Ramona får inte vingla i ADAC Rally Deutschland, publikras för TTA och Skodamamma med överskattad simultanförmåga!

Nästa deltävling i WRC är helgens ADAC Rally Deutschland, som vanligt med luriga asfalttsträckor i vingårdarna kring Trier inte långt ifrån franska gränsen. Gissar att Ramona Karlsson Miriam Walfridsson är superspända inför asfaltdebuten dessutom med helt ny Mitsubishi ”tia”. Nu måste det klicka för PWRC:s enda heltjejiga besättning och varför skulle det inte det? Oturskvoten måste vara mer än överfull och förhoppningsvis har man stoppat in oturen i resterna av den utbrända bilen från Nya Zeeland och skickat alltihop till skroten.
Med en sjätte plats i Mexico som enda målgång och därefter två ”nollor” är det nog att begära för mycket att Ramona ska blanda sig i den översta toppstriden, målsättningen måste vara att komma i mål och få poäng. Leder PWRC gör mexikanaren Benito Guerra, tio poäng före Valeriy Gorban från Ukraina. Ska man vara helt ärlig så är båda högst mänskliga och egentligen något som Ramona mycket väl ska kunna hänga på. Fast då krävs det full fokus och framförallt, inget vinglande ute bland vinrankorna…
På tal om WRC så är det väldigt lite verkstad för tillfället hos Patrik Sandell och Sweden World Rally Team. Visst håller sig Patrik och Maria Andersson i gång med Kinesiska Mästerskapet, nästa deltävling körs i helgen utanför Peking, men det kan ändå inte vara detta som var första prio när projektet med SWRT drogs igång i vintras. Kollar man dessutom på Patriks hemsida så verkar fokus för tillfället handla mer om cykeltävlingar än rally. Efter att precis ha avslutat Cykelvasan kastade han sig ut på nästa tvåhjulsäventyr Tour Jämtland, en liten nätt tripp på 21 mil mellan Åre och Trondheim.
I helgen inträffade en ny dödsolycka inom rallysporten den här gången i Serbien. Nu var det vad jag förstår inte något riktigt rally utan någon form av backtävling ”Hill Climb Tara” som kördes sex mil utanför Belgrad men detta spelar så klart ingen roll, tragedin blir inte mindre oavsett vilket. Tre åskådare dödades när en bosniskförare tappade kontrollen och åkte av rätt ut bland åskådarna. Tävlingsledaren har förhörts av polisen, men inget har hitintills framkommit om åskådarna stod felplacerade eller om det handlar om ett misstag från arrangörerna.
Märk väl jag är inte skadeglad utan mer bekymrad när jag läser åskådarsiffran från Kanonloppet på Gelleråsen med TTA i helgen. I våras kom fullt godkända sextusen personer för att kolla in ” den nya heta Elitserien”. I helgen hade siffran halverats och bara 2870 åskådare tog sig ut på klassisk racingmark. VD:n för Karlskoga Motorstadion Mike Luff var självklart besviken.
– Vi borde haft minst femtusen åskådare konstaterade Luff som också räknar med ekonomiskt bakslag.
Frågan är nu om den halvan av åskådarna som hittade på annat i lördags gjorde detta för att man helt enkelt inte gillade det man såg i våras? Om så är fallet har TTA verkligen en utmaning framöver om inte min och många andras ”svartmålning” ska bli verklighet, den att svensk racing är på väg utför klippkanten!
Det var inte bara Noah Milell som blev tvåa i helgens kartingrace i Lidköping. Samma placering fick klubbkompisen Niklas Olofsson som förklarar varför det inte blev seger.
– Vi hade hittat en perfekt inställning på regn, men när det torkade upp till finalen fick vi inte till set-upen optimalt, och då vinner man inte i denna konkurrensen.
Nu börjar snart skolstarten i kristianstadstrakten och jag uppmanar alla att se upp med ”trettio gränserna” utanför skolorna. Polisen är på hugget och om några dagar ska vi hänga på ett gäng hastighetskollare och då hoppas jag slippa träffa just dig!
I en cirkulationsplats ( märk väl skriver inte rondell för det är något annat, har ju gått BE-korts kurs!!) nära en skola såg jag i morse en härlig mix. En vit nyare Skoda med två barn i baksätet och vid ratten en uppenbart stressad mamma. Vidare fanns där en Skodaratt, en blinkerspak, en pappmugg kaffe, en cigarett och som kronan på verket en mobiltelefon i örat på den Skodakörande mamman. När allt detta sedan skulle kombineras ihop så hjälpte inte ens den ”överlägsna” kvinnliga simultanförmågan utan det blev tvärstopp halvvägs inne i ”rondellen”. Det roligaste av allt var sedan när mamman ovanpå att hålla ordning på allt det andra, nu även skulle vrida på startnyckeln. Hon sa väl som så, ” just nu är det lite mycket”…

8 svar på “Ramona får inte vingla i ADAC Rally Deutschland, publikras för TTA och Skodamamma med överskattad simultanförmåga!

  1. Tittar man på bilderna från olyckan ser man att publiken står mycket illa till. De står i en ytterkurva med bred asfalt och föraren kommer med punktering på vänster fram i alldelses för hög fart…

    Resultatet blev ju förödande. Tyvärr är detta vanligt i södra delen av Europa. Publik som är felplacerad – alldeles för snabba asfaltvägar. Kombinationen ger tyvärr sådana följder.

    När kommer de att lära sig?

    1. Hej.
      Har inte sett bilden, men det verkar vara som du skriver efter vad jag lyckats utröna om olyckan.
      Snabba asfaltvägar i kombination med felplacerad publik är inget bra.
      De kommer aldrig att lära sig är min uppfattning!
      MVH
      Tommy

  2. Nu var det ju så att det var grått och ihållande regn på morgonen i Karlstad som är en av orterna som publiken kommer ifrån. Att det dessutom var en massa andra aktiviteter runt om gjorde nog inte saken bättre. När det gäller konceptet TTA så är det bra mycket roligare är mellanmjölks STCC.

    1. Hej.
      Vädret och andra aktiviteter runt om spelade säkert in, men med TTA:s starka koncept borde det ändå varit de som stod som vinnare.
      Förakta inte mellanmjölk, blir kanske så att vi allla framöver ”får gråta över utspilld mjölk” istället…
      MVH
      Tommy

    2. 12 Mellanmjölkspaket av samma tillverkare (TTA)  vem vill se ett gäng snekrockade rörvagnar som tappar körbarhet efter en liten smäll, för smällar är ju enda chansen till en ändring i resultatlistan när SJ har anlänt med tågsätet. Du var förståss inte i Östersund för där var det höklassig racing med olika bilmärken med riktiga karosser o en jättepublik som applåderade alla förare efter målgång- blir det ännu fler På solvalla ………Racerfeldt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *