Hyundai taggar upp, RS-DM avgjort i Eslöv, ”The Oddshammars” tvåa i ”YM Vest”, Mazda-seger, Brink Motorsport toppar, William N, svartflaggad, DS3-Eric i masskrasch och täckt var det här!

Med bara åtta poängs försprång börjar Hyundais teamchef Andrea Adamo svettas rejält och den som orsaker detta är Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing. Med bara fyra tävlingar kvar av WRC 2019 och med en formtoppad Ott Tänak talar mycket för att Toyota passerar redan i Rally Turkey med start på torsdag. Ett nästan lite desperat drag från Hyundai är att man anmält Thierry Neuville till Rallylegend-tävlingen den 13-15 oktober och Sebastien Loeb till spanska grustävlingen Rally Ciudad de Granada helgen därpå. Allt för att ge de båda chansen att hämta lite extra ”pace” inför  avslutningen med Rally Spain och Rally Australia.

– Vi gör alla ansträngningar för att vara förberedda inför de utmaningar som våra förre möter i de återstående tävlingarna, förklarar Adamo.

När gapet mellan oss och Toyota minskat måste vi öka våra insatser nu när säsongsfinalen närmar sig!

Frågan är om det räcker med två extra starter i elfte timmen för Hyundai, känns mer som att nu måste vi prova allt om inte vi ska bli helt akterseglade. Koreanerna från tyska Alzenau har tre fullpoängare hittills i mästerskapet medan Toyota kan visa upp fem. Dessutom är fyra av dessa hämtade i de fem senaste tävlingarna. Inte så konstigt om Adamo svettas…

*

I söndags avslutades RS-DM med Eslövs MK:s återuppväckta ”Kanonen”. En riktig gammaldags hederlig RS med fyra specialprov som alla kördes två ånger. Kul att någon vågar gå emot den nya ”varvloppshysterin”, även om Eslöv också kör ett sådant i juni.  Säger stort grattis till de nykorade DM-vinnarna, först Hässleholmarna Rolf Grybb i 4WD, Fredrik Dehlin som vann Standard A och så Peter Vestlund i Standard C. För övrigt ensam medaljmottagare i klassen. Sedan följer två Hörby-åkare, Joachim Kristiansson i Trimmat och Rolf-Arne Nilsson Standard B. Lite kul är att i klassen Standard A var det lite tjejdominans i toppen även om Dehlin tog guld. Tvåa slutade Viktoria Lindh och trea Josefin Ingvarsson, båda dessutom tävlande för Hässleholms MK.

Noterbart var även att SMK Hörbys Robin Svensson här med Ola Johansson i högerstolen, visade att han är väldigt snabb både på grus och asfalt med R2-Peugeoten. Tvåa i klassen i Karlskrona, nu trea och som värdmätare ”Asfaltkung” Mats Andersson på hemmaplan slutar fyra efter Robin.  Inte heller så att Robin hade lite tur med sin placering då han var före Mats på alla åtta proven, respekt!

En som segerdubblade var Karl-Johan Ingesson, Hörby som vann Ungdomsrally i Karlskrona och dagen efter i Eslöv. Kan inte räkna upp hur många tävlingar Marcus Lindström kört i sina unga dar, men inte är det många. När han nu fick chansen att låna Örkelljungas ”Ford-lover” Ulf Olofssons fina blå Ford Escort tog han möjligheten. En möjlighet som han i par med Martin Nilsson förvaltade på bästa möjliga sätt, seger i C2WD och 12:a totalt. Bilderna från Eslöv är från Henrik Åkesons kamera..

Därmed är nästan RS-säsongen slut, för Asfaltcup återstår Uddevalla City Race plus att Svedala MK kör Sturupsprinten lördagen den 12 oktober. En tävling helt utan mer status än att det är en RS-tävling…

*

En som valde bort ”Kanonen” var Lundafamiljen Håkan och Pamela Oddshammar som väl medvetna om att deras DM-silver var kassaskåpsäkert istället valde att åka till danska Ringkøbing och sista deltävlingen i Yokohamamesterskabet Vest. Här blev det en tredje plats totalt med R5-Fiestan och i 4WD-klassen var det bara blixtrande snabbe Ib Kragh som kunde matcha och vann med R5-Skodan. Mellan de båda 4WD-bilarna placerade sig Suzuki Motorsports Kenneth Madsen och direkt bakom ”The Oddshammars” kom så välkända Jacob Madsen, även han i en Suzuki. Därefter följde nya 4WD-ekipage Jan Petersen, Anders Lysen. Oddshammars resultat räckte även till en andra plats totalt i mästerskapet.

*

I Vallentuna kördes i helgen YRC-Sprinten, en sträcka  som kördes tre gånger och där tiderna lades i hop. Ett något omdiskuterat sätt berättar tävlingsledare Stefan Jägerhult.     

Jag kan ha mina åsikter om vilka former som är bäst men skall vi utvärdera vilken form vi skall använda så måste vi prova och våga ge nya former en chans.

Numera är det sällsynt med Mazda som totalsegrare men i Vallentuna blev det så genom Örsundsbros Johan Wesslén/Linnea Norén. Efter ”gammal-Mazdan” kom  Örjan Wahlund och Göran Lindström. Bästa 2WD-bil blev Tomas ”Lången” Petterssons Ford Escort men här var det stenhårt ända in i kaklet. Hetast uppvaktade Jonas Björnvad och Pontus Westman. Sämre gick det för Sprintcup-ledaren Niklas Karlsson som efter rullningen i Eskilstuna stod billös till helgen. Lånade en annan Volvo och nu  står Niklas med två skrynkliga Volvo…

*

I Norge tog Anders Grøndal första segern med sin nya Ford Fiesta R5 MK2 i Rally Tron. En ny tävling som kördes både upp och nerför fjället Tronfjell. Anders som tillsammans med Marius Fuglerud visade klass direkt och var snabbast i alla fyra körningarna. 

Om det var tufft att köra uppför var det ännu tuffare ner för fjällsidan, konstaterade Anders efter segern.

En bra genomkörare inför NM och Rally Hedemarken nästa helg igen

*.

Brink Motorsport fortsätter att leda TCR Scandinavia efter besöket på Jyllandsringen, näst sista i serien. Den stabila ledningen fixade Tobias Brink genom två andra platser.

 Dubbla andraplatser känns givetvis riktigt bra, Ssamtidigt hade jag väldigt gärna velat vinna ett race i helgen. Vi vill vinna mästerskapet, allt är öppet men Dahlgren har ett tydligt försprång inför finalen, berättar Tobias.

Han var dock för stark idag, hatten av. Vi får helt enkelt nöja oss som näst bästa poängplockare…

Suverän på Jylland var Robert Dahlgren, Seat Dealer Team PWR Racing. Snabbast i alla testpass och med poolen till söndagens huvudheat. Efter det blev resultatraden 1-4 för mästerskapsledaren.

Vi har haft en nästintill perfekt helg och är oerhört stolt över hela teamet och det vi presterat tillsammans på Jyllandsringen. Vi plockar med oss en massa viktiga poäng inför finalen på Mantorp Park i oktober, jublade Robert.

Mikaela Åhlin- Kottulinsky hade det lite jobbigare i helgen

Vi hade inte riktigt pacen i kvalet för att slåss i toppen. Men under första heatet kändes bilen betydligt bättre och P6 var okej med tanke på förutsättningarna. 

I andra heatet slutade Mikaela femma.

*

Även ”ve-åttorna” fanns på Jyllandsringen i helgen och där William Nilsson, Memphis Racing slutade tvåa i finalen, men fick då svartflagg. Det danska V8-reglementet skiljer sig från det svenska och ett missförstånd gjorde att han diskvalificerades från finalen.

Vi har haft lite tekniska problem, en svartflagg och annat som gjort att det gått upp och ner. Det känns såklart riktigt surt, men jag kommer ta med mig allt det positiva från helgen. Jag har fått visa att farten finns och var snabbast i stort sett hela tävlingen.

Det gick dock inte att stoppa Emil Persson, Bryntesson Motorsport som säkrade sin andra raka V8-titel trots att en tävling återstår.

*

Under lördagen drog ett skyfall in över Jyllandsringen just när DS3 Cup körde för fullt, på slicks. Resultatet blev en masskrasch med nästan dussinet bilar inblandade och dessvärre även Eric Nilsson från Broby. Med sin rödvita bil hamnade han till slut ovanpå sina konkurrenter och med svårt skadad bil.

Allt gick bra med Eric som knappt ens är blåslagen, men bilen fick mycket stryk på ena sidan, berättar pappa Peter.

Buren blev utdömd i vagnboken, stol och bälte skar de märkning på, så många och stora kostnader tyvärr…

En tävling återstår i serien och då är frågan Peter, fixar ni att komma till start?

Vet inte om budgeten tillåter det, vi får gå igenom bilen och se!

*

Förberedelserna inför den 55.e TV-Svängen fortskrider (om det är planenligt eller ej undandrar sig min bedömning) och idag var jag och min trogne ”side kick” Bengt Jönsson ute på täckningsuppdrag. Kan tillägga att denne Jönsson inte är medlem i varken i SMK Hörby eller någon annan motorklubb utan drivs istället av det lite gammaldags tänket, ”man ska så klart ställa upp”. Tyvärr ett tänk som blir allt mer en bristvara i dagens moderna samhälle, där ”jaget” är mycket viktigare än ”laget”!  

Nå i alla fall,n u är jag som bekant inte verksam inom skogsnäringen men tillåter mig ändå att undra, varför flisar man inte alla dessa rishöger som ligger kvar efter avverkning? Högar som ligger strategiskt placerade längs med sträckan och därför kräver att paketeras in för att där inte ska hamna sten i riset. Både jobbigt och irriterande men samtidigt förståeligt. För vem har inte bitit i ett gruskorn och känt detta ända ner i stortån, vad händer då när en flistugg får en sten i sin käft…

Idag blev dock ”vår sträcka” täckt och klar, nu återstår bara pilning, sedan är det säkerhetsplaner som ska delas ut till berörda myndigheter, programmen som hämtas hos tryckeriet, kartor ska packas i, program fördelas på de olika försäljningsställena, priser  hämtas, tävlingshandlingar ska packas, släpar ut till sträckorna o.s.v o.sv os.v…  

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *