Full pott för Loeb i WRC-upptakten och sjunde plats för Kräbbleboda i Värmland!
Full pott för världens bäste rallyförare Sebastien Loeb i WRC-upptakten Monte-Carlo Rallyt. Det är bara att konstatera att fransmannen är bäst och för att riktigt understryka detta vann han även avslutande ”power stage” och fick tre extra VM-poäng med sig hem.
I bland har det kanske känts som att jag inte riktigt hyllar Loeb efter förtjänst och det kanske även stämmer. Men det beror nog mer på att jag precis som sossarna vill ha förnyelse i toppen. Men hur detta ska gå till så länge den sympatiske fransmannen kör som han gör, det vet i gudarna!
Får väl gotta mig åt att Dani Sordo knep andra platsen med Minin en knapp halvminut före Petter Solberg. Trots allt tror jag att Petter är nöjd med tredjeplatsen, en bra grund inför fortsättningen och jag tror faktiskt att han kan vara med i toppstriden i Rally Sweden…
Är Hirvonen fågel eller fisk, frågan är berättigad efter den i min ögon slätstrukna fjärde platsen, över fyra minuter efter märkeskollegan Loeb. Känns lite för mycket om man aspirerar på VM-guld!
Så gick det ändå åt h-e för PG Andersson och må den som tillverkade eller monterade bränsleslangen som började läcka, hamna där som är riktigt, riktigt varmt. På sträcka sexton släppte slangen som orsakade den brand som ändade det som skulle blivit succédebut.
– Bilen brann mer eller mindre upp och det var bara att släcka lågorna och kasta in handduken för den här gången, berättade PG på hemsidan och fortsatte.
– Ja, vad ska jag säga. Just nu känns det otroligt tungt. Det är jäkligt, jäkligt tråkigt!.
Kan inte mer än hålla med PG även om jag gott tycker han kunde använt mera kraftuttryck. Min favorit Kapten Haddock i Tintin hade inte nöjt sig med ” jäkligt tråkigt”…
Måste ta upp Kvällsposten/Expressen/GT:s fantastiska rallybevakning som dess förre sportchef, Glimåkrafödde Martin Kroon skröt så mycket om. I lördagens tidning fanns den vanliga tvåspaltaren författad av en både ”duktig och initierad” reporter (obs, detta är ironi). Den spännande rubriken löd ( detta är skrivet långt innan det att PG fick ge upp för branden), ”Elfel knäckte PG Andersson i rallyt”. Här hajade jag till, knäckte PG leder ju klassen hur får man ihop detta? Fortsätter att läsa i artikeln och nu blir det riktigt roligt ” Ett elfel har förstört segerchanserna för PG….”, hallå, hallå hur snurrar det där uppe? PG hade vid detta tillfälle verkligen segerchans, men självklart inte på ”totalsegern” och den försvann inte på grund av imma på vindrutan. Chans på totalseger med en S2000-bil i WRC-sammanhang är där nog inte många mer än den ”initierade reportern” som tror på. Som pricken över i i den här fantastiska rapporten hade man letat upp en bild på PG från i fjol när han rattade WRC-Fiestan på Sardiniens grusvägar. Inte många siffror rätt Kroon!
Då gick det bättre för ende skåningen i Finnskogsvalsen, Hans ”Kräbbleboda” Johansson med bisittare Mathias Bengtsson. Sjunde plats i 2WD och fjortonde totalt bådar gott inför Rally Uppsala nästa helg. Hasse var mycket nöjd när jag pratade med honom på väg hem.
– Inte ett problem utan lugnt och fint mitt på vägen, beskrev han sin dag i Torsby.
Högersittande Mathias fyllde i.
– Till och med kartläsaren skötte sig, så det var en lyckad resa!
Vann klassen gjorde som väntat Leif Peterson med Toyotan men det satt hårt inne. Hårt uppvaktad av märkeskollegan Tobias Söderquist, skilde det bara nio sekunder efter sju mils hårdkörning i Värmlandsskogen.
Kul var det att blev ”halvskånsk seger”, ( i det här sammanhanget måste vi hålla ihop skåningar och smålänningar ) genom duktige Växjöåkaren Patrik Johansson i sin Mitsubishi. Patrik var halvminuten före en Kinds Kristian Johansson.
Torsbytävlingen var även premiär för Sverige-Serien och här var hemmaåkaren Arne Rådström överlägsen segrare före Bodens Thomas Lathi. I B-klassen var det premiär för fjolårets mest omskrivne VOC-åkare Alexander Cruse. En mänsklig femte plats blev det för Cruse i klassen som vans av Pär Nordahl, lite drygt 1.30 före.
Patrik Flodin gjorde ingen besviken med sin lånade Mitsubishi när det var rally hemmakring, med Monitorrallyt. Totalseger före Niklas Hägg blev det programenligt.
En extra bonus tycker jag det är att alla tre märkesteamen var representerade på pallen. Hoppas att det fortsätter vara en hård fajt hela året, även individuellt.
Hej.
Den bonusen håller jag med om och tror faktiskt att året kan bli riktigt kul!
MVH
Tommy