Dennis med segerambition i Rom, Robin siktar mot SM med ex Rovanperäs R5-Fiesta, många i20R5 till Rally di Alba, finsk duell att vänta i Rally Liepaja och Hyundai först med sin line up inför Estland.

Just nu är ”reken” i fullgång inför första stora internationella rallytävlingen ”ERC Rally di Roma Capitale” efter att Corona satte stopp i mars. Att Torsbys Dennis Rådström och Johan Johansson tillhör favoriterna i ERC3 Juniors då både till seger i helgen och ett slutligt guld, är inget att sticka under stol med. Efter tre säsonger i Junior-WRC där man lite snöpligt stupat på mållinjen med resultatraden 5-2-3 ändrades fokus mot ERC. I år med en helt ny men fortfarande typiskt ”Dennis-orange” Ford Fiesta Rally4 från tjeckiska Orsak Rallysport lyfts blicken mot EM-guld.

Foto: Vandraq Studio

Vi har en bra känsla inför rallyt som går genom vackra landskap och utmanande sträckor, ganska lika Korsika där vi kört VM innan.  Vi gillar de här förutsättningarna, säger Dennis.

Trots pandemin och det långa avbrott som blivit i Dennis och Johans rallysäsong kommer de väl förberedda till säsongspremiären i Rom.  Seger i premiären med både nya teamet och nya bilen i Rally Bohemia la en stabil grund för vad som väntar i Italien.

Nyckeln blir att kunna hålla ett högt fokus i värmen genom hela rallyt, och hitta balansen i körning vad bromsar och däck klarar av, menar Dennis och lägger till.

– Vi ska känna att vi gjort vårt bästa när vi kommer i mål och stå högst upp på pallen!

*

När Rally-SM:s nya promotor ”Svenska Rallymästerskapen” presenterade upplägget för 2021 med ett separat ”Sprint-SM” på asfalt tändes en låga hos SMK Hörbys 31-årige ”asfaltlover” Robin Svensson.

Har altid varit en dröm att få köra ett SM på asfalt men ända sedan jag började tävla  har det enbart körts på grus/snö, förklarar Robin.

När det nu blir en hel SM-serie så gick jag igång direkt och började leta efter en lämplig bil.

Foto: Tommy Svensson

Efter lite sökande hittades en Ford Fiesta R5 som var till salu nere hos M-Sport Poland.

Bilen ägdes av spanjoren och J-WRC-vinnaren 216 Nil Solans och efter några dagars fundering så blev det affär.

Med stor hjälp av kompisen Tom Kristenssons kontakter med M-Sport Poland (samma som driver Junior-WRC där Tom tävlar) gick det sedan snabbt med hämtningen och i helgen landade den i dag kritvita Fiestan med chassinummer 245 i Hörby. En bil med ansenlig ”stamtavla” och före Solans var det finska jättelöftet och nuvarande VM-fyran Kalle Rovanperä som kört bilen. 

Men det mesta är nytt efter att Nil kraschade i tyska VM-rallyt 2018 och efter detta har bilen bara gått fyra tävlingar totalt, berättar Robin.  

Foto: Tommy Svensson

Nu står Fiestan parkerad i samma bilhall som Robin jobbar i som KIA-försäljare och därmed är detta den sjätte R5-bilen på skånsk mark. Liknande bilar finns hos GN Motorsport (två stycken) Rolf Grybb, Håkan Oddshammar och Sune Larsson. Att Robin längtar efter att få mäta krafterna mot R5-kompisarna är lätt att konstatera.

Det ska bli riktigt kul att få köra en så här häftig bil och att målet är ett SM-tecken allra helst guld så klart, hymlar jag inte om, förklarar Robin.

Rallykarriären började blygsamt med en VOC-Volvo för sex år sedan och gick sedan via en häftig Super 1600 Peugeot, till Oliver Solbergs R2-Peugeot för att nu landa i det häftigast hitintills.

Tar nog lite tid att vänja sig, men förhoppningsvis ska alla papper vara klara så att vi kan köra lite tester höst, menar Robin.

Foto: Tommy Svensson

För hans del är rallyåret 2020 redan avslutat tack vare att Corona redan ställt in det mesta. Möjligtvis kan det bli en liten öppning sent i höst, hoppas Robin.

Ett mål är att låta premiären ske i Hörbys egen asfalttävling i november men bara om Covid-19 lugnat ner sig vill säga!

Går sedan allt som planerat blir det SM-premiär påskveckan under den stora bilutställningen i Jönköping.

Efter denna är det ytterligare fyra tävlingar i serien innan det är tv-sänd final i Halmstad i samband med SM-veckan, berättar Robin.

Att han längtar till påsk är inte att ta fel på och det är inte främst äggen som lockar…

*

Det har bitvis varit lite trögt för Hyundai att få riktig fart både på bilen och försäljningen av deras i20 R5. I de flesta fall har den ofta fått stå lite i skuggan av Skoda, Ford, Citroën och delvis även Polon men nu verkar det ha lossnat för den Alzenau-byggda R5.an. I den italienska rallypremiären Rally di Alba är 32 R5-bilar anmälda och av dessa kan Andrea Adamo nöjt konstatera är 16 stycken i20 R5.

Foto: Flat-Out media

Bland dom ska köra asfaltsrallyt i nordvästra hörnet den 1 augusti är Ole Christian Veiby/Jonas Andersson, Dani Sordo/Carlos del Barrio och Craig Breen/Paul Nagle. I startlistan finns även tre WRC-bilar anmälda och ganska rättvist fördelade, Citroën, Fiesta och så för ovanligheten skull även en Hyundai NG i20 WRC som körs av hemmaföraren Corrado Fontana.

*

Foto: Tommy Svensson

En som suttit många gånger i en i20 R5 är finske kartläsaren Antti Linnaketo och då vid sidan av påläggskalven Jari Huttunen. Nu sköter han dock inte kontoret i hans bil längre utan nu är det istället i en Skoda som han har ”the office”. Med finska löftet Eerik Pietarien ska de tillnamns få till en bra placering när ERC kör deltävling två nästan på hemmaplan med Rally Liepaja. Här får man möjlighet att mäta krafterna med bland annat MRF-testaren Emil Lindholm, även han med en Skoda.

Foto: TGR

*

Hyundai blev först ut med att presentera sin ”Driver line up” för omstarten av WRC, Rally Estonia. Första helgen i september (samma  som East Sweden Rally i Linköping) har Andrea Adamo ur sin synvinkel maxat Hyundais poängchanser genom Ott Tänak, Thierry Neuville och som väntat, Craig Breen. Källor nära Alzenau gör även gällande att Breen blir Adamos val som förare av bil tre  före Dani Sordo och Sebastien Loeb om Rally Ypres skulle få ny plats i WRC-kalendern.  

Att Toyota kommer med Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta är ännu inte officiellt men vem annars skulle kunna tränga sig in där? Hos M-Sport Ford lär det bli Teemu Sunninen och Esapekka Lappi sedan är det ”case closed” vad gäller VM-poäng. Tråkigt nog blir det inte mer spännande än så här i WRC-klassen…

*

Avslutar med att det i dag mig veterligen inte ställts in någon rallytävling i Sverige

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *