Sepp Wiegand kör VW:s tredje bil i Tysklands WRC-bidrag, Sandell snabb igen och ny rallytragedi i Italien!
Det blev omstart för WRC-paret Patrik Sandell och Maria Andersson i Kinesiska Mästerskapet och än en gång visade paret var skåpet skulle stå. Men vad hjälper det att vinna första och sista dagen när man på mitten vandrar runt i öknen. Bara att ta nya tag och då förhoppningsvis med frisk bränslepump….
Intresset kring VW Motorsports WRC-satsning 2013 är ständigt ökande. I dag släpptes namnet på den tredje S2000 Skodan som teamet anmäler till Rally Deutschland i mitten av augusti. Sebastien Ogier och Andreas Mikkelsen får sällskap av färska IRC-stjärnan Seep Wiegand, alltså tre Skodor för VW på hemmaplan. Som bekant satte FIA stopp för premiärkörningen av WRC-Polon och därför får teambossen Jost Capito nöja sig med systermärket. Vad gäller Wiegand är Capito minst sagt imponerad.
– Sepp har redan visat att han tillhör den nya generationen rallyförare och vi är väldigt glada att vi får ha honom i teamet.
Tänk om de berömmande orden istället handlat om PG, Flodin, Sandell, Tidemand, Åhlin eller någon annan svensk rallyåkare!
Noterar också på ”eriksson motorsport” att både Red Bull och Eurosport är intresserade av att ta över WRC. Dessutom ska även ett gäng sydafrikaner vara sugna på ”Rally-VM”. Eurosport lär dock vara det allra hetaste namnet som även driver IRC på ett mycket bra och proffsigt sätt. Frågan är bara vad som händer med just IRC om man även ska sköta WRC, för mig känns det som att ”en måste bort”….
I helgen drabbades rallysporten av ännu en tragedi och detta i den italienska mästerskapstävlingen Rally Coppa Città di Lucca i Toscana. Vialerio Catelani, 37 år och co-driver Daniela Bertoner omkom båda när deras Peugeot 207 S2000 åkte av vägen och fattade eld. Bilen landade på sidan och de bägge kunde inte ta sig ut från den helt övertända bilen som på några minuter förvandlades till ett utbränt plåtskal.
Detta var femte dödsoffret i rally på bara en månad, först var det co-driver Gareth Roberts som omkom i Targa Florio och samma helg omkom unge fransyskan Lucie Vauthier när hennes lilla Citroen C2 körde rätt i ett broräcke. Sedan förra helgen var det återigen en co-driver, Bohuslav Ceplecha i Rally Bohemia och så nu de två italienarna. En dödsolycka är en för mycket och vad ska man då säga om fem på en månad, katastrof!
Minsta gemensamma nämnare för tragedierna är att alla inträffat i asfaltrally. Med detta i åtanke är jag fortfarande helt inne på SBF:s linje som förbjöd rally med asfaltsträckor i Sverige efter en dödsolycka i Sandviken år 2000. Ett beslut som man i omgångar får kritik för med hänvisning till hur stor del av sporten som utövas på asfalt världen runt. Men för mig är det solklart, asfalt är farligare än grus!
Även om hastigheterna kanske inte är högre så reagerar bilen blixtsnabbt när asfaltsdäcken släpper, oftast har du inte en sportslig chans att rädda situationen utan det bär av vägen. Sedan, detta är helt mitt eget tyckande, verkar det som att asfaltsträckorna för det mesta körs genom byar med hus, broräcke, lyktstolpar och annat bråte precis intill vägen. När då däcken släpper så är det alltför ofta som där står något hårt i vägen. Grus däremot är mer rättvist, du känner oftast när det börjar dj-as och har någon sekund på dig att korrigera. Med detta vill jag än en gång poängtera att jag fullt ut stöder asfaltstoppet i svenska rallyn!
Pratade idag med överlycklige smålänningen Thomas Theorin som i par med gamle rallycrossaren PO Davidsson körde hem klassegern i Midnattsolssrallyt. Den gröna Amazonen for som man brukar säga ”som ett skållat troll” längs sträckorna och marginalen till tvåan, Glenn Egon Ström var betryggande, 3.39 minuter. Trea slutade Nisse Bergquist och alla tre körde Amazon. Men klassegern var inte det som gladde ”timmerbilsåkare” Theorin mest utan det var total placeringen.
– Vi blev 26:a totalt och hade dessutom världsmästare Mikkola efter oss, inte dåligt med en Amazon, konstaterade Thomas belåtet.
Nästa uppgift blir att köra hem Tinter Classic Rally Cup där han är med i toppstriden. Nästa deltävling är i ”superstora” Kullingstrofén på lördag med 230 anmälda och inför denna är Thomas optimist
– Allt annat än seger är en besvikelse!
I helgen kom en av mina kollegor hem från Greklandssemestern, inget konstigt med det. De flesta flyger till Grekland men inte kollegan, han packade in hela familjen i bilen och drog. Nu till det som är mest anmärkningsvärt och som säger en del om den psykiska statusen, man åkte till Grekland i en Citroén Berlingo. Ni vet den där lilla fyrkantiga lådan som fransmännen envisas med att kalla bil. Som ni förstår har jag haft lite synpunkter på färdmedlet före avfärd och det var därför kollegan kände sig tvungen att meddela att allt gått perfekt.
– Berlingon är en riktigt härlig långfärdsvagn kan rekommenderas, menade kollegan utan att rodna.
Som jag brukar säga, till detta är jag mycket skeptisk…
Samtidigt som detta skrivs kommer Sportchefen in på redaktionen med kryckor. Allt har ett pris och priset för att stå i mål i beachhandbollens sponsorklass är en tilltufsad hälsena. Att gamla gubbar aldrig lär sig?
Jag är såklart enig med dig i att vi för allt i världen ska vara utan dödolyckor i rally. Men åt andra sidan så går det jätte bra att köra asfalt rally i danmark och en annan tanke är hur vi ska skapa nya världsstjärnor inom rally om svenskare grenerellt bara kan köra grus, I Danmark har dom problem så snart det blir grus, dom kan åt andra sidan bara köra asfalt. Jag tror att om bara man planerar asfaltsträckorna så blir dom inte ett problem. Hoppas man kan få upp en seriös diskussion, en olycka och totalstopp!! i nu 12 år.
Samtidigt är ju asfaltrallyn lika roligt som se målarfärg torka så för mig får det gärna vara totalstopp!!!
Om det är roligt att se på eller inte är jo en personlig sak, och enligt min mening har dett inget med frågan att göra. Jag skrev jo att jag hoppas man kunna få en seriös diskussion. Allt annat är jo meningslöst att använda tiden på.
Hej eac 1 och galtkast.
Kommenterar detta i bloggen idag!
MVH
Tommy
Hej. Det missade jag…
MVH
Tommy