Lappi hoppas på WRC2 i Portugal, reaktioner på SBF-Annas ”förtydligande”, VEC-Ted tror inte på något SM i vår och FHM vill förlägna restriktionerna!

Efter att ha tappat platsen först hos Citroën och sedan M-Sport Ford, menade Esapekka Lappi att det fanns andra saker att göra än att jaga pengar för att köra WRC. Ett steg i den riktningen tog Lappi när han köpte in sig i motorsportföretaget RTE Motorsport som startades av i Finland välkände rallyprofilen Janne Eronen. Det nya ”jobbet” stänger dock ingen bildörr och i Arctic Rally Finland gjorde Lappi succé för italienska Movisport i WRC i den av  Printsport hyrda Volkswagen Polo R5.

Foto: Volkswagen Motorsport

Vann lite överraskande före mer favorittippade Andreas Mikkelsen men efteråt förklarade Lappi att någon fortsättning i WRC2 ännu inte diskuterats. Så har nu uppenbarligen gjorts då han till rallit.fi förklarar att han kommer att köra minst en tävling till i vår. Mycket pekar på att Portugal i maj kan bli nästa chans för Lappi och även då med en Polo fast oklart om det blir från Printsport. Att Volkswagens så hastigt avslutade R5-projekt hämmar de som valt Polo som redskap, är det nog ingen som förnekar när Hyundai, Skoda och Ford vässat sina bilar inom det lite vassare Rally2-reglementet medan Polon är som den är.  Men om man väljer tävlingar  med lite fingertoppkänsla läs långsammare sträckor, så behöver inte Polon alls vara ett sämre alternativ vilket både Lappi och Nikolay Gryazin (3:a) bevisade i Rovaniemi. Lappi konstaterar också.

– Portugal kan vara ett bra alternativ för oss…

Fotot: RTE Motorport

Nu jobbas det för att få ihop budget för en ny start vilket Lappi menar inte är så lätt trots segern. Coivd-19 har gjort att många tilltänkta samarbetspartners nu håller hårdare i plånböckerna men hoppet överger inte Lappi. Samma sak vad gäller framtiden i WRC där han ännu inte kastat in handduken, men blir det ingen plats där så är han inte bekymrad.

– Jag har ju fortsatt mitt jobb som säljare hos RTE Motorsport! 

*

Gårdagens ”förtydligande” signerat SBF:s vd Anna Nordkvist blev inte riktigt så tydligt som både hon och övriga bilsportare hade hoppats. Bland annat så vållade delen om juniorers deltagande i SM, reaktioner och i min mejlkorg kom också synpunkter på hur man för dessa definierar eller rättare sagt borde definiera ”Elitsatsning”. Svaren på detta kan man vända och bända på i det oändliga men klart är att många enskilda utövare ser just sin egen satsning som ”Elit”, detta även om man jobbar heltid med något helt annat än rallykörning . En del hävdar att det är hur stort hål i plånboken satsningen innebär som  ska avgöra om det ska kopplas ”Hobby” eller ”Elit” till utövandet, andra menar att nerlagd tid och ambition är det som ska väga tyngst . En knepig fråga att bena ut vilket jag också är tacksam över att få slippa. Man ska nog ändå ha i åtanke att dessa regler är skapade genom Riksidrottsförbundet och förutses kunna användas i alla de drygt 70 förbund som här ingår.  Delar man sedan upp dessa i olika grenar inom förbunden så rör det sig säkert om bortemot 200 sporter där säkerligen merparten tycker att just deras sport, borde/måste bedömas för sig och inte klumpas i hop med andra.

Jag förstår att vi i vår sport tycker att RF borde titta specifikt på oss och våra möjligheter, men den uppfattningen har som sagt säkerligen även alla andra anslutna specialförbund. Finns många med liknande förutsättningar som till exempel rally, enduro, motocross, orientering, golf, båtsport, flygsport, cykling, skidor, fältskytte, ridsport och många många fler. Förutom att sporterna utövas utomhus så har man även det gemensamt att samma regler gäller för utövande med hänsyn till Covid-19. Skulle dessutom bli förvånad om inte samma diskussioner finns inom dessa sportgrenar med ingången, ”Varför får vi inte tävla, alla andra får ju?”, kanske dock i ett lägre tonläge…

*

En som valde att via Facebook vädra sina tankar var Volvo Euro Cup-ansvarige Ted Malm som där skriver.”Tror dessvärre inte mkt på sannolikheten av att någon SM tävling blir genomförd såsom SBF påstår just nu. Då gällande restriktioner inte gör det möjligt för en tävlingsledare att på fullt allvar genomföra en tävling och samtidigt sova lugnt och gott om natten. Känns inte öppet och ärligt att påstå att allt är lugnt och glasklart när arrangörer samtidigt våndas över att ens fundera på att genomföra en tävling.

Foto: Tommy Svensson

  När skall det bli slut på detta beteende där ALLA blir förlorare? Arrangörer, aktiva, sponsorer näringsliv m.m m.m. Det är inte OK längre att kastas med i förhoppningarna gång efter annan som sedan grusas en vecka eller några dagar före tävling. Vet NI i SBF redan NU att det faktiskt INTE går att arrangera tävlung med rådande pandemilag så är det t.o.m bättre att dra i handbromsen helt fram tills den ändras. Jag vet jag är en av de som vurmat för att vi skall försöka köra tävlingar. Jag är också en av de som anmält mig till var och varannan arrangör som lagt ut inbjudan.

Foto: Malm Motorsport

MEN det är inte OK längre att föra hela sporten bakom ljuset. Säg gärna att jag har fel för jag önskar verkligen det så vi får köra. Men tror tyvärr jag har väldigt torrt på fötterna just nu. På det sättet man går ut och påstår att allt är OK från SBF att arrangera tävlingar blir bara löjeväckande då man pratar med arrangörer som samma dag får klart och tydligt från alla myndigheter att det är ett BIG NO NO att arrangera deras tävling. Jag som CUP ansvarig vill inget hellre än kunna skapa det bästa för alla inblandade vilket såklart är svårt just nu. MEN det är därför jag blir förbannad när man vet om att tävling ej får genomföras men man stoppar huvudet i sanden och därmed åsamkar en massa massa personer onödigt planerande. Tid och pengar som kunde lagts på en massa annat. Jag förutsätter såklart att såväl SBF som RU vill alla aktivas, arrangörers och sportens bästa. Men just nu blir agerandet inte riktigt så. Några ord från mig som fått nog nu.”.

Jag håller med Ted, för som det är nu så trampar alla omkring i någon sorts tjock dynga och försöker hitta fast mark. Den ende som kan hjälpa till i letandet är för vår del är faktiskt SBF och sedan är jag inte position att avgöra om man härifrån jobbar tillräckligt hårt för detta, eller bara avvaktar vad FHM/RF/Regeringen kommer fram till. Idag kom också att FHM bestämt avrådde Regeringen från att lätta på de restriktioner som det tidigare ställdes i utsikt skulle ske den 11 april. Något som skulle underlätta med lite mer publik för såväl, nöjesparker, konserter som idrottsevenemang.

Foto: Lasse Ottosson

Istället vill man förlänga dagens regler till den 3 maj och direkt efter beskedet kom också att Sweden Rock utanför Sölvesborg ställer in för andra året i rad. Allt hänger så klart ihop med att smittläget går åt fel håll och detta trots restriktioner och vaccinering. De mest pessimistiska menar därför att hela 2021 redan är förlorat och att vi borde göra bäst i att hoppas på 2022. Så illa hoppas inte jag det ska bli, men att hoppas på ett mer ”normal läge” innan augusti tror inte jag på, hoppas jag har fel…

*

I morgon blir det bloggfritt andra aktivteter väntar…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *