Mycket ”kvitter”, MAS får inte driva Rally-SM 2021, Höljes informerar och tung rallyprofil förordar R5 i WRC!
Efter all turbulens i SBF så är det snart så att jag börjar bli lite lomhörd av alla som kvittrar i mina öron. Skulle jag dessutom förmedla allt vidare kvitter utan minsta källkritik så hade snurren kring styrelsens förehavanden snurrat ”på varvstopp”. Istället väljer jag att andra citera källor som har både tid, möjlighet och framförallt mer kompetens, övrigt ”kvitter” lämnar jag därhän så här långt. Hoppas att jag har en viss förståelse hos er läsare för detta?
*
Idag däremot nådde annat och mer praktiskt öronkvitter mig och då gällande Rally-SM 2021. Enligt min källa får inte MAS förlängt förtroende från SBF att driva SM-serien trots att det enligt uppgift aldrig riktats någon kritik uppifrån mot sättet dom skött serien. Tvärtom lär vd Anna Sundquist istället uttalat stor beundrar över Rally-SM:s utveckling de senaste åren. Men ändå ska en ny ”promotor” enligt källor ta över efter att SM-finalen i Sandviken körts helgen 18-19 september om allting går i lås.
Enligt min uppgiftslämnare ska MAS också ha blivit förvånade över vändningen från SBF då man flera gånger stött på i frågan och då blivit lugnade med beskedet, ”vi återkommer”. Riktigt vad som ligger till grund för kursändringen har ännu inte framgått men enligt uppgift planeras för ett helt nytt tänk i SM. Ett tänk som lär skulla bygga på någon form av kvaltävlingar och så en eller i bästa fall två finaltävlingar. Blir onekligen spännande om ”nytänket” utvecklar SM-serien ytterligare eller om det innebär en ny vandring i dödsskuggans dal som det var under stora delar av 2000-talet. Är nog inte heller helt omöjligt att nya kvastar även ser över bilklasserna i SM…
*
Nu är det bara att hålla tummarna för att Corona ska börja släppa greppet så att samhället åter kan börja fungera lite mer normalt. Att World RX/Euro RX i Höljes flyttades till 20-23 augusti och därmed blir startskott för rallycrossen uppfattas väl av alla som något positivt. Så klart stökar det till det för publiken som i många fall parerat sina semesterveckor med folkfesten i nordvästra Värmland. Att det nu blir ett publikbortfall är nog tämligen uppenbart men frågan är hur många av de beräknade dryga 40 000 som stannar hemma när dammen ändrats?
Idag berättar Finnskoga MK om hur man ser på detta med alla som köpt biljetter i förväg. Ordförande Morgan Östlund informerar med följande. ”Biljetten som du köpt gäller såklart på den nya datumet i augusti och vår förhoppning är att ni väljer att komma då.
Nedan finns alternativ som du kan välja med din förköpta biljett.
Alt.1 Jag väljer såklart att komma 20-23 augusti.
Alt.2 Jag kan inte gå i augusti men skänker gärna 100% av mitt förköp.
Alt.3 Jag kan inte gå i augusti men skänker gärna 50% av mitt förköp.
Alt.4 Jag kan inte komma i augusti men vill gärna spara inköpet till nästa år genom att få ett presentkort.
Alt.5 Jag vill inte gå i augusti utan vill ha pengarna tillbaka.
*
F.d teamchefen hos Subaru och stora rallyprofilen George Donaldson var häromdagen gäst i DirtFish och deras rallypodd. Britten fokuserade på vad som händer efter Corona och pekade på att rally måste bli billigare från ”clubrace to WRC”. Han pekade på fabrikanterna alltid vill sänka kostnader och att ha korta tävlingar är helt okej för deras del. Fortsatte med att man även borde ta bort ”million-pound rally cars” och gå tillbaka till R5-bilar.
– Nu är rätt tid att göra allting lite enklare, få ner kostnader och riv upp allt vi använt förut, menade Donaldson.
Han såg framför sig runt 30 R5-förare göra upp om WRC-titeln med att utmana Ott Tänak, Sebastien Ogier och Thierry Neuville. Mothuggen men även de positiva reaktionerna lät inte vänta på sig och en röst menade att det var just detta FIA nu borde lyssna till och ändra på det mesta, bland annat nya hybridreglementet.
– Världen ser inte ut nu som den gjorde i fjol när de flesta tyckte detta var rätt väg att gå. Drömmarna då är från en helt annan generation och värld!
En anna som också höll med menade.
– R5 är vägen framåt nu om vi vill rädda sporten och mästerskapet. Ska vi göra rätt för framtiden måste vi gå i denna riktning.
Man pekar även på de enorma förluster som alla fabrikanter inklusive Toyota och Hyundai nu måste hantera och där rallyverksamheten med all säkerhet också får dra sin del av lasset.
– Det går inte att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att allt är som vanligt när pandemin väl släppt!
Det dras även paralleller med när Grupp B försvann 1987 och att övergången till Grupp A skulle innebära att Rally-VM blev ointressant. Något som inte alls blev verklighet. När nya reglementet drevs igenom av FIA så var det bara M-Sport Ford och delvis Hyundai som inte gjorde vågen och som gärna hellre sett en R5+ som ny VM-klass.
En orsak till Toyotas ljumma intresse för detta antogs vara att man idag inte har någon R5-Yaris i garaget. Experter är nu oense om vad som skulle hända hos japanerna om FIA gör denna ”U-sväng”? Vissa menar att man inte ska underskatta risken att Toyota lämnar WRC. Andrea hävdar att dom byggde en WRC-bil på nio månader och en R5-bil borde rimligen ta ännu kortare att utveckla. Själv är jag väldigt klar över min åsikt i frågan, R5+ som WRC:s huvudklass vore absolut rätt väg att gå…
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson