Toyota satsar i Jyväskylä, Oliver kör Skoda på Sardinien, Tidemand i R5-topp, SuperCupen öppnar för ”R1-klass”, Simon tar ”time out”, Jessicas årsbästa, Kenneth H. fyller 60, kollegor med ömma tår och Nova på plats!
I Finland restes farhågor efter Tommi Mäkinens omplacering att Toyota skulle komma att flytta hela sin rallyverksamhet från Puuppola till Köln i Tyskland där den övriga motorsporten från Toyota styrs. Mäkinen försökte lugna känslorna men ändå menade många, ingen rök utan eld. Men i dag kom ännu mer lugnande besked i att teamet blir kvar i Finland då rallit.fi avslöjat var Toyota ska husera framöver. Detta verkar bli en halvmil utanför Jyväskylä och bara 20 kilometer från de gamla lokalerna i Puuppola i redan befintliga lokaler. Allt är topphemligt och utanför de flera tusen kvadratmeter stora lokalerna finns inget som skvallrar om rallyverksamhet på högsta nivå. Hade det inte varit för att reportern sett en toppchef i WRC-teamet plus andra i TGR-jackor gå in i husen hade troligen hemligheten fortfarande varit väl förborgad.
*
Tanken från början alltså före Corona var att Oliver Solberg skulle köra i WRC3 till största delen med en bil från Skoda Motorsport. Så blev det också i Rally Sweden och därefter var planen att göra så även i Rally Estonia. Men här satte svårtolkade Covid-19-regler mellan Tjeckien och Estland stopp och Fabian kunde inte användas utan det blev Polo för Oliver. Nu blir det dock Skoda för honom och Aaron Johnston på Sardinien medan genrepet i helgen i portugisiska ERC Rally Fafe sker i den egna Polon.
Här är Oliver just nu för test och rapporterar ”wet conditions” men ser det inte som något problem med sina ”Pirelli wet tires”…
*
Folk med för mycket fritid ägnar sig gärna åt sådant som inte jag anser mig ha tid med. I dag presenterades de tio bästa poängplockarna med R5-bilar i WRC2/3 och då toppar Pontus Tidemand med totalt 57 inkörda poäng i år. Näst bäst är Mads Østberg med 51 och så som trea, Jari Huttunen med 40 VM-poäng. Hör till saken att Hyundai-åkande Huttunen bara kört två tävlingar mot Tidemands fyra. Lite imponerad är jag av sympatiske fransmannen Eric Camilli som på en tävling (Monte Carlo) ändå lyckats kravla sig in på en åttonde plats. Före Ole Christian Veiby och Nikolay Gryazin som båda kört fyra tävlingar. Noterbart är också att alla på listan är anmälda till Sardinien.
*
I går släppte Svenska Rallymästerskapen tävlingsprogrammet för Rally-SM 2021 och där en efterlängtad nyhet var att man nu släpper in ”Klass Standard” i SM. Dock med en begränsning, VOC och andra icke homologerade GruppE-bilar tillåts inte. Detta fick arrangören av Super Cupen att reagera och blixtändra i sina regler för nästa år.
– På grund av att Rally-SM inte släpper in R1-klassen som var inbjudningsklass 2020, utan bara Gr-F homologerad, så har vi tagit ett beslut att göra om regelverket för Supercupen till 2021, berättar Jörgen Joons.
– Ny klass blir ”Klass 4 = R1”, som startar först i varje tävling och de godkända bilarna är Gr-E,Gr-F,Voc Gr-N 0-1400cc och 1300 Rallycupbil.
Säkerligen lika efterlängtat som SRM:s nytänk och absolut en bra väg att gå för att få in fler tävlande på högre nivåer, men ändå med ekonomin som ledstjärna.
*
I dag meddelade smålänningen och Team Nybe-medlemmen Simon Karlsson att han tar time out från rally. Simon med höga ambitioer slutade på 13:e plats i Trimmat 2WD skriver: ” Simon Karlsson lägger hjälmen på hyllan från rallyåkandet. Det är tiden och orken som inte finns för att prestera på SM nivå. Det har varit många roliga år i skogen.Många nya vänner som man aldrig glömmer bland förare och servicepersonal. Tack allihop för fantastiska bataljer i skogen och runt omkring. Kan ju vara svårt att bara lägga av helt men just nu känns det så. Kanske ses igen i skogen om något år man vet aldrig när suget blir för stort. Extra stort tack till GN Motorsport för chansen att få köra i deras team och få prova på 4WD (2019) .
Till detta året 2020 fick Simon chansen att ratta Team Nybes GrH Corolla men med tanke på Corona så har det ju inte blivit så mycket tävlande.Ett stort tack till Mathias Bengtsson Team Nybe för chansen jag fick för att köra en av era bilar. MVH Simon Karlsson Rallyteam.”.
*
Lite islossning för Jessica Bäckman när hon i helgens TCR Europe-tävling på Monza noterade säsongsbästa resultatet. Sämre för brorsan Andreas som efter kraschen på Zolder fick avstå start på grund av smärta i vänsterhanden. Jessica inledde med femte tid träningen men fick sedan problem på kvalet med långsammare kollegor och fick nöja sig med 13:e plats. I Race1 blev det en sjunde plats medan det i det andra gick sämre efter en krasch som innebar att hon tappade fart.
–Överlag tyckte jag att det var en helg i rätt riktning men jag var riktigt besviken efter kvalet då jag visste att jag hade farten som krävdes för att vara med i toppen, förklarar Boden-tjejen.
– Men jag är väldigt nöjd efter min uppkörning i race 1 på lördagen och att det dessutom var säsongsbästa placering i TCR Europe, visar att jag har tagit ett steg i rätt riktning efter en tuff start på säsongen!
Nästa deltävling körs på Formel 1-banan i Barcelona 9–11 oktober.
*
På tal om Barcelona så är detta nästa hållplats för World RX och då kommer garanterat dagens 60-åring Kenneth Hansen att vara på plats. Med 14 EM-titlar är onekligen Götenes-stolhet en ikon i rallycrossbranschen där han sedan knappt tio år ägnar tiden åt Team Hansen och att matcha fram sönerna Timmy och Kevin. Stort grattis från Motorbloggen.
*
Det blev inga lättnader för motorsporten vad jag kan förstå efter dagens besked om ”50-gränsen” kopplat till Corona. Enda skillnaden blir att det kommer att tillåtas scenuppträde på krogar och teatrar för upp till 500 sittande personer med en meters lucka. Annars är det fortsatt 50 som är generell gräns för hur mycket folk som får samlas på samma event. Alltså ingen som helst skillnad för rally trots att det finns folk i sporten som hävdar att smittspridningen just här är i det närmaste försumbar. Därmed är det fortsatt ”publikfritt” som gäller i rallyskogen även om vi alla som är inblandade i sporten, vet att detta är mer eller mindre hyckleri.
När vi ändå är inne på ämnet, så borde flera av mina ”mediakollegor” söka upp professionell fotvård då deras tår verkar vara extremt ömma. Efter gårdagens inlägg gällande den nya problematiken för rallyarrangörer, hur hantera mediastormen till kommande tävlingars kom där en del återkopplingar. Ska inte gå in på några detaljer men om jag kokar ner innehållet så blir det nog, ”du ska fullständigt sk-ta i oss med mediavästar, vi har betalat till SBF så bara lägg ner”. Självklart lyder jag uppmaningen, men ändå med en liten reflektion. Ingen av de ”ömtåade” bär namn som jag känner igen varken från mediavärlden, eller som flitiga och ambitiösa/duktiga fotografer som på sina hemsidor via Facebook visar fina rallybilder. Alltså helt okända namn alla utom ett men där får jag inte alls ihop det, för personen i fråga är oftare sedd med grova arbetshandskar i rallyskogen än med kamera…
*
I dag kom så nya medlemmen i familjen Svensson hem, Nova en åtta veckor gammal Lagotto Romagnola. För närvarande är där bara två lägen hos Nova, av och på eller full gas och sedan djup sömn men hon verkar ändå trivas trots att hon så klart saknar sina 15 valpsyskon (två tikar som fick åtta valpar var på samma dag). När vi köpte labradoren Colin fick jag välja namn och då var det ganska naturligt att en av mina hjältar fick stå som förebild, Colin McRae. Den här gången var mattes order solklar, inget rallynamn på valpen utan den här gången skulle hon bestämma. När det så visade sig att uppfödaren redan hade Nova i den långa namnraden var saken klar enligt matte.
– Nova får det bli, det låter så sött!
Vad hon då inte visste var at jag ändå fick delvis min vilja igenom. Det blev inte något i stil med Colin McRae men väl en av hans bilar. När han gjorde debut i Rally Sweden 1987 var det med en Vauxhall Nova Sport (samma som Opel Corsa), så lite McRae-stuk på namnet blev det ändå…
*
Avslutar med en ”Opel-Spotting” från Pierre Skytt som träffade på denna Opel Kadett A i den klassiska färgen ”Laupiz Blau”. Enligt uppgift var den på väg in på verkstad för byte av fläktrem. Något som i och för sig verkar lite märklig då den remmen brukar hålla mer än 55 år, kanske har man av misstag bytt till en Volvo-rem…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se