Nu säjer Citroën ut C3 WRC, Neuville först ut med Monte-tester, ny Hyundai-start för Huttunen och Emil Lindholm byter Polo mot Skoda.

När Citroën gick ut med sitt trista besked att man la WRC-tävlandet på is till förmån fördes  i mina ögon extremt långtråkiga Långdistansracing (WEC) började genast rykten surra om att det ändå kan bli någon C3 WRC i VM-serien till nästa år. Först att nämnas var PH Sports med väldigt täta kopplingar till Citroën Racing i Versailles. Idag avslöjas det också att Citroëns teamchef Pierre Budar gärna ser bilarna i WRC även om det inte blir någon officiell fabriksstatus. I Autosport förklarar han att man är öppen både för att sälja bilar likväl som de ska kunna hyras. Han och teamet kommer dock inte att vara delaktiga utan fokuserar nu helt på att göra C3 R5 till en vinnarbil för privatteam.

Foto: Tommy Svensson

Än så länge har ingen enligt Budar anmält intresse för att ta över WRC-bilarna vilket man kan tolka som att han verkligen beklagar. I intervjun avslöjar han att under andra halvan av årets säsong skedde mycket utveckling på bilen, något som skulle gett Sebastien Ogier och Esapekka Lappi helt andra möjligheter att slåss om topplaceringar. Lappi säger också.

Det kanske inte gett oss alla svaren på utmaningarna vi mötte i år, men vissa hade vi absolut lösningar på!

Lappi nämns som en förare med möjlighet att få köra en M-Sport Ford Fiesta vid sidan av Teemu Sunninen men än så länge är inget klart. Istället kanske någon tar över en C3 WRC och vilken förare skulle då vara mer lämplig att sätta i den bilen än just Lappi?

*   

Med lite mer än sex veckor kvar till premiären 2020, Rally Monte Carlo (ironiskt nog med Ogier och C3 WRC på affischen inför nästa års rally) börjar nu både Toyota och Hyundai testerna till den ”ryska roulette” som brukar utspelas på alpsträckorna.

Foto: Tommy Svensson

Hos Hyundai går Thierry Neuville först ut och kör i morgon någonstans i de Franska Alperna. Därefter sätter sig Ott Tänak på torsdag för första gången i sin nya tjänstebil medan Sebastien Loeb får vänta till fredag. Inte så mycket har sipprat ut från Hyundai mer än att Tänak verkar ha synpunkter på vilka set-up lösningar som tänkts fram i Alzenau. Till testerna har han efterfrågat flera olika modeller men i ”hemlighetsverkstaden” uppges självkalrt inte vad världsmästaren haft synpunkter på. 

Foto: Tommy Svensson

Toyota har fraktat ner hela sin 2020-line up vilket innebär att även Takamoto Katsuta får känna på fransk asfalt ihop med Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä. För deras del är det planera test från torsdag till och med tisdag i nästa vecka. Malcolm Wilson sitter lugnt i båten och inväntar vilken/vilka förare som ska ansluta till M-Sport Ford. Fordgänget tänker nämligen inte börja uppladdningen inför Monte förrän i januari.

*

Foto: Tommy Svensson

Minst lika spännande som att se hur WRC-fältet ser ut till nästa år är hur nya WRC2 kommer att se ut. Än så länge agerar alla R5-tillverkarna som musslor och ingen har öppnat sig och förklarat att man nästa år kör i ”mini-WRC”. En som spåddes en fin framtid var vinnaren av Opel Adam Cup 2016, Jari Huttunen som Hyundai lät köra nya R5 i20 för full säsong i WRC2 2018. Tyvärr något som inte blev så lyckat och där meningarna går isär vad som var problemet. Vissa hävdar att bilen inte alls var konkurrenskraftig med andra hävdar att Huttunen inte tog sig an uppgiften tillräckligt seriöst. Var sanningen låg är det nog ingen som riktigt vet.  I år dök han upp i Rally Sweden med en Skoda Fabia och var bra med fram till att han åkte av och bröt. Därefter har det varit Hyundai för hela slanten med sex tävlingar i R5-bilen och två i WRC i20. Resultaten har varit blandade men uppenbarligen har man i Alzenau ändå varit nöjda med 25-åringen. Nu nämns han som en tänkbar förare om jag skriver om, Hyundai verkligen nu anmäler sig till WRC2. 

Foto: Tommy Svensson

I helgen köra han återigen R5:an i Polen i deras lite jippobetonade tävling Raud Barbórka. Sex sträckor på totalt 31 kilometer eller en vanlig DM-tävling och där han får sällskap av årets tvåa i WRC2, Kajetan Kajetanowicz. ”Kajto” har vacklat mellan Skoda och Polo i sin första säsong i WRC2 men i helgen blir det ingendera. Istället sätter han sig i en WRC Fiesta med sin stabila sponsor Lotos i ryggen. Faktiskt tredje starten med bilen då han även körde den i fjol och vann dessutom.  

Foto: Lotos

Återkopplar till Huttunen som förresten har Marcus Grönholm som manager och där finska källor placerar honom ihop med Craig Breen, Ole Christian Veiby och Nikolai Grjazin som hetast för full säsong i med i20-R5 i WRC2, intressant!

*

Mer finskt och idag presenterade Toni Gaardemeister sin förartrio för Skoda Dealer team/TGS Worldwide för nästa år. Teemu Asunmaa, Emil Lindholm och Mikko Heikkilä kommer alla att köra i samma team.

Foto: Skoda Dealer Team/TGS Worldwide

För alla utom Lindholm känns arbetsplatsen nog hemtam då dom tidigare kört Skoda medan Lindholm och Mikael Korhonen i år kört en Volkswagen Polo. Huvudmålet för teamet är finska mästerskapet med premiär i Arctic Lappland Rally i mitten av januari.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *