Sex säsonger innan det blev guld för Hyundai, ”att köra Monte” är inte billigt, är Kalle finländare?, inga F1-or på Århus-gator och Samir klar för J-WRC 2020!

Foto: Tommy Svensson

Redan vid premiären i Rally Monte Carlo 2014 var målet klart för Hyundai Motorsport, att bli världsmästare. Sedan tog det teamet sex säsonger att uppnå detta och nu är glädjen stor hos det i tyska Alzenau baserade teamet. En titel som blev oväntat lätt att säkra på slutet då finalen ställdes in och därmed var de 18 poängen man var före Toyota tillräckligt för guld. Fyra segrar och totalt 13 pallplatser blev resultatet där Thierry Neuville i par med Nicolas Gilsoul  varit klart bästa poängplockare under 2019. Tre segrar mot Dani Sordos enda gör honom så klart till ”Årets medarbetare 2019”. Andreas Mikkelsen fick ihop tre pallplatser i sin vad jag tror sista fulla säsong under Andrea Adamos vingar.

Fotot: Hyundai Motorsport GmbH

Något som styrks av den mediarelease som skickades ut i går där Neuville, Sordo och snabbinkallade till Australien, Craig Breen alla kommenterar VM-segern. En release som avslutas med att teamet under tiden fram till premiären 2020 Rallye Monte Carlo, ska användas för att förbereda sig maximalt och att målet är att försvara VM-guldet. Något som kommer att göras med en förändrad ”crew line-up” som är ännu mer motiverad för succé än årets. Detta ser inte bra ut ur norsk synvinkel…

*

Återkopplar till nästa års WRC-premiär Rallye Monte Carlo och där man som vanligt levererar seriens absolut snyggaste affisch. Nästa års rally blir mer kompakt än tidigare och där 25 procent av banan är ändrad. Starten på onsdagseftermiddag den 22 januari med shake down-sträckan utanför Gap är dock samma som använts de senaste tre åren. Officiell start sker dock inte förrän på torsdagskvällen där första start framför Casinot i Monaco sker klockan 17.00. Detta innebär att första etappen med två sträckor körs i mörker, totalt nästan fyra mil delvis lömsk snötäckt alpasfalt. Fredagen blir rallyts längsta etapp med 123 kilometer special medan lördagen bara mäter knappt åtta mil, fördelat på två sträckor som körs två gånger. Söndagen avslutas då med 13,5 kilometer långa power stage SS16 La Cabanette/Col de Braus.

Foto: Tommy Svensson

Noterar att det inte är något billigt nöje ”att köra Monte”, för privatförare kostar det runt hundratusen kronor i anmälningsavgift men där ingår även 100 kvadratmeter stort serviceområde. Men placeras någonting utanför detta område tillkommer straffavgift på 1 500 euro som ska betalas omedelbart till Automobile Club de Monaco 

*

Återigen dementerar Tommi Mäkinen att han haft kontakt i Puuppola med Elfyn Evans. Mäkinen avfärdar det hela som rena spekulationer. Av Rallit.fi får han även frågan om det blir någon finsk förare i teamet för nästa år.

Jag skulle gärna se en finsk förare i ett finskt team men vi har ännu inte fattat några beslut men detta strävar vi efter att göra så snabbt som möjligt!

Foto: Tommy Svensson

Lite märkligt att Mäkinen svarar så då det före Australien rapporterades att det var klart att Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta skulle dela en Yaris WRC under nästa säsong. Vad jag vet så är ”Harris kaveri” så mycket finländare man bara kan tänkas vara…

*

Att motorsport är satt under hård press från många håll är ingen  nyhet, är det inte miljökämpar som stökar så är det myndigheter. Oftast är det allra bäst att försöka gilla läget och inte bråka alltför högljutt utan istället försöka gå motståndarna till mötes. Detta har även arrangörerna av Classic Race Aarhus förstått som inför nästa års race den 15-17 maj går de grannar till mötes, som klagat över ljudnivån. Detta drabbar de gamla Formel 1-bilarna som gav högst ljud i från sig när man gjorde ljudmätningar. Samtidigt har det blivit allt svårare att få ihop ett bra startfält med sådana här bilar så beslutet var enkelt, förklarar Poul Dalsgaard, direktör för tävlingen.

Foto: Classic Race Aarhus

Passar bra att byta ut mot andra spännande och mindre högljudda bilar!

Inte bara F1:erna får stryka på foten utan även ”larmende” motorcyklar försvinner. Istället får de 40 000 besökarna njuta av klassen ”SixtiFivers” som aldrig kört här tidigare. Runt 30 bilar är klara för race och då klassiker som Cooper S, Alfa Romeo och inte minst Volvo PV .

Det bliver stort, menar Dalsgaard.

Classic Race Aarhus är mer än lite unikt då allt överskott från åskådarna (ifjol 42 500) går till ett projekt för att skapa bättre trafiksäkerhet för barn. Sedan 2010 har man samlat in mer än 1,3 miljoner danska kronor, applåd på detta!

Mer Danmark, vid ”Dialogmødet i Middelfart” bestämdes att införa krav på FHR/Hans även i ”Rallyshow” och ”RallySprint” från 2020. Man delar även upp de båda grenarna där RallySprint beskrivs som en ”kort rallyprøve” medan då ”show” är så som man kör till exempel i det populära ”Yokohamamesterskabet”. 

*

Än har där inte sipprat ut namn från anmälningslistan till J-WRC 2020 förrän idag när Finska Bilsportförbundets egen stipendiat Samir Pajari presenterades på Rally Finlands hemsida. AKK:s ”Future Star” ska till nästa år ta upp kampen med bland annat Pontus Lönnström och kanske även årets tvåa Tom Kristensson, som bekant har Tom ännu inte avslöjat sina planer för nästa år.

Pajari gjorde i år ett inhopp i J-WRC i sitt hemmarally som slutade illa med en kraftigt tillknycklad R2-Fiesta som minne. Trots detta är det ändå samma tävling som han ser mest framemot när han nu tar steget ut i den stora rallyvärlden.  Även premiären Rally Sweden är en tävling som han tror kommer att passa honom, däremot är han mer skeptisk till nya finalen ADAC Rallye Deutschland. Detta då hans erfarenhet av asfalt är väldigt begränsad. Säsongen drar 18-åringen igång med start i ofta smällkalla men alltid snösäkra ”SM-ralli” i Rovaniemi och Arctic Lappland Rally. En perfekt genomkörare inför Rally Sweden i mitten av februari.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *