Solberg snabbaste WRC-förare, Loeb bara trea och idag var ”knäckdagen” för WRC inför 2013!
Vilken förare är snabbast i WRC 2012? En löjligt enkel fråga kan tyckas och man tror så klart att snabbaste föraren heter Sebastien Loeb som leder Rally-VM. Men icke sa Nicke, Loeb är faktiskt bara trea vad gäller antalet sträcksegrar. Istället är det Petter Solberg som står för de allra flesta sträcksegrarna och har vunnit 33 sträckor av de 124 som körts hitintills. Näst bäst och bara en enda sträckvinst mindre har Jari-Matti Latvala medan Loeb ”bara” haft ”best pace” på 28 sträckor. Riktigt långsam är Miko Hirvonen som bara lyckats få till det på fjorton sträckor.
Till Nya Zeeland hoppas Petter så klart att öka på segerraden och omöjligt är det in då tävlingen tillhör hans absoluta favoriter. Senast det lyckades hundra procentigt för Petter ”down under” var 2004. Min ryggmärgskänsla säger att det kan vara tid med ny seger för norrmannen…
Idag var det WRC:s ”knäckdag” som de brittiska medierna beskriver händelseförloppet med det numera så berömda kontraktet. I dag förväntades ordföranden i WRC-Commision Jarmo Mahonen kunna sprätta upp de tolv kuverten från nästa års WRC-arrangörer. I kuverten hoppas han och FIA-bossen Jean Todt så klart hitta underskrivna kontrakt men något säger mig att de fick stå där med rätt långa näsor. Förstår jag rätt har de allra flesta arrangörerna istället anslutit sig till mannen bakom Rallye de France, Nicolas Deschaux linje. En linje som innebär att Mahonen och Todt kan ta med sig kontrakten in på toaletten och använda dom där. Någon påskrift med tio dagars varsel blir det inte, säger Deschaux.
Nu blir det så klart intressant att se om FIA backar, brukar dom dock inte göra och smidighet som ett kylskåp brukar känneteckna deras syn när det blåser upp till strid. Backar WRC-gänget? Tror inte detta heller sker så det verkar vara lite låst läge och då ställer jag mig frågan har WRC råd med detta? Redan nu känns det som att serien är lite i gungning och när det gungar brukar det aldrig vara ett klokt råd att öka farten på gungan. Risken är att gungan slår runt och passageraren slår sig fördärvad…
Väcktes i morse nja inte riktigt men nästan, av en trött och irriterad Jörgen Andersson i Kristianstad Kartingklubb. På morgonen hade man för tredje gången på kort tid upptäckt att det varit inbrott och skadegörelse på klubbens bana Åsum Ring.
– Vi har varken pengar eller tid att hålla på med sådant här skit, konstaterade Jörgen i luren.
Självklart är det förbannat tråkigt när sådant här händer. Här sliter en klick fantastiska människor i sitt anletes svett för att få ihop banan till den första stora internationella tävlingen någonsin i slutet av juli och dessutom ska de behöva reda upp efter sysslolösa snorungar och ligister. Idag på förmiddagen kom larmgubbarna, monterade upp larm och övervakningskameror så förhoppningsvis har detta en avskräckande effekt på ligistgänget.
– Som tur var hade inte Niklas Milell sin numera berömda mössa i klubbhuset, den förvaras på stöldsäkert ställe, lovade Jörgen.
Fick idag mejl från TTA där man berättade att den nya läktaren till racet i Göteborg nästa helg nu är klar. En läktare som rymmer tiotusen åskådare och som arrangörerna hoppas blir sprängfylld. Samma känsla igen som i WRC-bråket, jag är skeptisk…
Undra om inte IRC-gubbarna gnider sina händer nu?
Först försvinner allt som handlar om TV från WRC och nu detta?
Hej.
Visst känns det onödigt med allt FIA-tjafs?
MVH
Tommy