Sandell åker WRC i Portugal, Volvo S60 ny i TTA och lite ”Svenska” 1978!
Patrik Sandell och Sweden World Rally Team gör det enda rätta och smider medan ”WRC-järnet ”fortfarande är varmt. Redan om en styv månad, sista helgen i mars kör man nästa race med WRC-Minin och detta då i Portugal. Teamchef Janne Pettersson berättar hur man tänkt.
– Vi har resonerat tillsammans med Prodrive och kommit fram till att Portugal är ett perfekt nästa steg för oss i den WRC-satsning vi gör. Det är också viktigt för Patrik att få komma tillbaka in i tävlingsbilen så snart som möjligt, medan han har tempot uppe från rally Sweden.
Vad jag förstår var inte Patrik svår att övertyga att en Portugaltripp var rätt väg.
– Jag har kört tävlingen två gånger förut, så jag har lite koll på vägarna och vet vad som väntar mig. Men det känns ändå lite speciellt att veta att jag kommer att sitta i en WRC-bil den här gången.
Precis som i Rally Sweden bildar han och Danny Sordo ett eget team med Prodrive. Om det blir dom eller hemmahoppet Araujo tillsammans med glade brasilianaren Nobre som får äran att ta märkespoäng för Mini förtäljer inte historien. Frågar dom mig är det solklart att Sandell/Sordo är ett mycket mer kompetent par…
Tjockt i mejlkorgen idag och precis när Sandell-nyheten trillat in kommer nästa från TTA/Elitserien. Man är ”proud to present” första bilden på ” TTA-Volvon”. En blå Volvo S60 i ”äkta plastic” ska föra Volvos racingtraditioner till nya höjder. Fast just blå är det inte säkert att den Nissandrivna Volvon blir.
– Våra slutgiltiga teamfärger avslöjar vi vid ett senare datum men så här blir vår S60 i TTA tävlingsutförande, säger Alexander Murdzevski Schedvin, kommersiell chef för motorsport vid Volvo Personvagnar.
Detta köper jag rätt av med att det kan vara svårt att bestämma färg ( ni har inte funderat på silver…) då har jag svårare med fortsättningen av mejlet.
– Motorsport skall vara häftigt, spännande och rättvist. Vi skall kunna tävla mot våra argaste konkurrenter i våra bäst säljande modeller. Gör vi det bästa jobbet så skall vi kunna vinna och det skall vara enkelt för bilimportörer i landet att kunna byta tävlingsbil vid modellbyte utan behov av tunga fabriksprogram. Vi ser verkligen fram emot Elitserien i Racing 2012, säger Anders Gustafsson, VD på Volvo Personbilar Sverige AB.
Hur kan man skriva ” Vi skall kunna tävla mot våra argaste konkurrenter i våra bäst säljande modeller. ”. Med ”våra bäst säljande modeller”? Sedan när började Volvo använda Nissanmotorer och järnrör istället för riktig kaross. Tyvärr Flash & Co jag är fortfarande inte övertygad om att detta är rätt väg!
Fick idag ett brev, (alltså ett riktig brev i kuvert med frimärke det finns fortfarande) från Roland Carlsson i Linköping. Han förärar mig förutom beröm även en film överförd till DVD från Svenska Rallyt 1978, då det var rally på ”riktigt”. Detta är både min och Rolands uppfattning, frågor på detta?
Dessutom lyckades han hitta Motorbloggaren ”in action” i Motalas T-Turen 2003. Okej ”in action”, min inhoppande kartläsare klassade tempot mer som att ” vi hade ju tur som slapp parkeringsböter”…
Ikväll blir det att plugga in filmen och njuta, även om kvaliteten enligt Roland inte är den allra bästa. Spelar nog mindre roll, det är känslan som räknas!
Och i vilken VW handel kan du gå in och köpa en Scirocco BioGas med tanken i ”baksätet” och bur i, säkert en sek låda också som i BMW´n? Lägg där till skärmbreddarna, spoilerkitten. Är det standardbils raceing?
Och hur ser NGTC reglementet ut, kapa framvagnen och bygga med egen ram, köpa en ”motor” från motortrimmare byggd på annat fabrikat!
Avundsjuka för att STCC drivs med krafter från Skåne??? Nytänk är ju synd, att även bilimportörer tjänar på att kunna tävla på lika villkor för samma peng är också tråkigt? Köpa en färdig bil för X miljon, istället för att ta det gånger några miljoner för att utveckla och ändå inte komma till samma nivå? Hur skulle t.ex. Kia kunna motivera att utveckla en STCC/NGTC bil med tanka på t.ex. VW´s / Cheva´s budget? När de här kan köpa en färdig bil, göra ett sportigt yttre och vinna direkt? En vanlig ”Svensson” varken vet eller skiter i vad som sitter under skalet, vem vill inte köpa en BMW, Volvo, Citroen och Xxxx efter att ha sett hur tuff den kan vara i riktig racingkostym?
Hej Lellep.
Har jag förstått det rätt om jag tolkar detta som att du gillar TTA-konceptet?
Isåfall helt OK för mig, men smaken är som …. och detta tilltalar inte mig. Det jag saknar är ”hjärtat” nu är det bara skal. Jag får inte ihop att ”KIA kan vinna direkt” genom att köra med en ”Nissandriven järn och plastgrej”, var är KIA?
Sedan har du ju klart rätt i att det mesta i den här divisonen inte har mycket med standardbilarna att göra.
Att Skåne och avundsjuka skulle vara en del i min åsikt är lika dumt som, ja jag vet inte…
Lycka till med Elitserien!
MVH
Tommy
Gillar TTA-konceptet? Tja jag gillar sättet att tävla på mer lika villkor.
Hade själv fördeagit att man sett dagens team i en och samma serie, STCC är helt ok för min del, besöker det varje år. Men just alla dessa egna regeltolkningar, nu vill Mr X vara med och tävla, har har den här bilen han vill åka med, men den passar inte in i våra regler – men då gör vi ett nytt reglemente, Mr X-regeln där man tillåter en massa annat som inte passar i internationella regler. Man kör en halv säsong där man håller på att vikta om allas bilar för att få jämna race. Helt plötsligt staffas teamets tekniker för de lyckats tänja på naturlagarna! Vad är det för utveckling – se Lada i WTCC för ett par säsonger sedan. Inte var den bilen så pass bra som den visade resultat på – nej det gjordes med gynnsammare regler.
En ”för liten 2-dörrars bil”, Etanol, Sek,låda, BioGas, Diesel och turbo allt allt vad det är. Ska STCC vara kvar, kör helt med internationella FIA regler – då kan teamen trots allt köpa sig en konkurrenskraftig bil enligt reglerna från start – precis det TTA verkar vilja skapa, men då med betydligt rimligare pengar.
Kia tog jag som exempel eftersom de är med i några liknande serier i övriga världen, vad trodde du. Men visst är de likt x-antal andra importörer sugna på TTA också, om man ska tolka fritt från artiklar i ”kända” motortidningar?
Hej igen.
Har full respekt för din inställning, inga som helst problem. För mig däremot är en stor del av charmen med bilsport just att man tävlar med olika bilar (låter så klart lite knäppt när jag själv kör i Volvo Original!). Enhetsklasser på bana är inget för mig.
Sedan har du helt klart en point när man jobbar med ”konstgjorda” regler för att göra tävlingarna jämna…
Det jag tänker är varför drar man igång en ny klass, man kunde ju lika gärna klistrat Volvo eller för den delen KIa-dekaler på Camarobilarna eller, Porscharna eller Ginetta?
En annan sak är att du verkar betydligt mer påläst än Motorbloggaren på just den här biten. Min grej är ju rally och vad gäller ”ditt område” ska man se mig mer som en” vanlig åskådare”. Här vet jag att jag har många som delar min uppfattning och inte riktigt hänger med i svängarna.
I det här fallet är det som många andra gånger inte frågan om vem som har rätt eller fel. Den ena åsikten är precis lika mycket värd som den andra som jag ser det!
MVH
Tommy
Chevrolet är ju en Daewoo med Opel motor, Volvo har modeller med Mitsubishi och Yamaha motorer.
Hej.
OK och…
MVH
Tommy
Du tjatar ju hela tiden på hur fel det är att Volvo ska köra med en Nismo motor. Ändå har Volvo sålt modeller med motorer från andra bilfabrikanter sedan 80 talet, bla. Renault, Mitsubishi och Yamaha för att nämna några.