfältet Baumschlager. När sträckan kördes första gången skilde 0,8 sekunder, ett lagom långt luftsläpp efter torsdagens ärtlunch mellan Sebastien Loeb och Jari-Matti Latvala. Kollade in en video från luften på sträckan och fick då en känsla av ett långt, jättelångt RS-prov med massor av vägbyten. Läste att Sebastien Ogiers Co-driver hade 180 A4-sidor noter att rabbla på sträckan. Vet inte riktig om min ”högersittare” på asfalt Stefan rätt ut detta, så det var väl lika bra att vi valde att spara oss till Arlövs-RS nästa söndag…
Panzerplatte krävde sin tribut även i år och tråkigt nog var det bland annat Petter Solberg som fick ge upp. Tror att det var en ”hinkelstein” som ryckte loss hela bakvagnen på höger sida på Fiestan, ”over and out”!
Malcolm Wilson hade svårt att dölja sin besvikelse och enligt honom var enda glädjeämnet att Petter stannade på platsen för att inte ytterligare skada Fiestan. Nu hoppas man kunna starta om på söndag för att få något ”bonuspoäng”. Petter var också snabb att erkänna att det var hans misstag ” tappade baken i en lång vänster och fick aldrig in den igen”, ”my misstake”!
Samma öde rönte Thierry Neuville som var på väg mot pallen och här var det ett framhjul som bestämde sig för att lämna sällskapet…
Men Panzerplatte 2 kvar att åka i dag leder Loeb betryggande, nionde segerchampisen kan läggas på kylning redan nu. Tvåa är Latvala men ljusår efter, 1.42 med Hirvonen som trea. Min favorit Ott Tänak har vunnit de två senaste sträckorna och ligger fyra med Mads Östberg som femma.
Det blev ingen omstart för Ramona Karlsson, skadorna efter närkontakten av första graden ( eller är det tredje?) med den tyska stenmuren satte oreparerbara spår på Mitsubishin. Att hon är besviken behöver man väl inte vara psykolog för att begripa och naturligtvis får nu belackarna vatten på sin kvarn. En enda genomförd tävling och sedan ”retired” för resten är inget bra CW att visa upp för framtiden. Nu tror jag fortfarande på Ramona och hennes ambitiösa satsning men i nästa tävling måste du bara imål skit samma om du blir sist, men i mål måste du!
Siste svensken i Tyskland var Fredrik Åhlin, men där satte ”han där uppe” in en ny stöt och såg till att värmlänningen fick ge upp på grund av ”sjukdom”. Har ingen aning vad som drabbat Fredrik, men hans tider fram till ”illnes” annonserades ut har inte alls varit i närheten av förväntat. Hoppas det inte är något allvarligt fel på honom eller co-drivern?
Brinnande rallybilar har man inte sett så värst mycket innan, men vet inte om Ramona startade en ny trend i NZ. Hur som helst, samma öde drabbade tjecken Martin Prokop i början av rallyt och hans ”Jipo-Car” sponsrade WRC-Fiesta kamperar nu vid sidan av Ramonas utbrända Mitsubishi. Såg en video där Prokop dundrar in i ett vägbyte med eld i bakändan på Fiestan. Han och co-drivern kastar sig ut med motorn fortfarande igång och börjar slita med eldsläckarna. Det går inte fort och under tiden växer sig lågorna allt större medan motorn står och går. Till slut får Prokop fram en släckare och tömmer den utan större framgång medan tremiljonersbilen blir allt mer eldangripen. Det som förvånar mig är att ingen av medtävlarna stannar och försöker hjälpa den stackars tjecken. Själv skulle jag aldrig tveka att stanna och hiva ut släckarna, men det är kanske annorlunda i WRC än i DM?
ja du Tommy då är vi två som tror på Ramona
Lovar att vi är tre.
Fick äntligen tag på lite Internet på Teneriffa och man går in på wrc.com och ser att de är borta redan på sträcka två blev det till att beställa in en öl till.
Kennet