Tina Thörner fick prinsens medalj, Göransson nia ocxh tankar efter SSR!
Tina Thörner blev första tjej att ta emot ”Motorprinsens Medalj”, Svenska Bilsportförbundets hederstecken för de som gjort utmärkande insatser inom motorsport på fyra hjul. Utmärkelsen är ett sätt att hedra ”motorprinsen, Prins Bertil som verkligen brann för motorsport ( tror även att samma låga om än lite svagare, brinner hos Kungen och Carl Philip). Först att motta hederstecknet var Björn Waldegård 1976 och 1977 och sedan har det delats ut totalt nitton gånger. Tina är första tjej och självklart en värdig mottagare. Få har väl i modern tid gjort rally så rumsrent som Tina, sedan kan man väl så klart ha synpunkter på om hon är vår absolut bästa co-driver? Utan tvekan tillhör hon världstoppen, men kanske främst i ”off road-varianterna”, i en vanlig DM-tävling med färdigskrivna noter tror jag hon får klydd…
Hur som helst ett jättestort gratis Tina, bara njut av Motorprinsens Medalj!
Tyckte mig känna en udd av besvikelse hos Richard Göransson efter det 40:e 24-timmarsloppet på Nürnburgring. Att sluta som nionde bil av totalt 200 startande tycker jag skulle kännas som en framgång? Nu har så klart Richard och jag lite olika infallsvinklar på vårt tävlande, själv hoppas jag undvika att bli sist i klassen med Silver-VOC:en i Trelleborg Motorshow!
Blev SSR-flytten till Tingsryd succé eller…? Själv tycker jag det fungerade helt OK även om där var lite småfix som kan bli bättre. Har förstått att det var lite problem med boendet, campingens 220 platser var så klart fullbelagda. Sedan är naturligtvis hotelltillgången begränsad, många bodde tydligen i både Växjö och Karlshamn. Men att utifrån detta döma ut Tingsryd tycker jag inte känns rättvist. Fördelen med den koncentrerade tävlingsbanan menar jag borde uppväga omaket att bo en halvtimme bort.
Sträckorna var i mina ögon betydligt bättre och mer utslagsgivande än ”autobahn” versionerna från tidigare år. Får nu direkt mothugg med att årets vägar blev betydligt mer sönderkörda än tidigare år och så är det säkert. Missförstå mig nu inte, så klart inget kul att betala för sönderkörda fälgar/framvagnar och punkterade däck men jämför man sträckorna med vad utlandet erbjuder, helt plötsligt är det toppklass…
Sticker ut hakan och säger än en gång, vi svenska rallyåkare är bortskämda. Serviceplatsen ska vara asfalterad, solig och lagom varm. Boendet ska vara både bra, nära och framförallt billigt. Funktionärerna ska vara vänliga men även hårdhudade så att de tål en vanlig utskällning när de inte gjort helt rätt. Noterna ska var hundraprocent korrekta, åker man av så ska någon ställas till svars för detta. Konkurrenterna får inte köra för fort eller långsamt så man blir hindrad av damm eller av bilen själv. Sträckorna ska vara ”lagom” krokiga eller snabba så att det passar alla. Ja listan kan göras lång och till min fasa känner jag att mycket av det jag räknat upp, även stämmer på mig själv. Får nog bli bowling istället…
Har du missat att Andreas Simonsen, från typ Götelaborg, blev tre i 24h?
Hej.Absolut har jag detta!
MVH
Tommy
Polar Classic Rally är inställt, det verkar inte som att det fungerade med tanken att utmana Midnattsolsallyt
Hej.
Blir väl inte direkt överraskad, man ska man döma av meddelandet från arrangören så är det p.g.a sen vår och blöta/mjuka vägar.
Sedan är det en tuff utmaning att konkurera med MSR…
MVH
Tommy