Tänak bekräftad för två år med Hyundai, rally är för vem som helst, mer stil förr på rallyfolket, klart med Volvo Euro Cup och två rallyhjältar har lämnat!

Foto: Toyota Gazoo racing

Breaking News! Precis när jag trycker på publicera Motorbloggen kommer så bekräftelsen som jag efterlyste här under. Hyundai skriver tvåårs kontrakt med Ott Tänak och Martin Järveoja. Samtidigt stänger inte teamet för varken Craig Breen eller Andreas Mikkelsen, ganska naturligt då tredjebilen i dagsläget körs av två asfaltåkare (Loeb/Sordo). Tänak förklarar i en kommentar att han är nöjd med avtalet med Hyundai, fattas väl bara annat. Nu är frågan vad som händer hos Citroën?

Otroligt men inte ett enda nytt rykte har nått mina öron om ”drivers market in WRC”. Inte ett ord om varken Tänak eller Ogier och eventuella andra nya förarstolar för 2020. Om detta är positivt eller ej är svårt att uttala sig om men reflekterar över att vissa källor redan nu skriver som att det är bekräftat av såväl Toyota som Hyundai att Tänak byter team för 2020. Kan mycket väl vara sant, men för säkerhets skull har jag sökt på alla mina vanliga kanaler för att hitta ett enda bekräftande ord från antingen Mäkinen eller Adamo men med nollresultat av bekräftelse.Därför avvaktar jag fortsatt utvecklingen…

*

Samma sak med att andra rallyrapportörer i dag meddelade att Citroën dragit tillbaka Mads Østberg och Torstein Eriksens anmälan till WRC-finalen i Australien. Inte detta har jag hittat någon bekräftelse på så till dess att jag får det svart på vitt så avvaktar jag.

*

Var inne och kollade på hemsidan för ”Kennards Hire Rally Australia” och där man mer eller mindre gått bananas över det stora startfältet, totalt 86 bilar inklusive de nationella klasserna. Elva WRC-bilar anmälda, tolv om man ska räkna in Østberg plus fyra WRC2-bilar är vad som finns i ”entry list”, resten är ”local heroes”.

Foto: wrc.com

Läste också vad mediaavdelningen publicerade och undrade då om vi befann oss på samma planet. I en nyhetstext skriver ”the aussies”: ”Rally är en sport som nästan vem som helst kan anmäla sig till så länge man bara har en lämplig bil”. Vidare konstateras att många hemmaförare har kvar på sin ”bucket list”, att köra en WRC-tävling och nu tar chansen därav det ”massiva startfältet”. Detta har tagit arrangören på sängen som nu tvingas utöka serviceområdet ”Pedders Rally Central” för att få plats med alla. För att hålla ordning där och på sträckorna har man samlat in nästan tusen funktionärer. 

*

På lördag avslutas den 19:e upplagan av Bilsport Rallycup med klassiska ”Novemberskölden” i regi av Nässjö MK. Passar då bra att minnas långt tillbaka, Jan Bonving berättar.

Tävlingen startades 1951 av Elving Bonving och förste vinnare var Ivar Andersson/Hjalmar Ohlström från Gävle  i en Peugeot.

Säga vad man vill, men helt klart var det mer stil på både förare och tävlingsledare på mitt och Novembersköldens födelseår. Kostym och slips, lite annat än dagens t-shirts och teamkläder…

BRC-finalen har lockat stort startfält, nästan 180 anmälda som ska köra fem onotade sträckor. Första start klockan 10.00 från Brinelgymnasiet i Nässjö.

*

Foto: Kristian Lindberg

Nu är kalendern spikade för den återupplivade internationella VOC-serien som kommer att köras under namnet ”VOLVO  EURO CUP 2020”. Initiativtagen Ted Malm förklarar att allt är klart och om någon betvivlat att det skulle bli verklighet så bekräftar han nu cupens nystart. 

Kalendern är spikad för cupen med tre asfalt och tre grus tävlingarDet har varit viktigt för mig att komma med kalendern riktigt tidigt så att alla nu kan planera för deltagande, berättar Malm.

Cupen kommer att köras enligt följande:

21 mars Zuidersee rally Emmerlord Holland

5 maj Ikaalinen rally Finland

12-13 juni Stemweder Berg Rally Tyskland

11 juli Slottssprinten Katrineholm

22 eller 29 augusti Rally Grimstad Norge

19-20 September Vänern Runt Lidköping.

-Samtliga arrangörer är superpositiva och  vi arbetar fortfarande med subventioner från en del arrangörer, alltifrån helt fri start till 50% rabatt och kraftigt subventionerade boende etc, förklarar den VOC-älskande skåningen.

Jag lägger ned en hel del tid i veckorna på förhandlingar för att denna cupen i  stora drag inte ska bli dyrare att köra än en DM säsong.

Redan har ett 40-tal förare meddelat intresse och där Malm menar att minst hälften är att betrakta som ”skarpa”. I början av nästa vecka hoppas man kunna presentera ett komplett regelverk för cupen plus eventuella avvikelser för olika länder.

*

Vid sidan av Höljes blir självklart DTM-premiärenScandinavian Raceway 12-14 juni något av årets höjdpunkt för motorintresserade. Nu har man även gjort klart med bilar supportklasser som kommer att köra på mossen utanför Anderstorp. Det är  medialt mycket uppmärksammade W Series, nya GT-serien DTM Trophy samt den historiska klassen Tourenwagen Classics.   

Vi är glada att, tillsammans med DTM, kunna presentera supportprogrammet för tävlingen här hos oss i Anderstorp nästa sommar, säger Carry Mårtensson, ordförande Anderstorp Racing Club. 

– Vi är måna om att det ska hända så mycket som möjligt både på och utanför banan, och i det här paketet har vi en bra variation av klasser som täcker in både GT-bilar, historisk racing och ett högaktuellt formelbilsmästerskap. 

Biljetter till DTM-tävlingen på Scandinavian Raceway den 12-14 juni 2020 kommer att släppas inom kort.

*

Häromdagen begravdes en av min Saab-ungdoms stora hjältar, SMK Trollhättans Roger Johansson. Med sina tre segrar i TV-Svängen (1972-73 och -76) plus oräkneliga andra triumfer här nere i Sydsverige var detta en förare man som ”20-plussare” verkligen såg upp till. Men nu har Roger kört sista sträckan och vid den välbesökta avskedsceremonin i Trollhättan syntes många välkända Saab-ansikten. 

Foto: Jan Bonving

Efteråt samlades flera av oss på Saab-muséet där det visades ett fint bildspel om Rogers rallyliv, berättar en av hans gamla vänner Jan Bonving.

Roger blev 73 år. 

*

En annan hjälte som gått ur tiden är britten Russel Brookes som för alltid etsat in ”Andrews heat for hire” på mina näthinnor. Ofta satt sponsorloggan på olika GM-bilar men även på ur mina ögon mer suspekta fordon som Ford, Talbot och Lancia. Sista mästerskapstiteln kom 1985 med den klassiska Opel Manta 400 i ”Andrews-kostym” när han  bildade team med bland annat Jimmy McRae.

Russel Brookes blev 74 år.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *