Katastrof när Ramonas bil brann upp i WRC-NZ, PG bröt igen men Flodin ligger femma i IRC!
Måste säga som min far alltid brukade säga när något inte gick hans väg ” precis som f-n e lös” och det jag syftar på är naturligtvis Ramona Karlssons bittra öde i WRC Brother Rally New Zeeland. På femtonde och sista sträckan innan nattuppehållet började det brinna bak i Mitsubishin vilket Miriam upptäckte. Men innan Ramona hann göra så där värst mycket började lågorna slå upp över motorhuven och tjejerna fick kasta sig ur bilen medan den fortfarande var i rull. Försöken att släcka elden var inte så där framgångsrika utan enligt olika mediekällor brann ”Power of powder Mitsan” upp inför ögonen på tjejerna. Nu hoppas jag att inte källorna är tillförlitliga utan att bilen är ”räddningsbar” annars lär där bli där ett stort hål i budgeten inför fortsättningen av PWRC…
Innan f-n och elden kom lös låg man på en stabil andraplats men det är precis som att svenska rallyåkare, dom får helt enkelt inte lyckas internationellt. Måste vara en oskriven lag hos honom där uppe!
Löftet från Citroën basen Yves Matton att inga stallordrar skulle utdelas varade inte så länge. Istället gäller följande för Loeb etta och Hirvonen tvåa från Matton inför avslutningen.
– Stanna där ni är, ingen mening att fortsätta fajten!
Fullt förståeligt men visst hade det varit roligare om Miko fått utmana Loeb ända in i kaklet…
Som jag tidigare beskrivit är där en stenhård fajt mellan Nya Zeeland och Australien om vem som ska köra WRC ”down under”. Frågar FIA amerikanen Ken Block är där ingen tvekan om vilken tävling som ska ha WRC-värdighet.
– Nya Zeeland har de bästa sträckorna i världen, har aldrig åkt en tävling med så här kul vägar, var hans omdöme fast på engelska förstås.
Trots att PG ”bröt” första dagen och följde upp detta med att upprepa samma sak andra dagen genom att slå bort ett framhjul, ligger han fortfarande tvåa. Missförstå mig inte nu men Superrallyreglerna som innebär att man får starta om med tidstillägg är jättebra. Men medge att det nästan blir löjligt när man bryter två gånger och ändå kan ligga tvåa i resultatlistan!
Leder gör hemmafavoriten Hayden Paddon och han har 36 minuter ner till tvåan PG. Känns som tämligen säker marginal, eller?
I IRC tävlingen GEKO Ypres-Rallye i Belgien kör Patrik Flodin strålande och ligger femma i IRC och Ford-premiären. Ett drivaxelbrott på sträcka sju innebar att Ilsbo-Expressen fick åka tre sträckor med drivning på bara tre hjul. Tappade trots handikappet bara en enda placering ner till sjätte som han nu plockat tillbaka och jag inbillar mig att Petter Solberg är mer än nöjd med sitt nyförvärv.
Leder gör Juho Hänninen medan Andreas Mikkelsen fick en trist 23-års present då han fyllade år mitt i rallyt. Ett lite för vågat hopp i en vägkorsning slog bort vänster framhjul och så var Belgienäventyret över för hans del.
Bakom ledande finnens i Skodan ligger sjufaldige rallyvinnaren och nationalidolen Freddy Loix med sin Peugeot. Skiljer en knapp halvminut och den är inte omöjlig för ”Super-Freddy” att köra in på hemmaplan så se upp Juha!
Får väl för skams skull även nämna att Vettel är snabbast i Spanien, före Hamilton och med Maldonado som trea.
På de bilder/film jag sett på nätet är bilen helt övertänd. Troligen inget som kan räddas. Tyvärr. Inte bra för Ramonas budget. En sån bil kostar säkert 1-1.5 millar. 🙁
Den bilen är nog inte så mycket att göra åt tyvärr: http://www.youtube.com/watch?v=sy5Iy6IiwI8
Det är rent ut sagt för jävligt att oturen inte kan släppa.
Fy f*n helt otroligt sorgligt för tjejerna.
Var nog inget som gick att rädda från den Mitsubishin:(Kan vi kanske starta en insamling till dem?Sponsor: Rallytokar of Sweden!!!!
Hej.
Ser inte roligt ut…
En bra idé med insamling, drar du igång oops164 så henkar jag!
MVH
Tommy