TV-succe för Rally Sweden, nästan all WRC i Europa och Polar Classic utan segrare!
Återigen blev det succé när det visades rally i SVT, det är ju inte så ofta detta händer. Ansvariga för sändningarna på ”statstv” från Rally Sweden var näst intill lyriska över tittarsiffrorna, totalt tre miljoner såg WRC-bataljen i Värmlandsskogen. Bara söndagens sändning hade 830 000 tittare vilket är en kanonsiffra. Som jämförelse när det gäller motorsport i tv så är STCC:s bästa siffra 280 000. Då hör det dessutom till saken att många av de sju rallysändningarna gick sent på kvällarna, på tider när många rallyfans redan hade stämt träff med John Blund…
Mer om WRC och rally. EBU som står för någons sorts europeiskt samarbetsorgan för tv (samma som även sänder den europeiska Melodifestivalen) påstås ska ta över sändningarna från Rally-VM redan i år. Bryr mig inte om vem som sköter kameror och mikrofoner bara det blir Rally-VM i min tv!
Mer om WRC, nu är inte VM-teamen längre nöjda med hur FIA tänker sig framtiden. Parisbasen Jean Todt vill expandera till fler länder och framförallt till fler världsdelar. Den visionen delar inte teamen utan vill istället koncentrera tävlandet till Europa och Amerika. Enligt engelska Autosport har man föreslagit tio deltävlingar i Europa, två i Sydamerika och en i Centralamerika. Vinner förslaget gehör då är det bye, bye till Nya Zeeland, Australien och Safari-rallyt är helt väck. Nu tror jag inte FIA köper detta rätt av, men ingen tvekan utan att ett sådant förslag stärkt Rally Swedens aktier kraftigt.
Imorgon torsdag är det dags för Ramona/Miriam och Rally Mexico. Kollar anmälningslistan och ser att tjejerna startar efter ”sladdspecialisten” Ken Block som åker WRC-Fiesta. Efter sig har duon hemmafavoriten Salgado även han i en Mitsubishi. På den svart/rosa ”Mitsan” har man klistrat startnummer 44. Kan man hoppas på succé för tjejerna när man ger sig ut på sitt livs äventyr just på Internationella kvinnodagen!
Tommy Rustad till TTA, kom det i mejlkorgen i eftermiddags. Kan inte påstå att jag är speciellt förvånad med tanke på Rustads tidigare Volvokontakter och det blir också i en ”Volvo” som han ska tävla. Får väl erkänna att vågskålen nu väger över till Elitserien och nu vill det till ett tungt schackdrag från STCC för att återfå jämvikten…
Bara några timmar efter att anmälan öppnat började det rassla till i anmälningslistan för nya Polar Classic Rally. Just nu är där nitton klassiker anmälda till Midnattssolrally-utmanaren och fler lär fylla på. Taket är satt till 150 bilar och vad jag förstår är man från arrangörshåll inte oroliga för att detta inte ska nås. Dock verkar spannet mellan ”min och max” vara litet, blir man färre än 125 bilar då ställer man in…
Polar Classic Rally blev ingen billig pjäs detta heller även om det är en liten budgetvariant av etablerade ”MSR”. Anmälan och startavgiften hamnade på tiotusen spänn fast då ingår där en del käk och festbankett vid målgången. Jag konstaterar bara att det är inget för en Motorbloggarplånbok…
För att ytterligare understyrka budgetstuket väljer man spännande nog att inte kora någon totalsegrare. Ett sympatiskt drag, men ur mediasynpunkt ett svårbemästrat koncept. Istället väljer man att enbart kora 1-2-3 i respektive klasser.
Vet inte riktigt vad jag tycker? På ett sätt är det bra med tanke på hur stor spännvidd där är på bilarna i en sådan här tävling. En 850-kubiks Saab har ju svårt att hävda sig totalt mot en värsting Escort på 250 hästkrafter. Ur den synvinkeln är det klokt, men ett rally som inte har någon ”riktig” segrare, känns konstigt om ni frågar mig!
Annars blir det en rejäl bit att köra från Uppsala till Arjeplog, totalt 130 mil. Dessa är uppdelade på 23 specialsträckor på totalt 25 mil. Vid målgången lär där inte behövs mycket ”firande” innan det är sängdags, eller?