”Snart” gruspremiär på Söderslätt, inga jeans på prisgalan i Monte, Fløene i nytt ökenrally, Albin tar över efter pappa/farfar, Enlund kör RX2 och Alex fick JK:s stipendie!

Det ska f-n vara motorbloggare när det är så här tyst som det just nu med inställd SM-premiär och mittemellan WRC i Monte Carlo och Rally Sweden. Även väldigt tyst på hemmaplan med vad som pågår i garagen i väntan på för vissa kyla, snö och is medan man här i söder väntar på att grussäsongen ska starta. Först ut här nere är Anderslövsrallyt med Trelleborgs MK som arrangör och premiär för Bilsport Rallycup.

Foto: Henrik åkeson

Den 4 april ska förhoppningsvis Söderslätt vara ännu mer vårligt än vad som är fallet nu och sedan två veckor senare är det premiär för SSRC/DM och ”Simrishamnsmixen”. Lördagen den 18 april körs det rally på Österlen eller som många hävdar Sveriges svar på Sibirien vid den här tidpunkten på året.

Foto: Tommy Svensson

När ”infödingarna” Joachim Grahn och Rickard Nilsson var åskådare häromåret hade dom med sin rutin också klätt sig därefter. Min erfarenhet är att lämplig klädsel på ”Mixen” ofta är exakt samma som till Rally Sweden men i år kanske detta inte stämmer. I Värmland i år räcker det kanske med en lagom tjock jacka och lite kraftigare skor, men detta brukar inte vara varmt nog när man kommer ner till Österlen i april. Dagen efter, den19 april är det RS-premiär med SMK Hörby och varvloppet  ”Bilmånsson Hörby Rallysprint”. Till skillnad från Österlen är det så gott som altid varmt och skönt i Mellanskånes pärla… 

Tunt startfält kan inte Rallye Monte Carlo Historique beskyllas för att erbjuda med över 300 anmälda. Här är kraven på deltagande bilar extremt hårda och inga tillverkade efter 1980 tillåts. Inte nog med detta, man ställer även krav på att bilmodellen någon gång före detta måste ha deltagit i den klassiska tävligen som startade 1911.  Starten gick i onsdags från Athen och Glasgow och de som valt att starta här hade 171 respektive 214 mil framför sig innan man når den riktiga startplatsen, Buss-les-Baronnies. På fredag ger sig ekipagen som valt Bad Homburg, Milano, Barcelona, Reims och Monte Carlo sig iväg för att sammanstråla med resten av fältet. Sedan drar den ”riktiga” tävlingen igång på lördag innan sista sträckan körs på onsdag. När detta är klart väntar det som säkerligen många ser som målet med hela resan, ”The Gala and the Prize Giving Ceremony” som sker på Monte-Carlo Sporting Club. Hit duger det inte att komma i säckiga jeans, urtvätta T-shirt och gympadojor utan här krävs  ”evening dress mandatory or dark clothing mandatory”.

*

Det rullar på med Ola Fløenes nya karriär som kartläsare i ökenrallyn. Efter premiären i Dakarrallyt med amerikanen Mitchell Guthrie har nu nästa ökenäventyr öppnat sig för den f.d WRC-kartisen.

Med kort varsel har jag fått en ny stor möjlighet ”in Desert Rally” tillsammans med Salem Alabdalali, berättar Ola.

– Detta i premiären av ”The Saudi Arabia Championship”, Hail Rally den 3-8 februari. 

*

Som bekant blev det lite rörigt när Södra BF hade sin årliga prisutdelning i Malmö helgen som gick. Rådde lite oklarheter om vilken klubb som blivt tilldelad ”Årets Klubb” men till slut visade det sig att priset delades ut till fem säkerligen väldigt välförtjänta klubbar, Asarums MS, Olofströms MK, Lunds AC, Arlövs MC och Kristianstads FRC. Ingen av de tre sistnämnd kan dock komma ifråga när Blekinge har sin stora IdrottsgalaBlekinge Convention Center i Ronneby nästa lördag. Dit är nämligen bara Rally Blekinge nominerat som ett av tre event och då tack vara den heroiska insatsen som Asarums och Olofström svarade för i höstas. Vi håller tummarna för att rätt event vinner…

*

Då tar Albin Stureson över den stafettpinne som farfar Per började med och som efter flera års racing på hemmaplan slutade med DTM-seger i mitten av 80-talet. Via en extremt breddad och spoilerförsedd Simca 1000 till Volvo 240 Turbo innan Pers hjälm hamnade på den berömda hyllan. Istället tog sonen Johan över pinnen med både Truckracing och STCC i sitt cv innan det nu är generation tre av ”The Sturesons” att känna på hetluften.

Foto: Johan Stureson

Albin som tävlar för Kristianstad Kartingklubb är från i år ny i FIA Karting Academy Trophy 2020. En serie som körs med tre tävlingshelger tillsammans med KZ och KZ2 deltävlingarna i EM och VM. Förarna som är mellan 13-15 år och är uttagna av respektive lands förbund kör i identiska kartar för att ge förare kunskap och erfarenhet för att senare eventuellt kunna köra internationell karting. Nu kommer pappa Johan att bli en del av detta för att få chansen att känna doften av lite bränt gummi.

Jag kommer att vara mekaniker, men allt material finns på plats och Kartarna man tävlar med är nästan identiska med den klass, OK Junior, som Albin och tvillingbrorsan Fabian kommer att börja tävla i Sverige med under denna säsongen, berättar Johan

– För att lära sig rätt körteknik och komma igång, har Noah Milell varit med och tränat på banan i vinter, Noah som tillhör kartingens absoluta toppskikt. Resultatmässigt har vi inga mål, satsningen får betraktas som utbildning.

Hyggligt kända banor som Albin ska ut och härja på, Lonato, Genk och Le Mans är respekt.

*

Foto: OMSE

Martin Enlund kommer att i år köra full RX2 säsong för OMSE detta efter den fina debuten i Höljes 2019. Trots minimala erfarenheter satte Västeråsaren tredje tid i ”FP2” i ett startfält med 21 bilar. På söndagens warm up följde han upp detta med att vara allra snabbast.  Sedan skilde bara en kvarts sekund 18-åringen från en plats i finalen. I år blir det en kombination av RX2 och Rally X Nordic för honom.

Helt klart blir det jäktigt men ska bli kul att köra bägge serierna, konstaterar Enlund.  

Målsättningen är också att ständigt vara i final!

Teamchef Andreas Eriksson i OMSE har höga förväntningar på sin nya skyddsling.

Hans insats i Höljes var en riktig ”wake up” och farten i semifinalen tog andan ur en.

Som teamkompis får Enlund Fraser McConnel.

*

För tre år sedan instiftade Johan Kristoffersson en ungdomsfond i hop med sin klubb MK Team Westom, Arvika.Från denna utdelas varje år 10 000 kronor till en av Arvikas lovande motorsportjuniorer och i år blev det 13-årige Alex Gustafsson, JC Raceteknik Juniorteam som fick ta emot priset. Den unge Westomföraren körde under 2019 den nya klassen Xtreme Junior och kom då tvåa i Finska Mästerskapen. I år kommer Gustafsson istället satsa på en full säsong i klassen i den nordiska serien RallyX Nordic

Foto: Privat

 Det känns jättekul att få ett så fint pris i en klubb med så många bra förare. Johan Kristoffersson har varit en idol under många år så det gör det extra kul. Jag vill tacka MK Team Westom och Johan för priset, och ett extra tack till klubbens duktiga funktionärer som alltid ställer upp, hälsarAlex.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *