Loeb leder, Ramona kämpar på i PWRC-debuten och nya heta bilar i RS-DM!
Mitt tips med Hirvonen som vinnare av Rally Mexico ser inte ut att infrias. Med fyra sträckor kvar att åka leder Sebastien Loeb komfortabelt, 36 sekunder före finnen. Är också ganska övertygad om att han fått stränga order att inte attackera ”over the limit” för att försöka komma ikapp Loeb. En dubbelseger för Citroën är ju inget man ”gamblar” bort hur som helst…
Lika låst är positionen hos Fordgänget, där Latvala är avhängd och får sikta in sig på bronspengen, han är ju nästan två minuter bak ledande Loeb. Petter Solberg blir fyra då landsmannen Östberg nu är så långt bak att han inte har någon chans att sno placeringen från Petter så vida inget oförutsett händer förstås. Ser ut att bli en lite trist sista dag i Mexico, möjligtvis blir det lite spänning på ”power-sträckan”, skulle inte förvåna mig om Solberg kastar ”all in” och chansar på bonuspoängen.
För Ramona och Miriam vill det sig inte. Inte nog med bromsklyddet första dagen utan även på lördagen strulade det. Med två sträckor kvar att åka, ville inte växlarna som Ramona ville. Ny brytning, men omstarten på sista etappen var inga problem.
– Tyvärr fick vi problem med växelföraren efter att vi klättrat i totalen men vi har ett superteam som fixar detta så vi kan starta om, säger Ramona.
Avslutningen handlar bara om att skaffa erfarenhet inför resten av VM-säsongen.
– På de partier som inte går uppe i bergen är vi med bra tidsmässigt och kör topp-3 tider, men när vi kommer upp i bergen tappar vi en del tid. Vägarna är väldigt annorlunda mot vad vi är vana vid och det är mycket små marginaler, berättar hon
– De snabbaste i klassen har kört här många gånger och den erfarenheten är mycket viktig. Vi lär oss väldigt mycket och det är kul att se att på de partier som har en karaktär vi är vana vid är vi med och slåss i toppen.
För Miriam har det varit en tuff resa.
– Hon mår mycket bättre efter att hon fått dropp under natten och vi är redo att kämpa på under den sista dagen, avslutar Ramona.
Skrev härom dagen att Patrik Flodin är klar för IRC, men något officiellt meddelande om detta har ännu inte dykt upp. Kollar på Flodins hemsida och enligt den är nästa uppgift för Ilsbo-Expressen Camaro Cup på Mantorp den 4-5 maj. Väntar med spänning!
Simrishamnsmixen ser ut att få näst intill deltagarekord, just nu 158 ekipage anmälda varav glädjande tjugotvå i nya TINTER Classic Rally Cup. Minns inte hur många startande man hade förr när Simrishamnsmixen av tradition var uppvärmning för landets SM-åkare, kanske runt tvåhundra men då var det andra tider…
Även asfaltåkarna är på hugget, till premiären i Hörby finns just nu 66 ekipage anmälda och i Lille Mats Rallysprint 82 åksugna.
Det lär bli flera nya mycket intressanta bilar i årets RS-DM. Till exempel lär Svedalas jan Andersson gjort av med Seaten och köpt en värsting Golf från Danmark. En kit-car för att försöka göra livet surt för toppåkarna Mats Andersson, Ebbe Nilsson, Mats Lundahl, Tommy ”Krull” Andersson och Laholms Niclas Hansen. Den sistnämnde i en udda Skoda Octavia Kit-Car som för övrigt ligger ute till försäljning.
Asfaltkungen Mats Andersson påstår på Asfaltcup-hemsidan att hans uppdatering av vinnar-Protonen under vintern inskränker sig till ”att spackla upp spoilern”. Känns lite futtigt med tanke på hur grovt hagel konkurrenterna laddat upp med, blir det kanske tronskifte i år med ny Asfaltskung? Jag är skeptisk…
Sorry Ranelid och Flinck, jag gjorde vad jag kunde. Men redan Strindberg slog ju fast ” det är synd om människorna”…