Deadline för WRC, Dennis testade i Tjeckien, ESR bjuder in till SM, Överläkare ifrågasätter motorsportens Corona-ansvar, Arlöv ställer in sin RS, Mikaela STCC-snabb och Grönholm chockade i Höljes!

Börjar brinna i knutarna för WRC-teamen att bekräfta deltagande i VM-serien med nya hybridbilar 2022. I nästa månad är det ”deadline” och än har ingen skrivit på kontrakt med FIA i saken. Tidigare var juni sista månaden men Corona har gjort att man flyttat fram till augusti. Enligt källor nära teamen är både Toyota och Hyundai klara för 2022 medan M-Sport Ford ännu inte klart med ekonomin så långt fram. 

*

I veckan kände Dennis Rådström och Johan Johansson på den Ford Fiesta R2 som de ska använda i årets första asfalttävling, tjeckiska Rally Bohemia. Svenskparet kör för hemmateamet Orsák Rallysport och samtidigt var även teamkompisarna Erik Cais och Adrienn Vogel på plats för att känna på typisk tjeckisk asfalt (läs dålig) på välkända teststräckan ”Barak” som förr ingick i nyligen inställda Barum Czech Rally Zlin. 

Orsák-trion ska alla köra i ERC-upptakten Rally Roma di Capitale 24-26 juli. Nästa helg blir det alltså shake down i Tjeckiska Mästerskapets Rally Bohemia.

*

Idag släpptes inbjudan till deltävling tre i Rally-SM, East Sweden Rally den 4-5 september. Inga direkta nyheter och att man tagit bort publiksträckan under fredagen har varit känt ett bra tag. Nu blir tävlingen 30 mil varav knappt tio av dessa är specialsträckor kring Linköping. Kan inte utan att dra en parallell till den norska kollegan Rally Grimstad som har två A4-sidor med speciella ”Smitteverntiltak” under rallyt. Östgötarna däremot  har kokat ner detta till tre rader, ”På grund av de restriktioner som finns i samhället kommer serviceplatsen vara publikfritt område. På serviceplatsen kommer det per anmält tävlingsekipage få vara max 6 förhandsanmälda personer inklusive besättningen i tävlingsbilen.”. 

*

Gårdagens besked från VOC Mekonomen Rally och deras ansvarige Roger Fransson att man även lägger ner SverigeSerien fick som väntat lite återkopplingar i Motorbloggens kommentarsfält på Facebook och i min mejlkorg. Men Fransson själv klarade sig bra berättar han.

Hittills har jag bara fått positiv feedback på mitt beslut vilket överraskar mig lite, både via mail och telefon.

Han skickar dock in en liten brasklapp.

Men jag har ju dålig koll på sociala media där ”förståsigpåarna” och ”experterna” säkert ska komma igång och idiotförklara mig vad det lider – det är jag tämligen säker på…

En som också är på ”samma sida” som Fransson är ordförande i Göteborgs BF Peter Kurtén. I dag reagerade Peter på en debattartikel i Göteborgs Posten signerad Magnus Snäckestrand, överläkare på Intensivvården Sahlgrenska.

Jag har under våren vid ett par tillfällen påpekat det olämpliga att dra igång tävlingsverksamheten för tidigt, inte för smittrisken utan för risken att belasta akutvården vid en olycka, berättar Kurtén.

Tyvärr verkar inte detta påpekande gått hem hos alla utan vi kör på så mycket vi kan.

En länk till artikeln i GP bifogas och konstaterar Kurtén.

En av chefsläkarna på Sahlgrenska utrycker en djup frustration över just detta, vilket inte är positivt för motorsporten då vi inte tar det ansvar vi kanske borde göra.

Överläkare Snäckestrand menar i den långa debattartikeln bland annat, ” Det blir direkt provocerande att läsa i GP att företrädare för motorsporten insiktslöst viftar bort sjukvårdsmedarbetares invändningar mot en gigantisk motorcrosstävling. Man kanske inte kan begära av motorsportens företrädare att de ska kunna lägga ihop ett plus ett och förstå den risk för ökad belastning av sjukvården som dylika arrangemang innebär? De har ju trots allt tillstånd av polisen. Men det är principiellt samma försvar skattesmitare använder, att allt är tillåtet som inte är uttryckligen förbjudet. Var finns det sunda förnuftet hos arrangörer, utövare, polisen?”.

Någon som vill svara honom?

*

Jag har tidigare varit kritisk till SBF:s ”ligga lågt linje” vad gäller bristen på regler, råd och anvisningar gällande hur man från Solna ser på hur motorsport kan bedrivas under rådande pandemi. Men ”under största möjliga tystnad” publicerade man faktiskt åtminstone delvis sådant i onsdags som och många andra efterlyst på sin hemsida. Intresserade kan själv gå in och läsa men dokuments viktigast del är dock dessa rader: ”Svensk Bilsport fokus ligger på folkhälsan och att bidra till att minska smittspridningen av coronaviruset vid arrangemang. 

Foto: Tommy Svensson

En idrottstävling som genomförs på en tydligt avgränsad arena och till vilken inte någon publik alls bjuds in utgör, på grund av att publik inte bjuds in, inte en offentlig tillställning. Dessa tävlingar träffas därmed inte av förbudet för offentliga tillställningar för fler än 50 deltagare. Däremot måste en sådan tävling genomföras i enlighet med Folkhälsomyndighetens allmänna råd och rekommendationer. En idrottstävling som genomförs utanför en tydligt avgränsad arena och där syftet med tävlingen är att attrahera deltagare snarare än publik, utgör en offentlig tillställning. Dessa tävlingar träffas därmed av förbudet för offentlig tillställning för fler än 50 deltagare. Tävlande och funktionärer som tillhör en riskgrupp eller är 70+ ska inte bjudas in till tävling under denna period. Detta i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer att dessa personer bör undvika offentliga miljöer och fysiska kontakter, och bör därför inte delta i gruppaktiviteter.”. Man avslutar med de kloka orden, ”Det är viktigt att alla inom Svensk Bilsport tar ansvar för att motverka smittspridning. Detta är avgörande för att vi fortsatt ska få myndigheternas förtroende att genomföra tävlingar. Genom att följa ovanstående råd för att hålla publik borta från tävlingarna säkerställer föreningen att man minskar risken för smittspridning, samt iakttar förbudet mot fler än 50 deltagare vid offentliga tillställningar.” 

*

I veckan kom besked om ännu en inställd tävling i Södra BF:s RS-DM, Arlövs MC:s ”AMC Rejset”. Men här var det faktiskt inte Corona som var orsaken utan istället var det markägare som ändrade sig angående tillståndet.  Med detta återstår nu bara tre RS-tävlingar i höst, Eslöv, Svedala och Hörby. Då hör det även till saken att inget besked har kommit från Eslöv hur man ställer sig till att köra den 6 september med tanke på att det mesta annat redan ställts in.

I mitten på veckan som kommer tas beslut om hur det blir med alla tre DM-serierna, berättar Södra Rally SGA Patrik Persson och fortsätter.

Men så mycket är klart, bara tre deltävlingar är för lite för att ge en serie DM-status.

Med andra ord en spännande vecka att se framemot för Södras DM-åkare.

*

Foto: PWR Racing

I torsdags kördes den officiella testdagen för STCC TCR ScandinaviaGelleråsen Arena. Då visade Mikaela Åhlin-Kottulinsky hos PWR Racing att hon inte är med i serien för något annat än att försöka vinna. Hon satte snabbaste varvtid både på eftermiddagspasset och avslutande ”Shootout”. 

 Jag är väldigt nöjd med testet, konstaterade en belåten värmländska efteråt.

Jag och hela teamet känner väl till min bil och det känns roligt att vi fick en sista dans tillsammans med avslut på topp. Det var ju här på Gelleråsen som jag vann mitt första STCC-race med samma bil.

Foto: PWR Racing

Faktiskt även så att hennes nya Cupra León inte är färdig vilket gör prestation om möjligt ännu större. 

Som skåning var det så klart väl kul att SMK Hörbys racingstjärnan Tobias Brink var den som bäst hängde med i Mikaelas tempo. Bästa tid på förmiddags passet, andra på eftermiddagen och trea på ”Shootout”. Bara 26 tusendelar långsammare under pass två var teamkollegan Hannes Morin. Mattias Andersson inledde sin 20 STCC-säsong med att ta in Hondan som femma-fyra och som avslutning tvåa efter Mikaela. Premiären körs även den på Gelleråsen Arena den 15-16 augusti. 

*

Redan igår förklarade jag att jag inte hade någon koll på Höljes och RallyX Nordic men när jag idag försökt läsa in mig så verkar det trots utebliven publik ändå vara succé. Ser att över 5000 streamat tävlingen och därmed också  skickat värdefull ekonomi till Finnskoga MK. En summa som ordförande Morgan Östlund tror ökar när man i helgen öppnar upp för ”hela världen”.

Foto: Grönholm RX

Den stora snackisen var ändå att Marcus Grönholm satte alla inklusive sonen Niclas på plats genom att vara allra snabbast i Q1 för ”legenderna”. En tid som ingen annan oavsett klass var närheten av under hela dagen. Då klagade”Bosse” dessutom på att vissa kurvor inte alls gick bra.

Vet att jag kan bättre ändå körde jag i samma spår…

Lite överraskande så var Henning Solberg näst snabbast med Andreas Eriksson i hasorna. Finalen körs på söndag eftermiddag.

*

I Supercar-klassen visade JC Racetekniks Robin Larsson att han blir giftig när väl World RX drar igång och slog dubble världsmästaren Johan Kristoffersson.

Foto: Jan-Kåre Rafors

Det blev en skön första dag för oss och trots att jag inte var snabbast genom tävlingen lyckades jag tagga till och knyta ihop säcken lagom till semifinal, berättar Robin.

Det här var första gången jag testade den nya bilen som jag kom in i direkt. Varken Grönholm eller  Kristoffersson gör någonting halvdant, så vi ser den här segern som ett bra kvitto för teamet inför VM!

I finalen stod Kristoffersson i fjärde startrutan men missade lite när det blev grönt.

Vi hade haft problem med för mycket hjulspinn i starterna under dagen. Till semifinalen hade vi löst det, men i finalen gick motorn i källaren istället, förklarar Johan.

Foto: Qba Nitka

Trots helhjärtade försök att komma längst fram så blev det ändå bra en andra plats men Johan var ändå nöjd med det mesta.

– Superkul, även om jag gärna hade haft publik på plats här i Höljes med den stämning och folkfest det innebär.

Trea slutade Niclas Grönholm och fyra Oliver Solberg. Sist efter problem i finalen blev Pontus Tidemand med Thomas Bryntesson före sig. I Supercar Lites var Simon Olofsson vassast före Henrik Krogstad och Linus Östlund.

*

Foto: Steffens Foto

Till sist så vill jag gratulera hårt arbetande rallyrösten Sebastian Bourghardt till ännu högre höjder när WRC-utmanaren DirtFish nu går in och stöttar hans livepodd. Ett samarbete som gör det möjligt att köpa DF-rallyprylar till och med med rabatt. Grattis!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *