Hemmaseger i Vännäs, KK bästa VOC, känguru utmanade på Bathurst, tunt med norrmän i ”Svenska”, Pons läser noter till ”Luckys” son och Meeke snabb med Ford i Belgien!
Känns riktigt trevlig att kunna rapportera från en svensk vintertävling för en gångs skull och då så klart Vännäs-Plåt Rallyt. Med fina för att inte säga önskeförhållande kördes rallyt med sina sex sträckor och att hemmaföraren Jörgen Jonasson med kusin Nicklas i Skodans högerstol skulle köra hem tävlingen var ingen direkt överraskning. Men Stig Andervang/Robin Eriksson, även dom med Skoda bjöd riktigt tufft motstånd och var även snabbast på SS1. Men sedan växlade Jonasson upp ett steg och i mål skilde 7,4 sekunder till hemmahoppets fördel. Trea slutade Marcus Nilsson/Kenneth Eriksson, Mitsubishi och en dryg minut efter. Sundsvalls Anton Eriksson/Lars Andersson fick 300 straffsekunder och gick in som fyra.
Just sådana dominerade i A-förare 2 WD där bara vinnaren Magnus och Gunnar Åberg från hemma klubben med sin Golf och klubbkompisen tillika tvåan Per-Olov Larsson/Kristina Hellgren klarade sig undan. Resten av klassen fick sådana i varierande storlek från 130 till 480. Varför är för mig okänt.
I SverigeSerien-premiären hade VOC-General Roger Fransson prickat in rätt vinnare i såväl A som C-förare i sitt förhandstips. Kristoffer Karlsson/Albin Timell från Trollhättan vann medan det blev snudd på småländsk chock på andra plats. Jacob Johansson/Danny Holgersson,Gullabo RC var nämligen bara 18,6 sekunder efter storfavoriten. Trea slutade Dennis Persson/Fredrik Rudmalm, Laxå och detta bara 2,6 sekunder bak smålänningarna. B-klassen vanns av hemmaduon Simon Erlandsson/Urban Erlandsson medan Tobias Pettersson Nordwall/Peter Nordwall programenligt körde hem C. Detta gjordes en styv minut för Maja Rönnkvist/Elina Granström, Vännäs.
*
Detta måste vara helgens motorsportbild nummer ett från Australien och Bathurst 122h. Inte ofta man ser en känguru hoppa i kapp med en Bentley…
Tävlingen har annars präglats av flera krascher där det även när två svensk förare på plats. Tom Blomqvist kör en McLaren medan Alexander West är anmäld med en Aston Martin.
*
Inte bara vi svenskar som hänger lite med huvudena när vi studerar startlistan inför Rally Sweden. Även norrmännen är med i ”häng-gänget” och inte sedan i början av seklet har så få norska ekipage anmält sig som i år. Bara tre stycken, Mads Østberg, Ole Christian Veiby och Oscar Solberg. Men det har varit ännu värre berättar norska sajten Parc Ferme, 1997 var endast Trond Sveinsvoll anmäld.
I jämförelse med detta kan man nästa säga att det dräller av blågula bilar i listan, tio ekipage totalt, Pontus Tidemand, Johan Kristoffersson, Oliver Solberg, Joakim Roman,Tom Kristensson, Pontus Lönnsström, Robert Blomberg, Anders Karlsson, Dennis Rådström och Lasse Storm. För att riktigt understryka de svenska storheten så är där även tre kartläsare utanför de uppräknade ekigpaen som har svensk flagga framför sina namn. Jonas Andersson åker med Veiby, Jim Hjerpe sköter noterna hos Oscar Solberg med Ida Lidebjer Granberg är bisittare till brittiskan Catie Munnings i J-WRC.
*
När vi ändå är inne på kartläsare så finns där en ikon i denna grupp i legenden Fabrizia Pons. Antar att namnet klingar välbekant mer än förarens, Alberto Battistolli med sin Skoda R5. Pons var kartläsare åt Michele Mouton under perioden de tävlade med Audi quattro och 1984 slutade paret tvåa i ”International Rally Sweden” med en A2 quattro. I modern tid sköter hon även ”kontoret” hos profilen i EM för historiska bilar, italienaren ”Lucky” och som en ren tillfällighet så är Lucky pappa till Alberto. Som det kan bli…
*
Har bara hittat en enda sida med resultat från belgiska Boucles de Bastogne och den är på franska så jag garanterar inte att jag har lyckas tyda resultaten rätt. Men efter åtta sträckor leder Kris Meeke med en Ford Escort med 25 sekunder över en annan Escort-åkare Caprasse. Meekes i förhandssnacket största hot var Mikko Hirvonen som hade en tung inledning även han med en Escort. Ligger över två minuter efter ”The Ulsterman”.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.