M-Sport straffas, Loeb fortsätter hos Hyundai, Eero tog emot R5-Skoda 300, Klara A, kör på Tierp, VOC-tankar, lite tankar kring beröm- vägbredd- klassiska bilar, aktiv Kvick och ny ”Cittra” till Eric!
Blir alltid lika förvånad när man hittar ”tekniska brister” på bilar som antingen körs av fabriksteam eller är sålda av dessa till privatförare/team. Senast hade Citroên problem i ERC med Alexey Lukyanuks C3 R5 där fälgarna inte stämde med homologeringen. I Turkiet var det M-Sports tur att stå vid skampålen där vinnaren Gus Greensmiths nya Ford Fiesta R5 Evo vid efterkontroll visade sig inte överenstämma med regelboken. Inga stora saker, 20-30 gram för tunga bärarmar men ändå kostade detta M-Sport cirka 60 000 svenska kronor i böter. Nästa gång det händer blir det dyrare, 300 000 kronor vill FIA då ha in på sitt konto.
*
Surrar som en hel bisvärm med rykten kring var WRC-förarna kommer att hamna 2020. Om man försöker följa ryktespridarnas trådar så är det i princip inte en enda av dagens förare som kör samma bil 2020 som han gjort i år. Känns ändå som att Ott Tänak sitter inne med trumfkortet och när han väl bestämt sig så börjar nog lavinen rulla nerför fjällsidan. Klart verkar dock vara att Sebastien Loeb fortsätter med sitt splittrade program med sex WRC-framträdande hos Hyundai även till nästa år. Detta framkom under Rally Turkey och därmed är jag nästan hundra på att Dani Sordo fortsätter även han med samma upplägg hos ”The Alzenau squad” som i år.
Mest i hetluften är Jari-Matti Latvala som av vissa spås få fortsatt förtroende av Mäkinen medan andra hävdar att hans tid som WRC-förare är över efter Australien. Klart är dock att seriens meste förare inte rosat marknaden i år och kanske även själv är sugen på att göra något annat? Efter Wales om tre veckor börjar det nog klarna lite mer om hur teamens ”line up” för 2020 kommer att se ut. Med lite tur finns där även en svensk flagga med i sammanhanget…
*
Häromdagen skrev jag lite i ämnet Skoda vs. Polo och där jag hade en känsla av att intresset för Volkswagen Motorsports R5-bidrag verkar ha svalnat av. I dag firades det i Mlada Boleslav när den 300:e Skoda Fabia R5:an levererades och då så klart av nya Evo-modellen. Glad mottagare av Fabian var ytterst sympatiske ägaren till finska Printsport, Eero Räikkönen som fick ta emot ”nycklarna” av ŠKODA Motorsports Michal Hrabánek och kundansvarig Šárka Králová. Om någon missat detta så är Prinsport det team som Lars Stugemo använder för sina rallyaktiveter och där det numera även finns en ny Evo Fabia att leka med!
*
Då har SMK Hörbys rallycrossare Klara Anderson påbörjat sin vandring i storasyster Magdas fotspår mot RX-toppen. I år har 19-åriga Klara kört Junior-SM med en Volvomotor-försedd BMW och där slutade Löberödstjejen på en lite förarglig fjärde plats. Förarglig, då det upp till silvermedaljen bara skilde två poäng och till brons ett enda. Vinnaren från Vännäs, Jens Högbom var dock långt före. Nu kommer nästa chans för Klara när hon ska köra i finalen för RX Academy på Tierp Arena till helgen. Här kommer hon att köra en fabriksbyggd Renault Clio RS RX.
*
För några månader sedan sjösatte skånske VOC-fantasten Ted Malm tanken på att återuppliva en Europa-Cup för VOC:are. En cup som en gång startades av svensk rallysports störste välgörare i modern tid, Carleric Johansson och då med Volvo Original Cup.
Den europeiska delen försvann för några år sedan (2005 vann Henrik Levin denna med Mårten Nilsson som kartläsare) och nu vill Malm väcka liv i den igen men börjar bli lite tveksam. Han skriver: ”Jag försöker att tråckla ihop en Europa-Cup för VOC under 2020 och har mötts av idel glada tillrop, men känner trots detta lite oro i maggropen. Varför gör jag då detta? Jo, eftersom känslan är att alla tycker det är skithäftigt med en cup ute i Europa och det verkar så grymt roligt. MEN hur många är beredda att anmäla sig då det väl är dags? I går kväll fick jag startlistan till kommande lördags deltävling i danska mästerskapet (DM 5 Rally Roskilde) som vi skall över och köra. Arrangören här gick tidigt ut med att det var fri start, fria noter och fri genomkörning för alla svenska ekipage. Jag har försökt att pusha svenska förare från min sida etc. Men när så listan kom så är det fem svenskflaggade ekipage av 89 startande totalt. En av dessa ”svenskar ”är Roland Poulsen som jag förstår enbart kör i Danmark. Ett annat är Paret Oddshammar som redan tävlar flitigt i Danmark. så vad skall till för att svenska förare skall våga sig utanför hemkommunen? Fick snabbt svar från en del att det krockar med Uddevalla-tävlingen. Men då jag kikar i deras startlista så är det endast sju ekipage från södra som anmält sig där. Hur skall vi nånsin få en bredd om vi inte vågar släppa taget om den trygga boxen och faktiskt söka oss utanför lite grand? Som sagt man börjar bli lite orolig om alla timmar man lagt ned är helt bortkastade. Alla tycker det är häftigt men ingen vågar ta chansen och testa. Som det ser ut just nu så blir första tävlingen i cupen nästa år i mars månad i Holland. Detta är en tanke och fundering som jag tycker är värd att lyfta. Vet att jag kanske sticker ut hakan men det får jag ta.”.
Tror inte Ted är ensam om den här upplevelsen, massor av glada tillrop som, äntligen något kul på gång. Men sedan när det kommer till kritan har alla ”hejaropare” mer eller mindre fantasifulla undanflykter till varför det inte funkar för dom just då. Jag vet detta av egen erfarenhet från de dryga tio åren jag och Roland Brorsson höll i klassikercuperna ”3X10 Classic Rallycup, PR Tryck Classic Cup och till slut Tinter Classic Cup”. Mycket snack men lite verkstad från många aktiva!
*
Som rallyarrangör brukar en av de enklaste sakerna att hantera vara uppskattningen från tävlande. Väldigt sällan som alla de som jobbat med tävlingen får höra beröm och istället är det i de leden förhoppningen, ”hälsan tiger still” som gäller. Därför blir man alldeles varm ända ner i tårna över de här enkla raderna på tidkortet från startnummer 130 Filip Svensson/P-I Hellberg, ”Tack för en härlig tävling. Riktigt roliga vägar”. Mer behövs inte…
Måste även nämna Ted Malm som skriver här ovanför, även han berömmer. ”Till att börja med vill jag bara rikta ett stort tack för en grymt välarrangerad tävling utan minsta lilla uppehåll, stop eller liknande. Positivt också att man hade en valfri möjlighet till en extra service efter ss5.”
Nöjda var också en av TV-Svängens viktigaste sponsorer Volvo/Renault/Dacia handlaren Bilmånsson som inte var sena att ge positivt feedback. Deras familjeaktivitet ”Arena Bilmånsson” på sträcka två Pus, blev för andra året i rad en braksuccé.
– Mycket publik som käkade över 400 korvar som sedan sköljdes ner med 37 liter kaffe, konstaterade en mycket nöjd Erik Harrysson från Bilmånsson.
– Så klart att vi då är nöjda och belåtna med samarbetet mellan oss och SMK Hörby!
Nöjda verkar också markägarna vara då sträckorna otroligt nog klarade sig mycket bättre än befarat. 60 millimeter regn veckan före tävling är ju normalt sett inget som är positivt. Lägger man så till 180 rallybilar så vore det inte så konstigt om vägskadorna skulle bl större än normalt, men så blev det alltså inte.
Har sedan många tillbaka ett finger med på sträcka ett ”Stänkelösa” och det som verkligen har förändrats, är vissa kurvor. Första skarpa högern efter start till exempel på det som numera är kalhygge (bilden), den är i dag minst dubbelt så bred som vägbyggaren en gång tänkt sig. ”Hinder inner” påverkar nu istället yttern där det breddats något helt åt h-e eller att vägen i kurvan är minst dubbelt så bred som före och efter. Att få tillbaka det utslängda vägmaterialet är i princip också omöjligt så här kommer att krävas påfyllning för att alla ska bli nöjda. Men ändå är det bara att konstatera att konstgjorda hinder i form av balar eller rödmålade lecablock både fyller sin funktion och kommer att även i fortsättning bli en vanlig syn i rallyskogen. Antingen detta eller så börjar rallyförarna att köra på vägen igen istället för i dikena…
*
Att jag gillar Opel är ingen hemlighet även om min rallybana började med Saab V4. När jag i mejlkorgen fick en bild på jämten Sture Persson med Trelleborgs Kristian Lindberg som inhoppande kartläsare förflyttades jag nästan 50 år tillbaka i tiden. En röd Saab V4 med exakt det utseende som gällde 1973 är trots allt svårslaget om man vill minnas tillbaka (vem vill inte det?) till hur det såg ut på den tiden. Ofta när man ser replikabyggen på bilikoner är det nästan alltid något som saknas för att det ska bli fullt godkänt. Men att så inte är fallet på Stures Saab är självklart då den funnits i hans ägo sedan den var splitterny. Alltså var detta egentligen en rullande kulturgärning som åkte förbi publiken på TV-Svängen, fler sådana vill vi se framöver. Tänker då inte bara på Saab utan allt annat kul som det tävlades med förr. Vore så trevligt om vi här hemma kunde ta efter resten av världen och inte enbart titta på ”segerpotentialen” hos bilen utan istället prioritera kulturbevarandet. Handen på hjärtat, visst är det roligare med en Volvo Amazon i ”Tom Tana-grått” än en lång rad färgglada Volvo 240? För det är just detta som är/var grundstommen, stödbenet när FIA en gång tillverkade sitt Appendix K-reglemente. Här kan man läsa: ”Historic competition is not simply another formula in which to acquire trophies, it is a discipline apart, in which one of the essential ingredients is a devotion to the cars and to their history. Historic Motor Sport enables the active celebration of the History of the Motor Car.” Klart och tydligt står det att läsa att målet är inte att ”erövra priser”, utan att bevara bilarna och sporten som den var i aktuell period. Vet att jag får mothugg av mer innovativa framåtriktade grupper som hävdar att alting måste utvecklas och så även tävlande med klassiska rallybilar. Jag hävdar som vanligt motsatsen, att historien redan skett och kan därför inte förändras i efterhand, svårare är det inte…
*
Är nog svårt att hitta en mer upptagen co-driver i den här delan av världen än danskan Jeanette Kvick. Kommande tre veckor har hon tre tävlingar inplanerade med lika många förare och dessutom i tre olika länder. Först ut kommande helg är Österrike med ”Austrian Rally Legend” med tysken Dirk Klemund i en Subaru. Helgen efter är det en mer välkänd högerstol för ”Kvicken”, Jan Petersens udda VW Polo Super 2000 i franska ”Rally Charlemange” innan det största äventyret av de tre helgerna, Rally Wales GB.
– Här ska jag åka med engelsmannen Richard Ceen som äger MSL Motorsport och då i en Ford Focus WRC. Så ser mina tre närmaste veckor ut, hälsar Kvick.
*
För två helger sedan var göingesonen Eric Nilsson en av de olyckliga i jättekraschen för DS3 Cup på Jyllandsringen. Totalt elva av de 16 startade hamnade i detta jättelika ”bilplockepinn” och där sedan bara sex bilar totalt kunde köra final dagen efter. Eric och pappa Peter var minst sagt deppiga efteråt och att få ihop ”skrotet” till finalen verkade inte genomförbart. Både budget och tid var två ändå tämligen stora hinder för familjen Nilsson från Glimminge. Men så kom ljuset i tunneln berättar Peter.
–Idag kom Storken till Glimminge med en helt ny kaross, klar med bur för montering. Ett stort jobb skall ändå göras på kort tid så helgen är räddad….
Som jag brukar hävda, vad kan en golfare sätta upp mot detta? Skulle en klubba bli krokig, in i golfaffären, köp en ny och spela igen tio minuter senare!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson