Förbundsmötet bestämmer, Chile kommer inte tillbaka 2021, Mega Rally Cup startar om, ny RS-tävling i Skåne och en racinglegend har gått ur tiden!

Som väntat passerade inte revisionskritiken mot SBF obemärkt och på sociala medier blev det omedelbart en snackis. Inte helt vetenskapligt kanske, men min uppfattning är att en klar majoritet stöder kritiken mot styrelsens famösa USA-resa som kostade medlemmarna 300 000 kronor. Jag fick så klart även en del mejl i saken och även här var kritiken massiv, så nu blir det spännande att se vad som händer på Förbundsmötet den 26 april. För en sak är helt klar, vad revisorer tycker oavsett hur rätt de än har, spelar trots allt mindre roll utan till syvende och sist är det de röstberättigade på ”årsmötet” som bestämmer. Har en liten men ändå inte helt försumbar känsla av att inte alla av dessa, är speciellt sugna på att hålla i yxan. Därför blir jag inte förvånad om styrelsen trots allt beviljas ansvarsfrihet trots kritiken…   

*

Mycket för att inte säga allt i WRC i dessa Corona-tider handlar om redan eller kommande inställda rallyn. Ryktet växer också allt starkare att Nya Zeeland är på väg ut på bekostnad av en framflyttad Europa-tävling. Anledningen är så klart den dyra resan från Europa ner till Oceanien som kan bli svår att försvara i ett läge när teamen börjat vända på varenda en av de återstående slantarna för 2020. Chansen är nog stor om viruset släpper greppet, att antingen Portugal eller Sardinien får ny tävlingsdatum på bekostnad av Kiwi-exportören.

*

En annan  sak som också dykt upp i spåren av Corona är att någon upptäckt en FIA-regel som verkligen kan ställa till det för 2021. En regel som säger att en tävling som ställs in på grund av Force Majeure, men utan tillstånd av FIA inte medges plats i WRC nästkommande år. Enligt min källa är det därför de fyra inställda tävlingarna (Argentina, Portugal, Sardinien, Kenya) fortsatt bara står som ”postponed”. Denna källa menar att chansen för en ny datum till hösten är minimal, men då blir det i så fall FIA som godkänner att ställa in och då är regeln överspelad. Värre är det för Chile som tidigt kastade in handduken på grund av politisk oro och den handduken lär nu bli liggande inom överskådlig tid…

*

Finns en hel del människor som hyser åsikten att det bästa vore om alla mästerskap/serier/cuper tog time out resten av året och även jag är lite inne på den linjen. Jag befarar nämligen att hösten kommer att präglas av delvis kaos om alla flyttade vår/sommar-tävlingar inklusive redan bokade, ska köras under två höstmånader. 

En cup som uppenbarligen delade denna åsikt är Mega Rally Cup som går ut med att 2020 är inställt ur deras synvinkel.  Man skriver ”Då vi inte i nuläget vet hur det kommer se ut med tävlingsmöjligheter framöver har därför

Styrelsen som förslag att:

Mega rally cup 2020 ställs in och att de fristarter som delades ut inför 2020 gäller för tävlingar som blir av i år och under 2021. Den erlagda medlemsavgiften som klubbarna betalat för 2020 ligger kvar och gäller för 2021 istället. Därav kommer inga poäng att räknas under 2020 utan allt startar om 2021

Vi kommer tillbaka starkare 2021! / MRC”.

*

I ljuset av detta känns det lite udda att skriva om att en helt ny tävling kommer att se dagens ljus den 29 augusti. ”Rally Österlen” som är ett samarbete mellan Trelleborgs MK och Tomelilla brukar normalt sett köra en väldigt populär deltävling i Södras RS-DMSvampabanan i Tomelilla, ”Svampasprinten” men så blir det inte i år. Anledningen lär vara att banhyran nu blivit så hög att det inte längre är ekonomisk försvarbart att köra proven på rallycrossbanan. Istället har man hittat en asfaltslinga i Minnesberg utanför Trelleborg som bland annat används av olika sportvagnsklubbar för olika event.

Blir en form av Backtävling som vi kommer att köra flera gånger och jag tror att detta verkligen blir e trevlig upplevelse, förklarar Lasse Mattsson ordförande i Trelleborgs MK och han lägger till.

Vi har redan fått förfrågan från Asfaltcup om låta Minnesberg Rallysprint bli en av deras deltävlingar vilket vi så klart tycker är positivt.

Om nu Corona har släppt till den 29 augusti blir jag väldigt förvånad om inte även RS-DM kommer med en liknade fråga till Mattsson…

*     

Tyska ADAC GT Masters har dock inga tankar på att ställa in utan har nu presenterat en reviderad kalender för 2020. Premiären för Tomeilla-bröderna Jimmy och Joel Eriksson samt Henric Skoog kommer att köras i TjeckienAutodrom Most den 1-2 augusti ganska exakt tre månader försenat.  Även här blir hösten mer intensiv än som kanske är hälsosamt med fyra racehelger från Hockenheim 18-10 september till finalen på Oschersleben en månad senare. Tack vare denna komprimering blir den tuffa serien lika omfattande som innan Corona slog till med 14 race. 

*

Idag gick en riktigt motorsportlegend ur tiden, engelsmannen Sir Stirling Moss. Han var också den förste racerförare som jag lärde mig namnet på i slutet av 50-talet. Hade ingen riktigt koll på vem Moss var mer än att han körde ”räserbil” men när vi hade cykeltävling i den lilla skogen där Lågehallarna finns i dag så var jag alltid ”Stirling Moss”. Till skillnad från min förebild så nådde jag inga större framgångar som cykelryttare vill jag också tillägga.

Foto: Goodwood

Moss är ansedd som kanske världens bäste ”all round-driver” även om det var i Formel 1 som han blev mest känd. Han fick även titeln ”Världens bäste förare som aldrig blev världsmästare”. Han körde racing på Le Mans, Seebring, Mille Miglia men även Rallye Monte Carlo. Totalt 529 tävlingar med 212 segrar som resultat.  Sir Moss hade även svensk anknytning då systern Pat gifte sig med Erik Carlsson och som bekant tävlade hon i Saab parallellt med ”På taket”  i mitten av 60-talet. Men Sir Moss har även anknytning till Kristianstad då han körde  Sveriges Grand PrixRåbelövsbanan i en Maserati.

Foto: Från Rickard Bruzelius bok

För tre år sedan drabbades Moss av en svår lunginflammation och tillbringade lång tid på sjukhus. Efter detta drog han sig tillbaka från offentligheten och dog stillsamt. 

Stirling dog som han levat och såg fortfarande fantastisk ut, berättade fru Moss.

Han bara slöt sina underbara blå ögon ”and that was that”!

Stirling moss blev 90 år.

*

”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *