Oliver anmäld till ERC-premiären, Katsuta kör WRC-Yaris nästan hela säsongen ut, Dennis R. satte bästa ”SD-tid”, Kruse med sviter av Corona, Rally Edane ställer in och ingen kö vid Svampabanan!

Då får Dennis Rådström och Johan Johansson sällskap av ytterligare en svensk i ERC-premiären Rally Roma di Capitale efter att det lite överraskande meddelas att även Oliver Solberg åker till Italien. För honom blir det faktiskt 4WD-premiär på ”icke snötäckt asfalt” med en VW Polo R5 från PA Racing.

Foto: ERC.com

Nu har han haft en bra lärare även om det är två år sedan Sebastien Ogier lärde ut lite asfaltknep när Oliver körde R2-Peugeot. Riktig premiär på asfalt blir det inte då han körde någon delvis torr sträcka i Rally Monte Carlo innan rallyt tog slut efter en avåkning.

Detta går inte att jämföra med Rom, här kommer vi att ha en styvare set up, helt annorlunda mot Monte, förklarar Oliver som är väl medveten om hur olikt det blir att köra i Rom mot grus som han är mer van vid.

-På grus sladdar du mer men på asfalt funkar inte detta då man både dödar däcken och farten. Något jag måste hålla i minnet när jag sätter mig i bilen!

Foto: Volkswagen Motorsport

PA Racings chef Matteo Bottcain är glad över att ha Oliver i sitt team som även supportas av Volkswagen Motorsport och Pirelli. Den lite plötsligt påkomna ERC-starten är ett led i Oliver och Aaron Johnstons fortsättning i WRC3 där det återstår två asfalttävlingar, kanske tre om även Ypres kommer med. Än är inte ”Entry  List” publicerad men redan nu är det klart att MRF kommer med både Craig Breen och Emil Lindholm som båda kan stå som vinnare. Sedan finns där även alla de vanliga ERC-åkarna som ”The Russian Rocket” Alexey Lukynauk, Erik Cais, Callum Devine, Dominik Dinkel, Efrén Llarena och Miko Marczyk som även de vill slåss om statusen att bli premiärvinnare.

*

Foto: Toyota Gazoo Racing

Toyota satsar nu stenhårt på att lotsa fram Takamoto Katsuta till positionen som förste japan med full säsong i WRC. Redan har Katsuta och Daniel Barrit kört både Rallye Monte Carlo och Rally Sweden och nu planeras det för att köra fyra av de fem återstående i WRC. 27-åringen kommer att anmälas till Rally Estonia och därefter, Tyskland, Sardinien och självklart finalen hemma i Japan.

Foto: Tommy Svensson

Vid veckans tester i centrala Finland fanns Katsuta på plats och körde enligt uppgift från folk på plats med nya GR Yaris. En bil som är tänkt som bas för nya reglementet 2022 då WRC övergår till hybriddrift. Intet märkligt med att japanen satt i bilen och testade men lite märkligare är att även Kris Meeke gjorde samma sak. Kan detta vara en öppning för ”The Ulsterman” att göra comeback i WRC?

*

De chockhöjda boendepriserna under Rally Estonia fortsätter att väcka debatt i rallyvärlden. Nu har även landets premiärminister Jüri Ratas gått in i ett försök att få de giriga uthyrarna att besinna sig och sänka priserna. Om han lyckas är nog mer tveksamt då är nog chansen större att få till stånd lättnader i de estniska folkhälsomyndigheternas regler för hur mycket publik som tillåts på samma plats. Dagens regler ska utvärderas till den 13 augusti när nya och kanske lättare regler kan förväntas. 

Då finns det fortfarande tillräckligt med tid för rallyt att restriktionerna gör mer flexibla eftersom tävlingen sprider sig över ett brett område, menar Ratas.

Kulturminister Tõnis Lukas går ett steg längre.

– Jag avser att föreslå att alla publikbegränsningar avlägsnas från början av september!

*

Foto: Orsak Rally Sports

I morgon drar Rally Bohemia igång kring Skodas hjärta Mlada Boleslav i Tjeckien. Elva sträckor ska köras och så sju på söndagen vilket totalt gör nästan 16 tuffa asfaltmil för Dennis Rådström/Johan Johansson i ORSAK Rally Sports ”Rally4-Fiesta”. Ska man döma av dagens shake down så är värmlänningen superhet och var nästan sekunden snabbare än tvåan i 2WD-klassen, hemmahoppet Dominik Stritesky. Det var i fjärde repan som Dennis satte bästa tiden och en ännu bättre värdemätare var att han gick in som 20:e bil av de totalt 50 som ”skakade ner”. Före sig hade man alltså enbart R5 och andra 4WD-bilar och upp till shake down snabbaste Filip Mares skilde bara lite drygt fyra sekunder till Dennis nackdel. Vet inte vad det betyder men storfavoriten och Skoda Motorsports Jan Kopecky körde inte shake down. Om detta berodde på att han känner sig segerviss eller om det betyder att han inte kommer att starta har inte lyckats utröna…

Även danske Kenneth Madsen/Morten Andreasen hade en lyckad dag och satte 13:e tid med fältets enda ”R+-bil” Suzuki Danmarks tuffa 4WD-Swift. En som har lite press på sig är Hyundais Jari Huttunen som återigen är på väg att komma in i Alzenau-värmen och som här kör en i20-R5. Körde bara en enda gång vilket gav en sjunde tid. 

*

I morgon är det dags för det som blivit lite av sommarens stora snackis, Katrineholms MK och deras ”Slottssprinten Rally Light”. Tråkigt nog ser inte vädergudarna ut att vara på KMK:s sida då det ser ut att bli lite regnigt för de 70 deltagarna vid Ericsbergsslott. Nu är ju hela arrangemanget publikfritt och hemma vid Rallyradion är det därför enkelt att bara nonchalera meteorologernas prognos. Även om där finns många namnkunniga bland de 70 så är det ändå SVT-ankaret Jonas Kruse som stjäl den mesta uppmärksamheten. Med Team NYBEs nya Volvo 940 ska han och Älmhults kartläsartalang Maja Bengtsson visa att de gamla takterna sitter i. Men det kan bli tufft då Kruse precis blivit frisk från Corona vilket inneburit tre veckors karantän hemma i Värmland.

Foto: Tema NYBE

Därför gick hans ”shake down” på småländsk och Södermanländsk mark så där.

Första testet slutade i diket, medan under det sista så kom en höbal i vägen, berättar Kruse.

Tävlingssuget finns, men kanske har jag varit lite för optimistisk och kört över den nuvarande dagsformen under testerna, summerar han fenomenet som brukar beskrivas som ”rattrost”.

Förhoppningsvis kan 15-årige Maja lugna ner honom när den gröna lampan tänds.

  En stor styrka hos Maja är hennes lugn samt förmåga att lyssna och lära vilket är viktigt för att få notläsningen att stämma, framhåller Jonas.

Om dikesvisiten och ”höjdaren” med höbalen säger Maja.

Ingen fara, utan Jonas har bett om ursäkt för misstagen …

*

Denna helg skulle egentligen Midnattssolsrallyt ha startat i Örebro men även detta satte Corona stopp för. Men redan nu kikar arrangören KAK mot 2021 och har bestämt samma helg som i år att bli tävlingshelg, alltså 7-10 juli. Man fortsätter med Örebro som bas och där en stor del av årets arbete då kan nyttjas.

*

Foto: Lollo

Lima MS fortsätter att imponera och klubben med profilen Sune Rickardsson i spetsen har nu beslutat att skänka 20 000 kronor till Barncancerfonden av intäkterna från LBC-Ruschen. Dessutom avsätts 5 000 kronor till klubbens ungdomar och lika mycket för en fest för funktionärerna.

Hoppas alla känner att ni gjort detta med oss och att ingen känner sig lurad, hälsar tävlingsledningen.

*

Inte heller idag gick det att undkomma att skriva om ännu en inställd rallytävling på grund av Corona. Redan i våras var det tänkt att värmländska MK Team Westom skulle kört deltävling i VOC Mekonomen Rallys ”SommarSerien” men så blev det inte. Istället med hopp att pandemin skulle klinga av, flyttades Rally Edane fram till den 26 september men inte eller detta visar sig fungera. 

Foto: Lollo

I går meddelades det från därför Arvika,”Nu har organisationen för Rally Edane 2020 som skulle gå av stapeln den 26 september ställt in årets upplaga på grund av Covid 19. Detta är väldigt tråkigt men vi kommer igen nästa år /Rally sektionen”.

*

Nästan i samma ämne fast tvärtom så har Norra Skåne i dag en artikel om hur Hässleholms MK och CG Wilke gått tillväga för att genomföra SM-tävlingen, EC Snapphanerally den 15 augusti. Intressant läsning…

*

Som jag skrev igår blev jag uppringd av en person som reagerade på att det köades utan ”Coronaavstånd” vid Svampabanan där det i går och på lördag körs ”Bilcross”. Ett påstående som fick viceordförande i Tomelilla MK Kent Sjöstrand att reagera.

Detta stämmer inte alls, helt felaktigt och under torsdagen fanns överhuvdtaget ingen kö för att komma in och anmäla sig, slår Sjöstrand fast.

Han berättar istället att den absolut merparten kom till anmälan på Svampabanan redan under onsdagen då där var öppet under tiden 15.00 till 21.00.

På torsdagen kom bara fyra av de totalt 127 deltagarna till anmälan, resten befann sig sedan länge inne i depån, så jag förstår faktiskt inget, menar Sjöstrand.

Han är noga med att berätta hur klubben som bara hyr ut banan till Bilcross-tävlingen, gjort för att virussäkra arrangemanget.

I depån är det tre meters lucka mellan alla tävlande och självklart släpps inga åskådare in. Dessutom är vi tre från klubben som finns på plats hela tiden för att verkligen se till att våra regler följs, gör man inte detta så är det slutkört, förklarar Sjöstrand.

Ett problem har vi haft, de som inte kör för tillfället ställer sig vid räcket efter startkurvan för att kolla och då har det hänt att avståndet mellan dessa inte varit tillräckligt.

Men detta har lösts smidigt och ”åskådarna” har lytt Kent och hans kompisars uppmaningar att glesa ut vid räcket.

Finns nog några som tycker att vi är hårda i överkant men för oss är det viktigt att följa regelverket, det backar vi inte på, avslutar Sjöstrand.

Tävlingarna fortsätter under lördagen men så klart fortsatt utan publik.

*

Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *