Breen testar i Åre, lutar åt R5 för Østberg, VW säger tack, EKS satsar mot SM-guld, Opel dominerar och konstig truck…

I dag har Craig Breen setts i trakterna av Åre och då inte på skidor om nu någon skulle tro så, utan enligt min källa såg det ut att vara med samma R5 i20 som han körde på Monza Rallyshow vilket kan vara en indikation på att det är WRC2 som gäller för irländaren till nästa år.

Foto: Privat

Men det kan också vara så att han får ett delat program med även inhopp i WRC-bilen. En tävling som skulle kunna vara aktuell för honom vore Rally Sweden där han faktiskt slutade tvåa 2018 med Citroën och femma året före. Så nog behärskar han snö och is alltid. 

Foto: Tommy Svensson

Å andra sidan gör även Andreas Mikkelsen detta och har en andra plats 2014 i WRC Polon som bästa resultat. Kan bli knepigt för Andrea Adamo att välja tredje förare till ”Svenska” om nu både Breen och Mikkelsen finns med hans laguppställning för 2020.

Foto: Tommy Svensson

Redan kontrakterade Sebastien Loeb har  visserligen flera andra platser i sitt cv plus en seger, men den kom för 16 år sedan med gamla Xsaran. Helt ärligt känns faktiskt de båda  på bänken som ett bättre val för Värmland än vad Loeb är, min åsikt alltså…

Foto: Tommy Svensson

*

Verkar bli svårt för Mads Østberg att få till start med WRC C3:an istället lutar det åt ännu ett år med C3 R5. Men om detta blir i WRC2 med backning av Citroën Racing eller om det blir mer privat i WRC3, verkar oklart enligt min franska tipsare. Uppenbarligen har Mads inte lyckats få ihop tillräcklig budget för WRC men för mig är det viktigare att han är med och kör överhuvdtaget, sedan i vilken klass är av underordnad betydelse. 

Inte alltför ofta som jag hittar något som faller mig på läppen i Formel 1 men idag hände det och detta genom ett uttalande från FIA-presidenten Jean Todt. I en tid när allt som inte går på på el mer eller mindre är skambelagt så kändes det lite befriande när Todt förklarade att el i F1 inte skulle fungera. Istället menar han att hybridteknik blir det som kommer att gälla i det många klassar som motorsportens kungaklass. Todt tvivlar på att det finns batterikapacitet för att driva en F1-bil så långt som ett lopp är och defintivt inte i 300 km/t, menar han i en intervju med Autosport. Todt menar istället att knuten är att hitta ”greener fuel” något som i mina öron hörs mycket positivare än tysta elbilar…

Som bekant har Volkswagen Motorsport närmast gjort slut med bensindriven motorsport och ser nu enbart eldriven sådan. Som ett tack och adjö tackar man nu alla som gjort VW så framgångsrikt under året. Totalt över 100 segrar har Polo R5 och Golf GTI TCR åstadkommit och detta på sex kontinenter, vilket gör 2019 till VW:s mest framgångsrika tävlingsår någonsin. Medge att det då är lite märkligt att man väljer att avsluta även om den gamla floskeln ”man ska sluta på topp” kanske åberopas i Hannover.

Foto: Volkswagen Motorsport

Lite kul ur vår synvinkel är att man speciellt lyfter fram Ole Christian Veiby, Johan Kristoffersson och Oliver Solberg.  Ole Christian för segern i Norska Mästerskapet som han fixade genom fyra segrar av sex möjliga. Till detta ska läggas till att han vann allra flest specialsträckor av samtliga förare i mästerskapet. Johan omnämns efter att med sin ringa rallyerfarenhet varit nära att vinna Rally-SM i första försöket. Som bekant fick han ge sig för Patrik Flodin men ändå, två SM-segrar blev det i Bergslagsrallyt och Gästabudstrofén.

Foto: Volkswagen Motorsport

 Oliver Solberg körde hem inte bara ett utan två nationella mästerskap genom att vinna i både Estland och Lettland. Dessutom i tufft motstånd som till exempel i Rally Liepaja där han körde ifrån de båda toppåkarna i ERC, Chris Ingram och Alexey Lukyanuk. Inte illa av en 17-åring kan jag tycka. Men inte alla sagor har lyckliga slut och definitivt inte denna om Volkswagen och motorsport…

*

Foto: EKS

I dag kom där lite spännande information från Mattias Ekström och EKS där det presenterades en större satsning på Rally-SM. Redan känt är att teamet fått hem två Skoda Fabia EVO där Mattias körde den ena i finalen Rally Blekinge. Nu har man dessutom kompletterat rallygaraget med en ny Ford Fiesta R2T. Den sistnämnda är tänkt att vinna ett juniorguld till teamet med ned två tjeckerna ska duellera om SM-guld i R5-klassen. Vem som ska köra bilarna förutom Mattias själv ska avslöjas längre fram. 

*

Tuffar på i lite långsammare takt än vad jag väntade mig i anmälningslistan till Rally Sweden Historic, idag är där 20 anmälda till vinterns stora happening. Glädjande i listan är att det är Opel som dominerar med sju stycken ekipage medan Volvo-åkarna så här långt bara är mindre än en handfull. Till exempel bara en enda Volvo 240 i händerna på Göran Fredriksson medan där är två ”riktiga” Volvo anmälda alltså PV. Dessutom körs den ena av skåningen och VOC-entusiasten Ted Malm med fru Katarina som kartläsare. Ännu gott om tid då anmälan inte stänger förrän den 14 januari.

*

Foto: Privat

Har som bekant en röst på USA:s västkust som brukar bidra med lite kul grejor till Motorbloggen. Idag kom där något jag aldrig sett från Björn som skriver, ”Idag blev jag omkörd på freewayen av något som ser ut som en gaffeltruck som kör baklänges. Jag höll 65 mph, och trucken körde fortare. På en avfart längre fram kom jag ifatt den, och tog några bilder. Har googlat lite, men har inte hittat vad fordonet kan kallas, men fort gick det. Intressant fordon, någon som vet?”

*

Med detta önskar jag trevlig helg vilket jag ska ha då det är jobb som väntar…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *