Petter Solberg togs för fortkörning av ”FIA-polis” och välkommen tillbaka Jonas Kruse!
Lyssnade på Radiosportens lunchsändning där man rapporterade att Petter Solberg skulle bli av med körkortet efter allt för inspirerad körning med WRC-Fiestan på en av transportsträckorna i Monte Carlo-rallyt. Nu var fortkörningen ingen nyhet den hade jag läst tidigare, men att han blev av med körkortet på kuppen det var något nytt. Såg framför mig ett tomt servicetält i Rally Sweden och tänkte, f-n också…
Började då kolla upp lite närmare vad det handlade och det här med körkortsindragningen var en ren ”Juholtare” visade det sig. Det som hände i lördags var att Petter gjorde en omkörning av en bilkö och självklart, precis där stod FIA:s egen ”Harry Haffa” med fartkameran och mätte upp 106 km/t på 60-sträckan. Det var alltså ingen polis som stod för mätningen utan en tjänsteman på FIA. Oavsett hur mycket makt man än tillskriver FIA så inte kan man, ännu iallafall, dra in körkort!
Det som händer nu enligt norska Verdens Gang är att Petter får böta 1400 euro och att han i nästa sex VM-tävlingar inte får dra på sig några hastighetsöverträdelser överhuvudtaget. Om så sker, blir han poänglös i den tävling där felet begås. Detta med viss reservation för översättningen då min norska inte är så bra…
Mer Norge, duktige Eyvind Brynildsen var anmäld till Rally Sweden med en S2000 Skoda. Nu har han bytt klass och kommer istället till start i värstingavdelningen med en WRC-Fiesta. Dessa norrmän!
Måste erkänna att det kändes lite skakigt när ryss-Antonov ägda North One Sport gick i konkurs, hur skulle detta gå för Rally-VM? Istället ser det bara bättre och bättre ut och ett första bevis var att SVT återupptagit sändningarna från VM. Kollade i söndagskväll på premiärsändningen som vanligt med kommentatorerna Jonas Kruse och Stefan Klemetz. Bara att bocka och tacka, för de här båda sköter det helt perfekt. Jonas Kruse och STCC är väl helt okej, men Kruse är inte racing och finlir, Kruse är rally och mer ”pang på röbetan”. Hans kunskaper i ämnet är odiskutabla och jag tycker den före detta hockeyspelaren i Grums Hockey har en härlig förmåga att förmedla entusiasm. Han lever med i varenda sväng, känner varje litet hopp, kort och gott Kruse kör själv någon av WRC-bilarna. Tack Johan Eijeborg, mycket är förlåtet och när du dessutom berättar att Rally Sweden ska få plats i Vinterstudion känns det som om vi äntligen får komma in i det riktiga finrummet…
Mer positivt, i november 2013 är det dags för något helt nytt, Stockholm Motor Weekend på då nyinvigda Stockholm Arena. Under en helg får Hammarby och andra ”lokala storheter” flytta på sig för då ska det köras bil på arenan. Stockholm Motor Weekend blir en värdig avslutning på säsongen enligt ett pressmeddelande från SBF.
- Bilsport är en av Sveriges största sporter och inne i en positiv utveckling. Nu inför vi något nytt genom att ta sporten till både Stockholm stad och arenamiljö, säger SBF:s förbundsdirektör Thomas Jansson.
– Alla motorintresserade får uppleva våra bästa förare i kamp med internationell elit i en finalfest med storpublik på Sveriges mest moderna arena.
Låter kul och hög tid att motorsportarna kommer till Stockholm så att man även här kan ta del av riktig sport och inte bara bandy, fotboll och andra lekar. För det var ju så Ernest Hemmingway uttryckte det.
– Finns bara tre sporter, tjurfäktning, bergsklättring och köra racerbil, allt annat är enbart lek!
Växla den skidskyttar!
Körde idag bakom en ”överlevare”, en vit VW Scirocco GTI troligtvis en -77:a i bra som där brukar stå i annonserna, ”bruksskick”. Verkade vara helt original, emblemen satt på plats, däcken på plåtfälgar och pricken över i ”hönsatrappan” på bakrutan. När såg du senast en Scirocco på gatan, själv är det massor av år sedan. Kommer ihåg när den dök upp i rallyskogen, tror det var 1975 och då var där några som satsade på modellen, eftersom den hade tio hästkrafter mer än systerbilen Golf. Dröjde dock inte länge tills man hade klassat in samma ”TS-förgasare” även till Golf och sedan var Sciroccons rallykarriär avslutad. Minns dock att Janne Hållander från Örnsköldsvik så sent som 2001 deltog i VW-cupen med sin idag, nästan unika raritet.