WRC Rally Chile 2020 inställt, Latvala borde fått vara kvar, blir WRC2 det nya WRC? och vad ska Skoda berätta för mig…
Breaking News. Just när jag ska trycka publicera för dagens Motorbloggen kommer så besked från Rally Chile att man ställer in WRC 2020. Sergio Giacaman och Felipe Horta i tävlingsledningen beklagar och menar att under rådande omständigheter finns det ingen möjlighet att köra rally i Chile. Nu hoppas man ändå ny chans 2021.
Inte lätt att vara den som lägger kalendern för WRC, tänker då inte bara på detta att välja ut rätt mix av underlag och länder värdiga deltävling i Rally-VM det finns även annat som kan lägga käppar i hjulen. En orosfaktor är politiska lägen i vissa länder som till exempel Turkiet, där det är mer än nyttigt oroligt i hörnet mot Syrien. Något som på sikt kan utvidgas och då även nå kustlandet där rallyt körs.
Ännu mer dramatiskt är det i Chile där de politiska oroligheterna ökar för varje dag. Folket strejkar och protesterar mot höjda priser vilket lett till omfattande kravaller där 26 människor uppges ha blivit dödade. Oroligheter har även nått staden Concepcion som är tänkt att vara navet i Rally Chile när det körs i april. Men nu verkar det tveksamt om det blir något VM-rally alls då Concepcion är satt under undantagstillstånd. Lokala källor som chilenska rallysajten ”Mundorally” citerar menar, att det vore absolut inte bra om staten i detta läge väljer att stötta rally medan landet håller på att falla samman av politisk och social oro. I dag ska ett möte hållas för att se om det ens är möjligt att köra Rally Chile som planerat. En källa med inblick konstaterar.
– Folk bryr sig inte så mycket om rally när militären patrullerar på gatorna!
Rally Chile är även tänkt som deltävling i Junior-WRC vilket nu hänger löst. Röster höjs för att redan nu ersätta Chile med Rally Estiona som är tänkt som observationstävling till nästa år inför premiären i WRC 2021. Nu menar man att det bara är att påskynda processon,då allt i årets tävling redan har WRC-stuk i upplägget. Andra i rallyvärlden tänker annat.
– Låt Australien ersätta Chile, det är ”the aussies” värda efter vad som drabbade landet…
*
I dag har det sjunkit in, Toyotas line up för nästa år med Ogier, Evans och Rovanperä som förare. I går var Tommi Mäkinens överhuvud Akio Toyoda märkbart rörd när han tackade Jari-Matti Latvala för allt han gjort för Toyota Gazoo Racing under sina tre år där.
Bland annat tog han första segern för teamett i Rally Sweden 2017. Massor av Toyota-fans har också hyllat Toyoda för alla fina ord han gav WRC:s meste förare på sin väg ut i ”arbetslöshet”. Fast där är jag lite kluven, om nu Latvala är en så viktig symbol för hela Toyota så borde Toyoda ha alla möjligheter att låta honom fortsätta ännu ett år.
Trots allt, Kalle Rovanperä är bara 19 år, har inte kört en enda meter WRC-bil i skarpt läge och att kalla honom för oskrivet kort är därför ingen överdrift. Toyoda kunde kallat till sig Mäkinen och förklarat ”Latvala stays sedan får du lösa det hur du vill”.
En lösning som ingen hade protesterat mot hade då varit, Ogier, Evans, Latvala som ”förstakedja” och så hade Rovanperä och Takamoto Katsuta delat en fjärde Yaris. Duon hade då i lite lugn och ro kunnat utveckla sig i WRC-skolan, ingen press bara ta året för att skaffa erfarenhet. För erfarenhet har ingen av de två när de debuterar på ”the highest level in rally”. Att sedan Rovanperä blir världsmästare även i WRC innan han fyllt 25 år är en helt annan sak och i mina ögon odiskutabelt…
*
På tal om Kalle Rovanperä så gör han Toyotadebut den 17-18 januari i populära Arctic Lappland Rally med start i ofta smällkalla Rovaniemi. Redan nu har kylan kopplat grepp om sträckorna och de närmast dagarna blir det sex minus som varmast och minus 16 när det är som kallast och så klart, garanterat myggfritt.
*
Redan nu är enligt uppgift både Toyota och M-Sport Ford i full gång med test inför Rally Monte Carlo i slutet av januari nästa år. Uppgifterna är obekräftade men om de stämmer är man så klart nyfiken på vem som sitter bilarna. Hos Ford-gänget kan det såklart vara Teemu Sunninen som är tänkt att fortsätta i WRC även nästa år. Däremot är det mer oklart hos japanerna såvida man inte satt ”1:ste Testpilot” Juha Hänninen i Toyotan. Att någon av de nya redan skulle vara inblandade i tester känns ändå lite för snabbt med tanke på att det var föst i går som allt blev officiellt.
Om nu uppgifterna stämmer måste detta tas som ett positivt tecken på att M-Sport Ford blir kvar i WRC även om vissa rykten fgör gällande motsatsen. Egentligen är det fantastiskt att Malcom Wilsons i sammanhanget lilleputt team i alla år är det som räddat WRC när de stora elefanterna valt att ägna sig åt annat än att tävla i Rally-VM. Detta är något som Wilson och hans team i Cumbria är värda alla heder för. Att Wilson brinner för rally är ingen hemlighet och i hans fall är ändå sporten nummer ett och ekonomin nummer två. Men oavsett hur stark rallylågan än brinner, så är plånboken tom då hjälper det inte hur gärna man än vill. Sunninens bidrag till ekonomin är viktig för Wilson och om det ska bli en andra bil krävs det nog att föraren själv har budget med sig. Enligt uppgift har Esapekka Lappi lön från Citroën hela 2020 så med ”a little help from his friends” skulle det nog vara fullt möjligt att se honom som Ford-förare till nästa år.
I teamets hemland inte bara önskar, rättare sagt kräver fansen att Wilson öppnar upp för Kris Meeke som dom menar har så mycket kvar att ge. Att man rasar mot att han helt orättvist fått kicken av först Citroën och nu Toyota är inget som öborna gillar…
*
Ett annat spår som många snackar sig varma för inför 2020 är att få igång WRC2 på allvar. Här ses potential för fler aktörer och om Skoda, Hyundai, Ford och så kanske det finns några euro över hos Citroën kunde mästerskapet bli mycket intressant. Skulle kanske även några av dagens WRC-stjärnor växla ner och sätta sig i R5-bilarna finns alla möjligheter för succé.
Hyundai har redan aviserat att man verkligen vill ha igång sin i20 för ”Customer Racing” och vad skulle då vara lämpligare än att bli en vinnare i WRC2? Samma intentioner har M-Sport med sin nya Fiesta och om jag tolkar signalerna från Citroën rätt så berörs inte deras C3 R5 alls av beslutet att lämna WRC. Tvärtom säger Pierre Budar, utvecklingen av bilen ska fortsätta som planerat. Som alla vet så är test en sak och tävling någon helt annat. Menar fransmännen verkligen allvar borde dom sätta Mads Østberg och rent logiskt även Esapekka Lappi som dom ändå betalar lön för i C3:an och anmäla paret till WRC2.
*
Bilen som alla vill/måste köra ifrån i WRC2 är så klart dominanten i R5 och världsmästaren i år, Skoda Fabia R5 EVO. När nu Kalle Rovanperä lämnar så borde där bli en stol tom vid sidan av i hemlandet helgonförklarade stjärnan Jan Kopecky. Om knappt två veckor har Skoda Motorsport kallat till presskonferens i Tjeckien dit även Motorbloggen är inbjuden och så klart åker till. Vad som ska avslöjas där är än så länge hemligt, men en sak är säker tjeckerna kallar inte till presskonferens på hemmaplan för att berätta att dom lägger ner. Istället är det nog WRC2-planerna som ska offentliggöras och så klart en ny ”wingman” för Kopecky. Har ryktats om Nikolay Gryazin men även årets WRC2-vinnare Pierre-Louis Loubet nämns som en som skulle klä fint i grön/vit föraroverall. De här två är dock inte ensamma i ryktessmedjan även namn som Oliver Solberg, Jari Huttunen, Kajetan Kajetanowicz, Ole Christian Veiby och inte minst årets Europamästare, unge britten Chris Ingram nämns som tänkbara ”Skoda řidič”. I mitten av december får vi definitivt besked…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson