Nico Rosberg tog sin första F1-seger och Kankkunen anmäld till MSR!
Första segern efter 110 försök blev det i Kinas GP för Nico Rosberg med Mercan. Självklart var det också en jublande glad Nico som sprutade segerchampis överst på prispallen, men frågan är om inte pappa Keke var ännu gladare…
För Michael Schumacher gick det käpprätt åt h-e sedan mekanikern på höger framhjul misslyckades att få dit muttern korrekt. Tog tre kurvor innan Michael upptäckte hur illa det var ställt och parkerade. Stor i motgången konstaterade han.
– No hard feelings alla kan göra misstag!
Tvåa slutade Jenson Button medan Lewis Hamilton placerade sig direkt efter. Världsmästare Vettel har det motigt och slutade femma. Kan garantera att mitt smeknamn på Räikkönen ”Sur-Kimi” stämde till hundra procent i Shanghai. En fjortonde placering måste gjort Kimi rejält sur!
Läser på Polar Classics hemsida att rallyt definitivt kommer att köras. Budgeten för vägkostnaderna har pressats neråt medan annons och sponsorintäkterna är på väg upp. Detta gör att man klarar ekonomin på betydligt färre startande än de 120 ekipage som var minimigräns till en början.
Även i Midnattsolsrallyt är det drag och idag var där åttiotvå ekipage anmälda. Bland de senaste är Timo Kankkunen som ska åka en Ford Escort 1600. Är jag inte helt fel på det så lär hans pappa heta Juha, även han lär ha kört en och annan rallytävling…
Noterar också att i MSR har man nu 33 förare anmälda till de bägge Regularityklasserna och jag blir förvånad om där inte blir minst tjugo ytterligare innan man drar repet. Då är det betydligt svalare i Rally Österlen, precis som jag tyvärr förutspådde. Fyra anmälda är långt, långt från minimigränsen på tjugo bilar. Säger det igen, ”snitthastighetsåkarna” är ett speciellt släkte och det måste vara f-n att vara tävlingsarrangör i den här udda grenen!
Så omvaldes KåGe Schildt för nionde året till ordförande i Svenska Bilsportförbundet. Detta klubbades vid helgens Rådsmöte i Luleå. Motorbloggen gratulerar!
Till sist, visst sover man bättre med en ”hel” rallybil i garaget?
Kan så vara att de svenska snitthastighetsåkarna är ett spec. släkte,men det kanske beror på att man man valt ett annat upplägg än i de övriga nordiska länderna,där är det gott om tävlingar o många deltagare.Själva var vi i Danmark i helgen o körde ett historiskt Bil-o löp med en bana på 20 mil på icke avlysta vägar. Här har både förare o kartläsare fullt upp att ”göra”hela tiden. Just denna tävling var upplagd med 7 etapper o där var det mesta sk. sekundetapper med 20 hemliga tidskontroller där man skall ligga exakt på sekunden rätt för att inte få prickbelastning. Prova gärna på detta,det finns även en öppen klass för nyare bilar.
R o A i Hässleholm
Hej.
Lite märkligt att man väljer ett upplägg som uppenbarligen inte tilltalar de som är tänkta att åka Rally Österlen? Frågan man ställer sig är varför man väljer att gå en egen väg…
MVH
Tommy
Efter jag svarat dig fick jag e-post från Jonas Öhman som ”samordnar” regularity i sverige o han meddelar att informationen ang. vägarna inte kommit fram. Hela rallyt går på asfalterade vägar o köres efter roadbook, kanske lite i stil med Danmark, men varför skall detta kosta 2500:- i sverige när motsvarande tävling i Danmark kostar 400 dk?
Hej.
Men snälla citivit, det vet du väl så fort man lägger till ”Klassiker” i tävlingsammanhang sker automatiskt en uppgradering med en extra ”nolla”!
Självklart har du rätt i din undran. Vid en ”vanlig” rallytävling är den största delen av startavgiften ämnad att täcka återställning av tävlingsvägarna. I en Regularitytävling på allmänna vägar försvinner hela den kostnaden…
MVH
Tommy
Har du redan förträngt efterskatten, eftersom du kan sova bra?
Har vi suttit lika länge, KåGe & jag?
Marionetten!
Hej.
Du skrev i fel ordning du och KåGe, viktigast går alltid först!
MVH
Tommy