Sunninen får ny kompis hos M-Sport Ford, Petter Solberg utsedd till den största, ”Mäster Blomquist” nu tvåa i Safari, Novemberkåsan blev tuff och ”Vinterhelvetet” har börjat…

I helgen kom positiva uppgifter som tyder på att M-Sport Ford fortsätter med två bilar i WRC 2020 och ryktet om att bara köra med en bil dessbättre inte stämmde. Rättare sagt minst två bilar, för Malcom Wilson är inte helt främmande för att komplettera med ytterligare en tredje bil men då krävs det en ”paydriver”.

Foto: Tommy Svensson

Inte uttalat men så är nog även fallet med den som nu blir Teemu Suninnens förarkompis under Wilsons servicetält, plånboken måste öppnas.  Hetaste namnen i sammanhanget torde vara Esapekka Lappi eller Hayden Paddon. Men även teamets egen förare Gus Greensmith som hoppade in som ersättare när Elfyn Evans fick pausa efter ryggskadan i Rally Estonia är i högsta grad aktuell. Däremot känns det som att Andreas Mikkelsen på något vis stannar kvar hos Hyundai, kanske i ett ”B-team” eller som förare i WRC2 med den nu allt mer utvecklade i20 R5.

Foto: Tommy Svensson

Landsmannen Mads Østberg har ett förflutet hos M-Sport där uppbrottet hösten 2017 inte skedde i full harmoni. Frågan är om känslorna svalnat så pass att ett nytt kontrakt kan bli verklighet mellan Wilson och Østberg?

Foto: Tommy Svensson

Har varit väldigt tyst om Kris Meeke som inte verkar ha en fot eller ens en tå inne i något av de tre teamen. Ingen har aviserat sig vara intresserad av ”The Ulstermans” tjänster så 2020 kan bli ännu en time out precis som det blev när Mini hastigt och högst oplanerat la ner WRC-projektet 2011. I nästan två år stod Meeke utan någon ratt att hålla i när så Citroën plockade in honom för att åka i Finland och Australien. Trots klent resultat eller mer korrekt inget resultat alls då bägge starterna med DS3 WRC slutade med krascher. Trots detta fick han ändå förtroende nog för att få fast plats hos fransmännen fram till att avåkningarna blev för många och han kickades efter Portugal 2018. Frågan är nu ändå om det blir en fortsatt karriär som ”top level driver” för 40-åringen eller om den slutade i Spanien. Isåfall blev den fem segrar lång med totalt 104 starter varav 34 där han slutat i kolumnen för brutna. 

*

I går hade Norska Bilsportförbundet prisutdelning ”Norwegian Automobile Gala” där alla förtjänta fick ta emot medaljer och annat ”bling-bling”. På galan fick även Petter Solberg ta emot hedersutmärkelsen ”Norges genom tiderna bästa motorsportutövare”något som måste ha varit ett mycket lätt val för ansvariga.  

*

Sträcka 12 i East African Safari Classic Rally blev dramatiskt när tidigare ledaren Onkar Singh Rai tappade nästan en halvtimma på den 53 kilometer långa sträckan. Därmed rasade hna ner till femte plats och istället är det nu Kris Rosenberger från Österrike som leder med sin Porsche. Toppstriden är dock tät och Stig Blomquist/Jörgen Fornander är nu bara halv minuten efter. Ingen stor marginal om man betänker att den totala körtiden är snudd på sju timmar totalt. Lite större gap mellan ”Mäster” och trean Tejveer Singh Rai, runt en kvart skiljer. Roger Samuelsson/Robin Friberg har hoppat upp till sjätte plats, dock timmen efter österrikaren i topp. Julia Svenson med sin förare Trey Lockey, USA har även de klättrat och ligger åtta när exakt halva rallyt körts.    

*

Som ni alla vet så är Motorbloggen en plats för fyra hjul, motorcyklar har aldrig varit ”my cup of tea”. Dock är Novemberkåsan ett undantag och jag har väldigt svårt att tänka mig något som är tuffare än ”Kåsan”. I år kördes den i skogen kring Eskilstuna och i bitvis miserabelt väder, trots detta var det bra med publik i skogarna.

Foto: Pierre Skytt
Foto: Pierre Skytt
Foto: Pierre Skytt
Foto: Pierre Skytt

En av dessa var Pierre Skytt som skickat lite bilder från mardrömmen på två hjul med start klockan nio i lördagsmorse och målgång klockan 03.00. Vann för tredje gång dessutom, gjorde  Joakim Ljunggen medan Hanna Berzelius slutade på 40;e plats men var ensam kvinna att komma mål. För skåningen Charlie Turesson med nummer 81 gick det sådär i lervällingen.

*

Så har det som vissa kallar ”Vinterstudion” medan jag föredrar ”Vinterhelvetet” börjat med sina långsändningar i tv och radio. Måste verkligen hela landets befolkning matas med skidsport i alla dess olika former i timmavis. Hörde en entusiastisk programledare nöjt förklara att i dag var startskottet för den första av säsongens 40 deltävlingar i någon sorts ”tour”. Förstår ni vad han sa, vi har alltså minst 40 dagar med skidor på längden och tvären framför oss. Vet inte var, när eller hur  den undersökning gjorts som nu resulterar i att alla utan undantag tvingas bli en del av vintersporten. Förstår att det finns en del som tycker detta är höjden av lycka att i direktsändning få till sig varje stavtag, varje felskott i skidskyttet eller varje slalomport som passeras, men till den gruppen räknas absolut inte jag in. Är lite sugen på att starta en proteströrelse, ”Våga vägra skidor”. Skulle kanske strejka varje fredag vid lunch på Nya Torg i Hörby tills makthavarna på SVT/Sveriges Radio börjar lyssna…

*

  Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *