Inför SSR, SM-ledare Jonas vill åka R2 annars kanske VOC lockar…
Ännu en garagerapport inför helgens South Swedish Rally och den här gången från SM-ledaren i Otrimmat 2WD, Jonas Olsson. I den f.d. Caltex/Teaco-macken i Åhuskärr jobbas det för fullt för att få ihop Fiestan. I måndagskväll var där många lösa delar som skulle på rätt plats men varken Jonas eller mekaren Magnus Magnusson var speciellt oroliga. Själv hade jag definitivt varit så om Silver-VOC:en varit i lika många delar dagarna före nästa RS-tävling…
Lite oro fanns dock hos Jonas, en del av de förslitningsdetaljer han normalt sett brukar byta inför SM-racen, hade ännu inte kommit från M-Sport i England. Istället blir det nu till att ”återvinna”. Jonas håller tummarna för att de ska hålla för ännu en tävling. Jag delar tummhållandet…
Jonas avslöjade också att detta blir sista säsongen med Fiestan, till nästa år väntar antingen ny bil (han skulle vilja åka en R2-bil) eller så tar han en time out. Jag försökte få honom på andra tankar då jag utanför garaget såg fronten på en något bedagad ljusblåmetallic 940.
– Är det nästa objekt, frågade jag och fortsatte.
– Ska även du komma med i den ”riktiga” hetluften och köra VOC?
Först tittade Jonas lite konstigt på mig sedan förklarade han.
– Vad jag vet är där inte så många som åker ljusblåa 945:or (jag missade att det var en kombi) i VOC. Det blir ju så mycket rör till buren?
– Men tanken är inte omöjlig om allt annat skiter sig, då kunde VOC kanske vara ett alternativ enbart för skojs skull!
F-n också nu väckte jag kanske ännu en björn som med all säkerhet käkar upp Silver-VOC:en till frukost. Jag och min käft…
Så blev det inte heller någon tävling på Ring Knutstorp för Patrik Flodin och Camaro Cup. Axeln är fortfarande inte helt läkt och läkaren avrådde från tävling. Även nästa deltävling blir ”förhoppningsvis” utan Flodin, då krockar det med IRC-premiären.
Grattis till Kristianstad Kartingklubb som fick med sig Sparbanken 1826 i Kristianstad i sina VM-tankar. Hundratusen om året i fyra år slantar 1826:arna upp och jag antar att trycket blev för stort från bland annat Motorbloggen, för att man helt skulle negligera det stora som händer ute på Åsum Ring. Bra jobbat Jörgen och gänget!
Ny ordförande i Suzuki 1300 Rally Cup blev Lars Jonsson, så välkänd i rallykretsar att han inte lär behöva någon närmare presentation. Tidigare ordföranden Ronnie Maxe kliver tillbaka och blir vice ordförande. Noterar även att som kassör kvarstår Brittmarie Åhlund. Önskar cupen lycka och framgång och nu återstår bara att samla ihop ”vrakresterna” och sedan full fart framåt igen. Ingen tvekan utan att cupen behövs som ett budgetalternativ till VOC!
Lite pluringar över och funderar på bilbyte? Dany Sordos vinnarbil från Tour de Corse är till salu och inte nog med detta, man säljer även en systerbil i samma svep. Enligt annonsen säljs ”Minisarna” dessutom ”till ett mycket lågt pris”. Undrar vad det kan vara, fast å andra sidan har jag ju min efterskatt…
Lite oroande var dock att man även sålde 40 asfaltdäck. Vet att Black Beauty-chauffören Roland är på jakt efter sådana. Skulle inte förvåna mig om han redan varit och snusat i Sordos garage?
Gratulerar Helsingborgs Dagblad till ett motorsportreportage, tillhör inte vanligheterna. Reportaget handlar om hässleholmaren Ola Nilsson i Scirocco R Cup, som plötsligt nu är ”helsingborgare”. Dessutom menar reportern att Ola ”började lite sent med motorsport” han var bara 15 år. Sent, körkort vid arton och började sedan med karting tre år tidigare. Inte speciellt sent om jag får säga min mening.
Förstår att HD tar alla chanser till lite positiva sportprestationer från Sundets Pärla, sedan om man snor dom från Hässleholm spelar mindre roll. Fotbollslaget HIF svarar ju numera inte för så mycket, jag menar 3-0 mot Malmö FF är ju inte direkt positivt!
Hej Tommy,
Vi är stolta som tuppar ute i Åsum och likt dig sprätter vi lite grus i hörnorna 🙂
Känns stort att få ett stipendie från en så stor aktör som Sparbanken över motorsportens betydelse, att vi betyder något för Kristianstad med omnejd, nu hoppas vi på att kommunen också tycker lite rent ekonomiskt….Men bara vänta till vi är färdiga, då är det bara asfalt och slicks som gäller! Men du är välkommen ändå, vi kan kanske omvända dig till asfalt?
Hej.
Inga problem med asfalten, men det är lite för små hjul…
Lycka till!
MVH
Tommy