ERC-ledande Ingram en riktig trafikmarodör, för ”meget fart” för ”Kvicken”, Sandell tvåa i ARX, Julia T. ”årets SM-kartis” och äntligen är WRC 2020 klart!

Det mesta för att inte säga allting fick i helgen stå tillbaka för Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge. Men där hände ändå grejor runt om i världen som jag nu får försöka summera. På Cypern kördes näst sista deltävlingen i ERC med Rally Cyprus  och där WRC-erfarne Nasser Al-Attiyah nästan hade lite lekstuga. Med sin Polo R5 vann han tävlingen med nästan fyra minuters marginal före unge britten och ERC-ledaren Chris Ingram. Tidsmarginalen kan säkert Ingram leva med för viktigast var att han nu bibehöll sin ledning. Han till och med utökade den då tuffaste konkurrenten Alexey Lukyanuk blev poänglös efter det att den Citroën C3 R5 han kör för Sainteloc Racing drabbades av motorras med två sträckor kvar. Då låg han tvåa 50 sekunder bak vinnar-Polon men slutet blev alltså inte alls bra för regerande mästaren. Det mesta gick istället Ingrams väg och när dessutom tvåan, hemmaföraren Simos Galatoris uteslöts blev det ännu bättre. Att detta var korrekt är solklart då FIA-funktionärer körde om Galatoris Skoda på en trailer på väg från sista sträckan till slutmålet. Ändå lite tragiskt om det är som ”syndaren” försvarade sig med att allt var ett missförstånd mellan honom och teamet.  Efter målgång skulle bilarna till Parc Fermé men teamet uppfattade inte detta utan lastade och åkte istället in till HQ i Nicosia

Inför finalen i Ungern får alltså mamma Ingram återigen ut med tiggarbössan för att Chris ska få ekonomisk möjlighet att kämpa om EM-guldet. Nu leder han med 19 poäng före polacken Lukasz Habaja medan Lukyanuk rasat ner till tredje plats, 28 poäng efter. Något som innebär att hans möjligheter för ny EM-titel är i stort sett borta. Krävs seger i Rally Hungaria samtidigt som Ingram inte alls får till det, kan alltså  bli tufft för ryssen. 

Fast kanske allt detta ändå inte stämmer då Ingram observerades av FIA-folk när han körde från sista sträckan till slutmålet. Då bröt han mot så många trafikregler att det blev bestraffningar efteråt. Först 1500€ i FIA-böter, sedan två dagars frivilligt arbete för deras trafiksäkerhetsprogram. Sista punkten i ”Steward:s decision no 8” är att alla poäng från Cypern stryks, men ska man tro på ERC:s egen poängställning har inte så skett. Nu är detta inte så konstigt för i deras ”News” står inte ett ord varken om detta eller Galatoris uteslutning. Vi får vänta och se om poängställningen ändras. Mikko Hirvonen gjorde lite av seriös comeback när han tog en Fiesta R5 till tredje plats av de 30 bilar som nådde målet.

Noterbart, spanjoren Efren Llarena dubblade genom att inte bara vinna juniorernas ERC3-klass, utan säkrade på Cypern även seger totalt i ERC3. Här ligger Sindre Furuseth kvar som trea med en tävling kvar att åka. Dock inte så troligt att norrmannen kör i Ungern även om han bara har 15 poäng upp till andra placerade Ken Torn.

*

Som jag tidigare skrivit så är danska co-drivern Jeanette Kvick ute på lite av en Europa-tour och i helgen var det Frankrike som fick besök av henne och Jan Petersen. I asfaltrallyt Rallye National Charlemange kämpade paret på bra i sin 13 år gamla VW Polo S2000 och inför sista sträckan låg man 26:a totalt i den franska mästerskapstävlingen. Men tyvärr skulle det inte bli bättre berättar ”Kvicken”.

Innan vi ens kört en kilometer av sista sträckan tog det slut och vi rullade. För ”meget fart” och för lång bromssträcka i regn och spegelblank asfalt ger bara olycka…

Ändå var paret turliga då det kunde slutat mycket värre.

Femmans växel och 135km/t över en gammal järnväg som lyfte bilen så att vi landade på en betongplatta, ”BUM” så stod vi stilla.

Trots den brutala behandlingen var Polon inte så svårt skadad men ett bortslitet bakhjul och tilltufsad dörr gjorde att det blev ”game over”. Nu har hon inte tid att deppa så länge över detta då hon bara är hemma i Danmark och vänder för att ” have vaesket tøj” innan det bär iväg till Wales Rally GB.  Här ska hon läsa noter i en häftigare bil, Ford Focus WRC och som Kvicken konstaterar. 

– No time to feel sorry!

Bättre gick det då för landsmannen Michael Sørensen/Erik Kristensen som tog sin Skoda R5 till en sjunde plats i klassen. Starkt gjort i det tuffa sällskapet och man hade dessutom bara 15 sekunder upp till femte plats.

Asfaltsäsongen börjar närma sig sitt slut och i helgen var det dags för deltävling fyra i Yokohamamesterskabet Øst i Rødby. Här plockade Suzuki Danmarks Anders Lysen hem segern med god marginal i sin extrema Spanienbyggda ”Sukka”. Nästan en och en halv minut ner till tvåan Kenneth Petersen i en Skoda S2000 och som trea, Subaru-åkaren Rasmus Nielsen.

Bäste svensk var Eslövsparet Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson som slutade femma totalt. Den silverlackade Escorten placerade sig precis framför näste svensk, Lunds Skawomir Bronk/Michel Helgason.  I klassen YM2 var det ny Suzuki-serare i form av Marco Gersager/Carina Møller. 

*

Bra svenskdag i Austin, Texas där Patrik Sandell slutade tvåa efter Tanner Foust i ARX. Något som gör att jämten inför finalen är 17 poäng efter VW Beetle-åkaren.  Som trea i ARX-ställningen skuggas han av Subaru-kompisen Chris Atkinson bara två poäng färre. Även bra premiär för Andreas Bakkerud i Subarun vilket slutade med en fjärde plats i finalen. Detta dock efter fem sekunders bestraffning då faktiskt norrmannen gick över mållinjen som trea. Men domarna gillade inte hans tuffa omkörningar vilket resulterade i hiss neråt…  

*

Plockar lite till från helgens superrally i Blekinge där det på kvällen var bankett och MAS egen prisutdelning till förtjänta. Bland dessa fanns två av SMK Hörbys deltagare i finalen och där Julia Thulin var den ena. Hon  läste noterna i Växjöföraren Daniel Brorsons BMW och fick en sjätte plats i Trimmat 2WD som belöning. För sina insatser utsågs Julia till ”Årets Co-driver 2019”.

Efter endast tre år i högerstolen och kommit dit jag är idag, är helt otroligt, menar Julia.

SMK-Hörbys Årets Co-driver 2018, SSRC årets Co-driver 2018 och nu årets Co-driver i SM 2019. Vill tacka alla som stöttat och hjälpt mig på olika sätt och alltid trott på mig.

Stort och välförtjänt grattis från Motorbloggen och samma sak till Andreas Andersson som i par med pappa Tommy, gammal SM-åkare fick ta emot AD-Bildelars pris under publikens jubel.

*

I slutet av veckan kom så äntligen 2020-års kalender för WRC. Nu står det helt klart att Kenya, Nya Zeeland och Japan är nya länder för Rally-VM. Detta på bekostnad av Korsika (Frankrike), Spanien och Australien. Ingen vågade flytta bort Tyskland men som ändå tvingas flytta från augusti till mitten av oktober nästa år. Något som kan göra den lömska asfalttävlingen ännu lömskare då det kan falla mycket regn i Mosel på hösten. Regn och uppdragen lera i kurvorna är väldigt sällan säkerhetshöjande, snarare tvärtom…

*

Hade egentligen lite mer att skriva av mig med men en ”ambitiös ”nyhetschef skickar mig istället på en konstdebatt på muséet. I morgon börjar uppsnacket inför Wales Rally GB,” so hang on”!

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *