Lite om väder, snittfart, Rovanperäs chanser på hemmaplan, finska flaggor dominerar WRC3, Stugemo får ny motor, Rally Japan som konst, Åsum-Viktor inledde året med tung seger och Madsen in bland Elite Peugeot!
När nu WRC Arctic Rally Finland närmar sig så handlar det mest om tre saker, hur dj-la kallt det ska bli kring Rovaniemi, hur in i h-e snabba sträckorna är och så slutligen hur mycket Kalle Rovanperä ska vinna med. Ingen av frågorna som jag kan ge speciellt bra svar på förutom vädret, som slår om till mer ”Värmlandsväder” med en futtig minusgrad mitt på dagen både fredag och lördag, medan det smäller till på söndagen med tre minus enligt väderleksrapporten. Därmed kan kanske farhågorna från ingenjörerna och i slutändan förarna, att bilarna riskerar att bli instabila i höga farter på grund av all snö och is som förstör för de noga utprovade monstervingarna på och under bilarna.
Problemet är att testerna har körts när det varit smällkallt (idag och tisdag är det mellan minus 14 och 16 dagtid) och att man därifrån samlat data och så klart då med istäckta bilar. Blir lite spännande att se om detta i slutändan verkligen påverkar, men när man ser på M-Sport Fords WRC-Fiesta så ser det absolut kyligt ut.
Att det blir snabbt i helgen är alla överens om frågan är bara hur snabbt. Tävlingsledaren försökte i förra veckan förklara karaktären på sträckorna och att några av dessa kommer att utmana om snittrekord i WRC, är nog inte så svårt att räkna ut. Senaste siffran jag hittar är från 2019 då Kris Meeke och Jari-Matti Latvala delar rekordet från Rally Finland. På SS10 Äänekoski snittade dom med Yaris WRC 131,8 km/t, ett rekord som många hoppas medan andra fruktar, kommer att ryka i helgen.
Vad gäller Kalle Rovanperäs möjligheter att ta sin allra första WRC-seger är jag lite skeptisk. Att den väntar runt hörnet är odiskutabelt men magkänslan säger att det ändå inte blir på hemmaplan den kommer. Kanske jag utläser fel saker i teamchef Jari-Matti Latvalas kommentar men jag får ändå en känsla av att han vill skruva ner förväntningarna lite grann efter succén i Monte.
– Vi kommer att ha större press på oss än vanligt med hemmatävling plus att våra bilar är utvecklade på finska vägar och den här typen av förhållande, analyserar Latvala.
Rovanperä själv tycker det känns bra att komma tillbaka till Rovaniemi där han kört en gång tidigare, då som premiär i Yaris WRC. Som vanligt i par med Jonne Halttunen så blev det seger men då utan VM-status på tävlingen. Ändå menar Kalle att den erfarenheten hjälper till i helgen även om där nu är sträckor han aldrig kört förut. Största utmaningen menar Kalle är att hitta rätt set up med de helt nya Pirellidäcken.
–Dessa skiljer sig en del från de vi tävlat med förut men känslan var bra, menar ”favoriten” som är medveten om trycket.
– Lite mer press än vanligt men skulle ändå vilja säga mer förväntning än press även om de finska rallyfansen sätter extra tryck…
*
I dag har det varit ”PET” (Pre Event Test) eller sista träningen innan reken börjar på onsdag. Mest omfattande klasserna är WRC2/3 med totalt 33 startande varav då tio i ”Fabriksklassen” WRC2. I WRC3 där ”privatförarna” gör upp är det total dominans av finska flaggor bland de 23 anmälda, totalt tio förare som kan räkna Arctic som hemmaplan. Utan att på något sätt förringa övriga så kan jag ta gift på att det även blir den blåvita flaggan som vajar högst på söndag. Men vem av de fyra första i spåret dessutom alla i Skoda, Teemu Asunmaa, Emil Lindholm, Mikko Heikkilä och Eerik Pietarinen som får äran att öppna skumpaflaskan först, det återstår att se. Själv håller jag tummarna för Emil Lindholm som jag upplever som en extremt sympatisk människa, dessutom en perfekt förebild och ambassadör för sporten. Men skulle det inte bli Emil med Mikael Korhonens tur, så sätter jag en slant på Pietarinen. Inte bara för att han vann ADAC Opel Rally Cup 2019 utan för att han är en väldig vass chaufför och avslutade fjolåret med seger i tyska ADAC Rallye Atlantis med samma R5 Skoda som han kör i helgen. Foto: Tommy Svensson Tyvärr var det så tidigt som i oktober men enligt uppgift ska han och kartläsare Antti Linnaketo inte lida av detta utan ska ha toppat formen till Arctic. Inställningen är där absolut inget fel på hos Eerik som ser framemot snabba SS1 Sarriojärvi.
– Sarriojärvi har alltid varit en fantastisk sträcka och gasen är inställd på att vara längst ner från allra första början, förklarar Eerik.
Nu är han lite handikappad av att köra en Skoda Fabia R5 med fyra år på nacken medan konkurrenterna i de flesta fall kör bilar med senaste Rally 2-specifikationer. Å Andra sidan har han kört bilen i flera tävlingar tidigare och känner den väl precis som han efter flera testmil, även känner Pirelli-däcken.
– Jag har kört test i 25 mil vilket måste vara tillräckligt, menar 27-åringen.
Målsättningen är solklar, klasseger men han nöjer sig inte med detta.
– Vi bör även vara bland de tre bästa R5-bilarna totalt!
*
Bland konkurenterna utan finsk flagga på bilen finns då Johan Kristoffersson/Patrik Barth, Mattias Ekström/Emil Bergkvist och så klart även Lars Stugemo/Kalle Lexe som är den i trion som förberett sig allra mest inför uppgiften. Förutom start i Arctic Lapland Rally så har paret även kört mycket test med Printsports Skoda. Men det har varit en inte helt okomplicerad inledning för Sunnyside Experience-Skodan. Först blev Lexe hängandes i Köpenhamn på grund av flygplanskrångel och detta i sällskap med Eyvind Brynildsen/Veronica Engan som blixtinkallats av Toksport för att köra deras WRC2-Skoda.
Men efter en natt i Helsingfors kom man så fram till Rovaniemi för ett sista test i morse.
– Årets kortaste test så ikväll blir det motorbyte, konstaterar Stugemo sedan hans bil börjat gå illa.
På den korta testen hade man fint sällskap, både Esapekka Lappi och Jari Huttunen använde nämligen samma sträcka.
Utanför dessa finns även Albert von Thurn und Taxis som preparerat sig sig själv stenhårt med Baumschlager Rally&Racings nya Rally2 Skoda. Däremot är jag mer än lite tveksam till färgvalet på bilen inför besöket i jultomtens hemstad. Den välbeställde tysken har valt helgrönt på Skodan, så hur tänkte du här Albert?
*
Från Finland är det ett bra stycke väg till Japan där årets WRC-final ska avslutas i mitten av november. I dag avslöjade arrangören där hur affischen för rallyt ser ut, signerad av Ryuji Shishido. Konstnären förklarar hur han tänkte där de raka linjerna i botten visar asfaltvägarna i rallyt medan det vita ska ge en illusion av rök från däck och väg när WRC-bilarna körs lite aggressivt. Han ville även lyfta fram de färger som deltagarna möter i ett höstligt Japan och där det rödgula dominerar medan man i bakgrunden även ska tolka in de höga bergen där sträckorna kommer att köras. Om det var lite svårt att hänga med i tänket kring bakgrunden så var det mycket enklare att fatta att det är en Yaris WRC som kommer susande i förgrunden…
*
Efter att av juryn till Nordöstra Skånes Idrottsgala utsetts till både Årets Talang och Årets Stjärnskott menade Kristianstadsbladet sportchef Patric Nilsson att EM-vinnaren Viktor Gustavsson, tävlande för Kristianstad Kartingklubb var stekhet. Inte blev hettan lägre efter att Viktor i helgen utklassade sina konkurrenter i en förtävling inför EM 2021, WSK Champion Cup på italienska Adria International Raceway beläget söder om Venedig. I finalen för KZ2 dominerade den på Åsum Ring skolade 16-åringen och tog direkt en ledning som han sedan aldrig släppte.
En seger som bådar gott då samtliga EM-utmanare var på plats plus att premiären avgörs på samma bana som i helgen. För Viktor gäller det nu att plugga italienska då han i veckan flyttar in i egen lägenhet vid Gardasjön från vilken han kommer att sköta sina studier på distans.
*
Det är inte enbart som ”rallykører” Brian Madsen från Slagelse är duktig utan han är minst lika duktig när det gäller att sälja och serva Peugeot. Nu har han och hans kollegor utsetts till Peugeot Elite Dealer som grundar sig på mycket nöjda kunder
– Tack så mycket för förtroendet från alla våra underbara kunder och gedigna samarbetspartners. Utan er – inga oss, hälsar en glad Brian.
Han kan även glädja sig åt att Brian Madsen Sport har sålt de tre första Rally4-bilarna i Danmark, två Peugeot 208 och en Opel Corsa. Mathias Christiansen och Morten Fuhlendorf valde att köra franskt medan ”Årets Rallytalent 2020” Mikael Njor valde en mer stabil tysk Opel Corsa. Nu ska man vara ärlig, så i grunden är det samma bil under karossen bara det yttre som skiljer. Plus ej att förglömma det psykologiska övertaget Mikkel får när han förklarar för konkurrenterna att han kör en Opel…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.