Oliver sugen på San Remo, Pastrana till Piteå, Extreme E började med att städa, är det bara att köra?, en del ”lur” och svårt att ställa diagnos!

Tom Kristensson och David Arhusiander blir inte ensamma med blågul flagga i Rally San Remo utan hit kommer även ett av Hyundais tre WRC2-hopp, Oliver Solberg. Att Oliver och Aaron Johnston inte skulle köra i Rally Croatia slog ner som en bomb då detta innebär att värmlänningen hoppat över alla tre VM-tävlingarna hittills. Hoppat över och hoppat över, i Rallye Monte Carlo var Oliver anmäld utanför WRC2, I Arctic Rally Finland var det premiär i WRC-Hyundai och så nu Kroatien som han helt står över. Att då ändå  göra uppvärmningen i Rally San Remo känns lite konstigt i mina ögon. Ott Tänak, Thierry Neuville och Craig Breen kör alla i San Remo för att få in asfaltkänslan inför viktiga Rally Croatia. Detta medan Oliver enbart kör här för att få mer asfaltmil i kroppen och trots att det känns som ”Petters gutt” varit med länge, blir detta blott sjätte starten på asfalt. När jag upplever starten som konstigt så baserar jag det på att Ole Christian Veiby och Jari Huttunen som också ingår i WRC2-satsningen från Alzenau stannar hemma. Mer logiskt borde ha varit om de båda värmt upp på norditaliensk mark än Oliver kan jag tycka.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu har säkert Olivers ”entourage” koll på vad som är strategiskt bäst, så det behöver jag inte bry mig på.

Det här blir första gången för mig i Sanremo, men jag har goda minnen från Italienska asfalttävlingar. Min första tävlingen någonsin på underlaget var förra året i Rally di Roma Capitale där jag avslutade rallyt på en 3:e plats, kommenterar Oliver sin start i det rally där pappa som bäst lyckades bli trea år 2002.

Att han som vanligt ser framemot starten i motortokiga Italien är inget Oliver hymlar med, trots att det bara är ett ”träningspass”.

Du vet, hela min familj älskar motorsport och Italien är motorsport, så självklart ser jag framemot San Remo!

*

Nytt hett namn är nu anmält till Race of Champions i Piteå till nästa år, amerikanska rally/rallycrossprofilen Travis Pastrana. Fem gånger Amerikansk Mästare i rally och nuvarande ledare i ARA så är ROC inget nytt, detta blir åttonde gången som Pastrana kör. Senaste gången det skedde var på hemmaplan i solvarma Miami 2017 och nu blir det istället på snö/is utanför Piteå Havsbad.

Foto: Red Bull

En ära att få möjlighet att tävla mot så många ikoner och legender från alla sorters motorsport, förklarar Subaru-föraren. 

Han vet ännu inte vem som blir hans ”mate” i Team USA men hoppas på NASCAR-föraren Jimmie Johnson. De båda körde ihop på Wembley Stadium men nådde inte så långt fram som Pastrana gjorde 2006, då han var näst snabbast efter just Johnson.

*

Nu är den stora eldrivna ”happeningen” Extreme E på gång och där första deltävlingen körs i Saudi Arabien. Nio ”bilar” och totalt 18 kombinerade förare/kartläsare där dessa som allra första uppgift fick att städa en strand intill Röda Havet.

Foto: Extreme E

Nu säger jag det direkt att just den här formen av bilsport är inte det som jag bär närmast hjärtat. Då har det inget att göra med att det rör sig om elbilar utan mer att tävlingsformen inte ger mig någon större ståpäls. Nu spelar detta mindre roll för i övrig media har serien med sin tydliga miljöprofil, väckt intresse vilket förhoppningsvis spiller över på andra grenar. Grenar som berör mig mer än Extreme E.

Foto: ABT CUPRA XE-

Kul så klart med fyra svenskar på startlinjen, Mikaela Åhlin Kottulinsky delar bil med F1-föraren Jenson Button. Johan Kristoffersson och australienska rallyföraren Molly Taylor kör för Nico Rosbergs med Rosberg X Racing. Mångsysslaren  Mattias Ekström kör ihop med tyskan Claudia Hürtgen och självklart åker duon Cupra i ABT Cupra XE. I ett namn som förpliktigar, Andretti United Extreme sitter Timmy Hansen tillsammans  med brittiska rallytjejen Catie Munnings. Alltså svenskt i nästan hälften av bilarna  och dom ska då mäta krafterna mot Carlos Sainz/Laia Sainz-Oliver Bennet/Christien Giampaoli ZoncaKyle leDuc/Sara PriceStephane Sarazin/Jamie Chadwickco och så rallyesset numer ett, Sebastien Loeb/Christina Gutierrez.

Alla kör med identiska bilar, SUV:en ODYSSEY 21 med 37-tums CrossContact Extreme E-däck. Däcken är utvecklade av Continental, speciellt framtagna för tävlingen för att kunna hantera 550 hk på ett säkert sätt. Med start i helgen följer sedan.

Dakar, Senegal 29–30 maj

Kangerlussuaq, Grönland 28–29 augusti

Santarem, Brasilien 23–24 oktober

Ushuaia, Tierra del Fuego 11–12 december

*

I går gjorde Rallyutskottets ordförande Janne Rydh ett försök att reda ut hur man därifrån ser på hur bäst hantera dagens Covid-19 situation. Om Janne den gamle VW-åkaren, lyckades eller ej beror nog helt och hållet på vem man frågar. Hur som helst blev där en del kommentarer både i olika trådar på  Facebook men även direkt till mig. Att försöka bena upp och koka ner synpunkterna till något som skulle kunna ge en bild av hur rally kommer vidare under pandemin, är ungefär lika lätt som att balansera ett påskägg på huvudet när du samtidigt  åker berg och dalbana.

Det som jag kan tycka är lite konstigt är att övriga grenar på SBF-trädet inte alls är lika påstridiga som just rallyåkarna över nuvarande tävlingsstopp. Vad detta beror på kan kanske någon bättre påläst än jag förklara?

Mest fascinerande av dem alla är den mer militanta delen av ”tyckarna”. Här menar den del på fullt allvar dessutom, att rallyarrangörerna borde kunna runda SBF, Länstyrelsen, Trafikverket och istället köra efter efter eget huvud, men så klart ändå med, ”fulla restriktioner gällande Covid-19”. I deras fall innebär ”fulla restriktioner” handsprit, hålla avstånd och max fyra personer/bil. En av de militanta skrev till mig nu imorse och förvisso är det 1:a april, men ändå.

Vi kan inte vänta in beslut från ett saktfärdigt förbund som helt går på regler som stiftats av FHM som inte har en susning om hur rally fungerar. När det nu är så är det bara att göra som SVEMO och köra på. Våra klubbar har ju visat hur duktiga dom är på att fixa till helt Coronasäkra tävlingar så vad är problemet? 

Denne och han är inte ensam, menar alltså att en klubb ska strunta i allt vad regler heter och ”bara köra”. Motiveringen är då att folket i rallysvängen är de som vet bäst hur man skyddar sig mot smitta och ändå samtidigt klara av att skicka ut rallybilar med publik (dom vet ju att hålla avstånd) i skogen. Jag kontrar med frågan, vilken klubb och vilken tävlingsledare/funktionärer är beredda att axla detta ansvar? Tror uppriktigt sagt inte det är så många som är sugna på att köra rally utan giltiga tillstånd, gällande försäkringar och dessutom bryta mot lagen, då menar jag både klubbar och tävlande? Svaret är förhoppningsvis inte så många, men jag kan ha fel men tvivlar på det…

Som det är nu så råder inom Södra BF där jag trots allt har bäst koll, tävlingsförbud för allt utom SM/RM. Detta kommunicerades ut den 11 februari då man skrev, ”Vid ett extra styrelsemöte den 11 februari med distriktets styrelsen, togs ett enhälligt beslut om att inte tillåta några distriktstävlingar tillsvidare. Om pandemisituationen förbättras och det lättas på myndighetsbeslut kan detta beslut komma att upphävas/ändras med kort varsel. ”. Södra valde alltså att inte sätta någon tidsgräns vilket en del andra distrikt gjorde och de flesta då med stopp fram till den 30 juni. Att detta inte var ett populärt beslut förstod styrelsen också vilket kunde avläsas i slutet, ” Vi förstår att detta beslut inte kommer att tas emot positivt av alla tävlande, funktionärer och aktiva som längtar efter att tävla, men när hela världen är i kris vill vi bidra med det vi kan och rätta oss efter myndigheternas regler och rekommendationer. ”.

*

I dag är det som bekant 1:a april vilket gett upphov till lite olika ”lur”. Bilsport Rallycup-generalen Roger Rooth aviserade att cupen redan 2022 kommer att köras helt elektrifierad.

Foto: FABAS

Att tanka bensin tillhör dåtiden, att ladda med el är framtiden. Och vi vill naturligtvis vara först in i framtiden. Vi är helt övertygade om att de allra flesta rallyförare tycker det ska bli spännande att göra sig av med, alternativt låta konvertera, sina nuvarande rallybilar, förklarar cupgeneral Roger Rooth (bilden).

Detta innebär även namnbyte till ”Megawatt Volt Cup” och där ett tem i ”Strömsund” konverterat en Grupp H Volvo 240 till el med lyckat resultat. Att ladda bilarna på landsbygden kan bli problem men även detta har Rooth tänkt på. Varje tävlande ska medföra minst ett dieseldrivet laddningsaggregat till tävlingarna.

Foto: Okänd

Noterar även att i Finland har det mötts av ramaskri när vägägaren till klassiska Ouninphoja med ekonomiskt bistånd från Rally Finland börjat asfaltera sträckan. Anledningarna ska vara två, att ge asfaltförarna i WRC en större chans att mäta sig mot hemmaföraren plus att minska ner kostnaderna för att återställa grusvägen. 

*

För att få lite balans denna ”skämtdag” där en del i min omgivning verkar ha drabbats av något som är ännu värre än Covid-19 och hyllar dagen som ”Opels nationaldag”. Av vilket anledning man gör detta är för mänskligheten oklart, men vissa sjukdomar är svåra att diagnostisera. Då är det enklare att tyda denna bild hämtad ur senaste numret av den erkänt trovärdiga vetenskapliga tidskriften ”Scientific Journal”

*

Glad Påsk!

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *