Sean J. skulle ha gjort WRC3-debut, karting med både munskydd och DTM-stjärna ute på Åsum Ring och Bäck gillar OT-B!

Även om motorsport är enormt stort i USA så har aldrig rally lyckats slå igenom på allvar. American Rally Association, ARA driver ett mästerskap sedan 2016 men har  svårt att nå samma status som racingserierna. Startfälten är ofta ganska tunna med bara runt dussinet riktigt skarpa chauffören och bilar, utfyllt med ”local heroes”. I fjol var Oliver Solberg den stora stjärnan och vann flera tävlingar med en av Subaru Americas bilar. I år finns dock inte Oliver med och så här långt har bara en enda tävlings körts i år, Sno Drift Rally där Brian McKenna tog hand om segern. För oss är onekligen Ken Block den mest kände av amerikanska rallyförare även om hans insatser i WRC inte burit så där jättemycket frukt. En annan som om man enbart ser till placeringar lyckats bättre är Sverigebekantingen Sean Johnston som i fjol satsade på J-WRC. Bäst gick det i Wales Rally GB där han slutade trea efter Tom Kristensson som tvåa och vinnaren Jan Solans.

Foto: Tommy Svensson

När jag skriver ”Sverigebekantingen” grundar jag detta på att Johnston körde både South Swedish Rally och East Sweden Rally 2018 med Opel Adam R2. Bäst gick det i Östergötland med en femte plats i R2-klassen medan det blev en totalskrotning i SSR. Man kan även lägga till att i premiären av Opel Adam Cup i ADAC Saarland-Pfalz Rallye satt Joakim Sjöberg vid Johnstons sida. En åttonde plats blev resultatet för den svensk-amerikanska kombon. Som J-WRC-åkare körde han även Rally Sweden i fjol där han slutade femma samtidigt som kompisen från Hörby, Tom Kristensson vann. I år hann den Tysklandsboende mustaschprydde och supertrevlige Johnston bara med Rallye Monte Carlo i en R2-Peugeot innan Corona satte stopp. Här blev det klasseger som uppvärmning inför R5-körningen för honom och ständige co-drivern Alexander Kihurani som skulle skett i Portugal med en Citroën. Trots sitt finskklingande namn har ”Alex” även han en amerikansk flagga vid sitt namn.Nu har Johnston börjat samarbeta med nya heta WRC-plattformen DirtFish som ett led i utvecklingen att konvertera ytterligare från racingförare till rally dito. Som racingförare har han tävlat i det mesta både i USA och Europa. Men som åskådare i Rally Germany där Sebastien Ogier tog VW:s första seger på hemmaplan 2015 blev han helt ”blown away” över rally. Ungefär samma sak för kartläsare Kihurani som växte upp i  Kenya med Safarirallyt utanpå husknuten. Bortsett från premiären med Sjöberg är det också han som väglett Johnston hela tiden. Nu skulle alltså första WRC3-starten redan varit avklarad i Portugal och när nästa möjlighet öppnar sig är ännu oklart, precis som det allra mesta i dagens virusläge.

*

Foto: Tommy Svensson

Idag den 10 maj är det första gången jag sett live motorsport sedan Rally Sweden i februari och det blev kartingtävlingen ”MAP Tune Event”Åsum Ring som markerade omstart. Kristianstad Kartingklubb ihop med eventansvarige Kenneth Hildebrand hade lagt ner mycket jobb för att verkligen göra allt rätt i dessa virustider. Tillstånd av polisen följdes av samma sak från Södra BF där Torsten Haapala hanterat frågan.

Vi har gett tillstånd med villkoret 50 personer totalt, plus att alla tävlande skall vara födda 2002 eller senare och dessutom får ingen ha rest långt, i princip enbart distriktets-förare, berättar Haapala som ihop med Lotta Schönström ansvar för tillstånd i Corona-tider.

Haapala är också noga med att påpeka att det som gällde i Åsum kommer att gälla även för alla andra tävlingar/event inom Södra BF så länge FHM och RF:s restriktioner finns kvar.

Ger man efter på ett ställe så är det prejudicerande på andra och vi vill komma bort från alla beslut som är godtyckliga.

Med helgen har nu Södra skaffat sig en grund att stå på inför kommande ansökningar menar Haapala.

Finns inte regler i ämnet så är det sin sak, men annars så måste helgens följas i alla lägen. Här finns inget att tolka, allt är solklart.

Foto: Tommy Svensson

Vid mina två besök ute på banan i Åsum blev jag också imponerad över hur väl alla, från funktionärer till tävlande och mekaniker tagit till sig de nya reglerna, alla bar till exempel munskydd utom när förarna hade på sig hjälm. I depån hade markerats ut ordentliga avstånd mellan ekipagen och åskådarplatserna gapade i princip helt tomma. På den stora läktaren satt totalt tre personer, alla med munskydd.

Foto: Tommy Svensson

Ingen har protesterat mot våra restriktioner, istället har man mer applåderat över att vi fått ihop en tävling i som också fungerat väldigt bra om än lite annorlunda än vanligt, konstaterar ordförande Magnus Hedman belåtet.

Foto: Tommy Svensson

Inte nog med att Kristianstad KK lyckades få till stånd tävling utan man fick även finbesök i form av f.d DTM-stjärnan från Tomelilla, Joel Eriksson. Han har ett långt förflutet som kartförare och är även skolad på Åsum Ring. Men senast han körde kart var i Göteborgs Stora Pris i fjol, dessförinnan var det 2014.

Inte nog med detta, det är samma kart jag kör idag som då, berättar Joel skrattande genom munskyddet.

Foto: Tommy Svensson

Fick tredje tid i kvalet bakom Benjamin Törnquist och Emil Skärås, då måste jag vara nöjd!

Foto: Tommy Svensson

Inte nog med bra kvaltid, utan till slut stod Joel som tvåa efter storfavorit Törnquist-Persson som så klart var nöjd med dagen, men att bära munskydd i majvärmen gillade han inte fullt ut.

– Blir så dj-la varm i käften med skyddet på, bättre när hjälmen sitter på skallen, summerade Svenske Mästaren 2019. 

Nu återstår att se om fler arrangörer försöker sig på att smygstarta och så länge reglerna bara följs, är det inga problem anser Haapala. I synnerhet en del av rallyfolket är sugna på att hitta ”kreativa sätt” att få igång sporten, men här är budskapet enkelt då han inte är glad för alla olika sätt att tolka reglerna och där då rally av allt som skrivs på sociala medier, verkar mest aktiva.   

Här finns inget att tolka, allt är solklart men inte minst rallysporten har lite för mycket av detta tänk! 

*

Häromdagen skrev jag lite om forna dagars mest populära rallyform både hos arrangörer och tävlande, ”OT-B”. Korta tävlingar eller korta och korta, med dagens mått var SS-längden jämförbart med ett normalt DM-rally idag, alltså runt tre mil. Den stora skillnaden mot en ”T-tävling”eller ”Mini-Rally” var att man i OT-B körde ”vändsträckor. En som minns dessa tävlingar med saknad är Björn Bäck som skrev till mig.  ”Noterade att du nämnde lite om OT-tävlingar förra veckan. Det var ju på sin tid något som gjorde det lättare att hitta ytor som gick att tävla på. Som du skrev så var ju vändsträckor något som dubblade längden på ett prov. Nackdelen är väl att det ”stockar” sig vid starten på sådana sträckor, plus den effekt och de däck dagens bilar har, som sliter hårdare på underlaget till förfång för sent startande.  Där skulle ju däcken Conny Hansson ivrar för vara en fördel, då vägslitaget blir reducerat. Förmodligen även däckkostnaden. Detta gäller även på icke vändsträckor.

Foto: Tommy Svensson

Återinförande av skadeprick skulle även det gynna plånboken. En nackdel med skadeprick (förutom merarbete för arrangören)  är väl att den inte gynnar ”idiotladdning”, utan premierar den som åker på vägen. Tror att både arrangörers och tävlandes plånbok utvändigt skulle ha samma tjocklek. Invändigt, med färre räkningar men med mera sedlar. Gäller inte om du betalar med kort. De trots allt få som åker internationellt, lär sig nog på något sätt att köra på”racerdäck”. Hälsningar/ Björn Bäck.”.

Håller med Björn i det mesta även om ”skadeprick” nog får svårt att göra comeback. Mitt minne av dessa var att det fuskades något kopiöst ute i skogen. Har fått mig berättat hur man bland annat skruvade loss skärmar från röda publik-Saabar för att byta ut de tillbucklade på rallybilarna innan målgång…

Men även försöken med ”standarddäck” verkar ha tappat fart där då Mr Kullings, Conny Hansson var en drivande kraft. Passar då bra att berätta att samme Hansson i helgen hade finbesök i verkstaden där hemma. En röd Opel Kadett 1200, ska man gissa på 1978 eller 79 gjorde Connys dag…

Foto: Conny Hansson

*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *