PWRC-Ramona behöver hjälp, PG kör i Malaysia, WRC-Jocke åker i Danmark och Bengan begravdes idag!

Nu ser den ut att bli verklighet insamlingen av pengar som ska ge Ramona Karlsson möjlighet att fortsätta sin PWRC satsning. Som bekant gick ju både Mitsubishin och en del av drömmen upp i rök på Nya Zeeland men ännu har inte Ramona och co-driver Miriam Walfridsson gett upp. Största problemet för tillfället är att hitta en ny bil vilket självklart inte är någon billig affär, alternativet kan vara att hyra men inte heller detta kostar kaffepengar. Därför har två av Ramonas ivrigaste supportrar Rolf Persson och Anders Andersson dragit igång en insamling för att hålla drömmen vid liv. De båda har bett Motorbloggen om hjälp att sprida budskapet vilket jag självklart ställer upp på. Så här skriver man och supporterparet vill även påpeka att bankgirot går direkt till Ramona:
” Rallybrudar behöver extra ”puff” efter brasa!
Två av våra svenska rally tjejer råkade ut för en bilbrand under VM-deltävlingen in New Zealand.
För att kunna komma igen till nästa VM-deltävling så behöver de extra hjälp.
Alla ni som har ”åkt” sträckorna med dem (via kameran i bilen) samt följt deras
kamp/vardag för att komma så här långt – SKICKA IN EN EXTRA SPONSRING – så
att vi även fortsättningsvis kan få se dem ”in action”
Visa att det gamla svenska ordspråket stämmer: Många droppar små – blir en stor å
Bidrag skickas till Bg: 5097-0854
MVH
Roffe ”
Kunde alla vi svenska rallyentusiaster skramla ihop nog med ”cash” för att rädda PG:s start i Rally Sweden 2011 så ska det väl gå att få ihop en fortsättning för tjejerna. Som vi säger här nere ”bara opp me läret…”!
Mitt i alla tragik kring SWRC-ledaren Craig Breens olycka på Sicilien där co-driver Garrett Roberts omkom blir jag ändå glad över att Breen inte ger upp sin rallykarriär utan står på startlinjen i Rally Finland. Den som ersätter Roberts är Kris Meeks co-driver Paul Nagle som är ledig då paret ”sitter på bänken” hos Prodrive och Mini i väntan på mer sponsorpengar.
I morgon eller när det nu är (de har sådant klydd med tiden borta i Asien…) startar PG Andersson och Emil Axelsson för första gången i Protonens hemland, Malaysian Rally som ingår i Asia Pacific Mästerskapet. Testerna är avslutade och så här säger PG om detta.
– Vägarna är smala lervägar som går mestadels i palmplantager, ganska många hårnålar så jag tror det kommer bli ett långsamt rally.
PG rapporterar även om vädret.
– Minst sagt växlande. Nu regnar det och är 29 grader så det är väldigt fuktigt. Det regnar ofta på eftermiddagarna och det kan vara väldigt lokalt.
Största utmanare är först och främst Chris Atkinson i Skodan.
På lördag är det dags för danska motsvarigheten till Hässleholms Lille Mats Rallysprint nämligen NCC Rallysprint utanför Kalundborg. Här brukar det drälla av svenskekipage och årets upplaga utgör inget undantag. I stort sett hela den sydsvenska RS-eliten är på plats i ”grusgropen i Gammelrand” och då även naturligtvis Mats Andersson. En udda fågel i sammanhanget är Jocke Grahn och co-driver Rickard Nilsson som passar på att lufta WRC-Focusen. Nu lär det inte bli någon riktig värdemätare för Simrishamnarna, konstaterade Rickard när han ”värmde” upp på en av Kristianstads uteserveringar i går. Han stack ut hakan rejält, antagligen taggad av segern i Lille-Mats.
– Tråkigt att där inte är några 4WD-värstingar alls, på pappret ser det därför enkelt ut…
SMK Hörby arrangerar en bussresa till tävlingen där det fortfarande finns platser kvar. Du som är sugen på att heja fram svenskarna kan kontakta ”reseledaren” Bertil Gunnarsson.
Fö tolv år sedan körde den store motorprofilen Harry Joki sin senaste rallytävling i Östgötarallyt med en Golf ”fyra” sedan har hjälmen bara samlat damm. Nu kommer han dock tillbaka till Midnattssolsrallyt men inte i den Toyota Celica som det var tänkt från början. Istället laddar Joki med allra grövsta hagel i form av en nybyggd Ford Escort MK2 som ursprungligen skulle körts av Jari-Matti Latvala. Men Jari-Matti fick precis som Hirvonen och Kankkunen ”problem” med andra uppdrag och då var den f.d flygaren inte sen att att nappa på erbjudandet från bilbyggaren Mark Solloway att ta över ratten. Joki har hunnit med en kort test i Wales och hoppas även att hinna med lite testmil innan starten i nästa vecka.
Men Harry detta förpliktigar, för det var ju i en exakt likadan Solloway-Escort som Kenny Bräck vann i fjol. Räcker det inte hela vägen så är det inte bilens fel…
Satt och bläddrade i en ”Motoråret” från 1972 (en bok som kom ut varje år på sextio och sjuttiotalet med allt om motorsport) och hittar där en bild på Erik Berger när han leder en tävling med sin Escort. I bildtexten står,
” Gamlingen Erik Berger leder här inför en hel flock hungriga ”ungdomar” och att han trots sin ålder fortfarande är att räkna med visade han med sitt SM-brons”. Lite frågande, ”Gamlingen”? Vid det här tillfället var Berger 46 år gammal och i helgen fyrtio år senare körde han fortfarande på Ring Knutstorp med sin Escort. Gamling 1972, vad kallas då Berger idag?
Det ville sig inte riktigt för Hässleholms hopp i Tusencupen Tommy Jagerwall i helgen. I första heatet fick de båda jättefavoriterna Jagerwall tvåa och Växjös Lars Davidsson trea se sig slagna av Saab Sportåkaren Mikael Molin och om detta sa Jagerwall.
– Jag är förbluffad!
I andra hetat fortsatte Molin att dj-las med Cooper-åkarna och smet in på andra plats bakom Davidsson och Jagerwall som trea. I tabellen leder Davidsson på 87 poäng medan tvåan Jagerwall fått ihop 71.
I dag begravdes Kristianstads stora motorprofil Bengt ”Bengan” Arvelid och Heliga Korsets Kapell var fullsatt intill sista plats. Tårarna kom när Betaleslåten ”A world without love” framfördes enligt Bengans egen önskan och bättre låtval får man leta efter. Men tyvärr prästen har du fel när du sa att du ”överlämnade” Bengan i Guds händer, istället tror jag det är tvärtom. För nu får han där uppe mycket att göra om han ska hänga på i Bengans tempo och skulle inte bli förvånad om första himlaprojektet redan dragits igång…
Vila i frid Bengan, vi glömmer dig aldrig.!

10 svar på “PWRC-Ramona behöver hjälp, PG kör i Malaysia, WRC-Jocke åker i Danmark och Bengan begravdes idag!

  1. Hoppas deras insamling går bättre än den jag försökte med.
    en 500 från mig själv var vad kom in.
    Men det sitter numera på deras bankgiro.

    Jaja jag gjorde ett försök ivf.

    Kennet

  2. Bra med bidrag men Patrik Flodin är väl den svensk som skulle ha slantarna. Där finns det både kvalitet i erfarenhet och fart. Jag tycker det är kul med ramona & miriam men skall det göras nåt som man gjorde från stugor & torg åt PG så är det väl Flodin som ska ha stålarna. OBS! Min åsikt! Mer rally åt alla.

    1. Hej.
      Man kan väl säga att det är två olika grejor. Ingen tvekan utan att Ramona lyckats ”sälja in sin grej” betydligt bättre än Patrik.
      Sedan är det i mina ögon lite svårt att bara skramla med bössorna för Patrik så länge han inte har ett klart definierat mål som t.ex PG hade med Rally Sweden.
      Däremot är vi helt överens ” mer rally åt alla”!
      MVH
      Tommy

      1. Håller helt klart med Tommy där.

        Men skulle det komma en insamling så skulle jag utan tvekan ge Flodin ett litet bidrag.

        Han får helt enkelt skaffa sig en PR konsult eller kontakta Eric Hult som promotar PRO SBK och höra om det kommer fler marknadsföringsutbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *