Japan närmar sig WRC, Sordo drog kortaste strået, tufft i Tjeckien, Kolsva kom med info, Röjsel har tänkt om, ingen Hörby-Victor i Kolsva och STCC-veteran gör comeback!

I morgon om en vecka är det start för kanske sista gången i WRC med ADAC Rallye Deutschland. Ihärdiga rykten vill som bekant göra gällande att tyskarna åker ut i kylan på bekostnad av bland annat Rally Japan. Oavsett om Tyskland åker ut eller ej så känns det mer och mer säkert att det körs WRC i Japan 2020. Idag går till och med officiella hemsidan wrc.com ut och berättar att Toyota och Hyundai är klara för novembers ”testtävling” Central Rally Aichi / Gifu. Takamoto Katsuta kör Yaris WRC medan Andrea Adamo ännu inte bestämt vem som köra deras i20WRC. Tävlingen kommer att precis som till helgen, att köras på asfalt och där Katsuta även gör WRC-debut med Yarisen. Ryktet säger också att Rally Japan kommer att bli final 2020 och att därför Rally Australia flyttas fram till oktober. Om det nu blir något rally där överhuvdtaget vill säga och inom de närmaste dagarna har FIA lovat publicera kalendern för nästa år.

*

Inte för att jag vet hur det går till när Andrea Adamo och Hyundai gör upp om vem som ska köra vilka tävlingar men till Rally Turkey verkar det som att att Dani Sordo drog det kortaste strået. Både spanjoren och Sebastien Loeb förklarade för några veckor sedan att ingen var sugna på köra den tredje i20 WRC på de nästintill obefintliga vägarna kring turistorten Marmaris. Nu blev det ändå så att Dani Sordo och Carlos del Barrio får sluta upp bakom mer rallysugna Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul och Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger-Amland. Alltså exakt samma line up som till kommande äventyr i Moseldalen.

*

Innan detta är det sista deltävlingen i ERC för de två juniorklasserna med Tjeckien och Barum Czech Rally Zlin. Forfarande har Sindre Furuseth/Jim Hjerpe chans på EM-guld från sin tredje plats men då krävs i princip full pott samt att ledaren Ken Torn och tvåan Efren Llarena blir poänglösa. Fyra av sex tävlingar räknas och då har onekligen Torn lite trumf på hand som leder med sex poäng och har dessutom bara kört tre tävlingar. Med andra ord vartenda poäng han tar i helgen får han tillgodoräkna sig. Sämre för spanjoren Llarena som redan räknat bort en ”sexa”. Även Furuseth har sex poäng som sämst och redan en tävling borträknad.

*

Bortsett från juniorfinalerna så knyts största intresset i Barum till vem av de två giganterna, ERC-kungen Alexey Lukyanuk och hemmaidolen Jan Kopecky som kan vinna årets upplaga för nionde gången. Nu hävdar den ryske Sainteloc Racing-föraren att seger inte är huvudmålet, att bevara ERC-ledningen är viktigare.

Att slå Kopecky vore så klart ”really nice” men för att fortsätta toppa ERC och göra mina sponsorer nöjda är viktigare oc därför måste vi köra lite försiktig, menar den ”The Russian Rocket”.

Bakom sig kommer Lukasz Habaj stormande i sin Skoda, bara sex poäng bak ryssens Citroën.

*

Skjut inte budbäraren myntades redan under Romarriket och borde gälla fortfarande. Men med tanke på reaktionerna på gårdagens inlägg från min rallyälskande vän som tänkt sig att åka till Kolsvarundan men inte kunde hitta information, är jag tveksam om det fortfarande är så? Fick kommentarer om jag inte efter alla år i sporten, visste var/hur man söker information och så lite andra ”trevliga omdömen” om mig. Nu var det ju så att jag enbart förmedlade andras tankar och senare på kvällen kom så även en länk till Resultatservice (www.resultatservice.com) med exakt all den information som min vän efterlyste och då bland annat var man kan köpa program, ”Försäljningen av program startade idag tisdag på orterna Köping och Kolsva, medan några lite längre bort riskerar att få sina kartonger först i morgon onsdag. Här är listan på alla försäljningsställen: ICA Handel Kolsva, Hotell Scheele, Möller bil, OKQ8 i Köping (även Tolvan Mack AB), Kolsva, Kungsör, Arboga, Surahammar och Hallstahammar. Även Circle K i Arboga, Lindesberg, Fårbo Fagersta och Eriksberg Hallstahammar säljer. Liksom Preem i Frövi och Motorbolaget Din X i Fellingsbro. Pris 100 kronor och gäller som entré till sträckorna för en person. Under tävlingsdagen finns också program att köpa vid sträckornas start och mål (även andra infarter)samt vid infodisken i serveringstältet vid Big Inn. Den som inte har program betalar 50 kronor för att se eliten live på en sträcka. Parkeringsavgiften är också 50 kronor (per bil).”.

Min rallyvän kommenterade också gårdagens inlägg.

Jag hoppas att någon tar åt sig av din text om inte, då är det riktigt illa med rallysporten i detta land. Kommer det inte någon publik och tittar på en rallytävling  ja då finns det inom en snar framtid heller inga sponsorer till dom som tävlar!

*

Rally-SM:s enda Opel-förare som så här långt plockat poäng, är otursförföljde Daniel Röjsel. Nästan full pott i Bergslagsrallyt (missade tre power stage poäng) gjorde att säsongen såg bra ut för som han kallar sig själv, ”Masdjäveln”. Men sedan börjad det strula för Daniel i Opel Corsan och i SSR blev det bara futtiga 5,5 poäng. Så blev det brutit i Nyköping och så även i SM-Sprinten nere i Malmö med motorras. Trots detta ligger SMK Dala Falun-föraren fyra i tabellen och upp till andra platsen och Stefan Alenmalm  skiljer bara 11,5 poäng. Snabbt bortflytande Robin Sandberg med Team NYBE-Corollan är nog allt för långt borta för att kunna hinnas i kapp, 46 poäng är inte lätt att plocka på de tre återstående tävlingarna.

Till Kolsvarundan kommer nu Daniel och co-driver Mikael Johansson taggade och dessutom med helt ny motor efter raset i Malmö när man var uppe i ledning. En motor som skiljer sig mot tidigare ”tänk” berättat Daniel.

Vi har gått ifrån gamla påståenden om hur Opel-motorn ska byggas och utvecklat den själva efter simpel ingenjörsfakta. Det blir förhoppningvis slutet på alla konstiga ras!

Därmed är varning utfärdat i klassen Trimmat 2WD inför lördagen.

*

Daniel som är 23 år gammal har även aviserat att det finns planer på att göra som Tom Kristensson och Dennis Rådström, köra J-WRC 2020. Så klart oerhört positivt att sporten föryngras och här tar MAS (SM-promotorn) åt sig lite av äran.

Vi arbetar mycket medvetet från Rally-SM:s sida med att ge juniorerna rätt förutsättningar för att kunna gå vidare internationellt, förklarar Brösarpsboende ordföranden Lasse Mattsson.

Vi har slagit samman bilklasser för att skapa starka startfält, startavgiften är reducerad, vi har även en bra prispott med stöd av bland andra Tools och framför allt kan vi erbjuda tävlingar med ”VM”-känsla sett till längd, antal specialsträckor, tempo och inramning.

Hitintills i år har 24 förare plockat poäng i de bägge junior-klasserna som bara är öppna för 2WD-bilar. I klartext betyder detta en 20 procentig ökning under de senaste åren. Dessutom en klar och i mina ögon positiv övervikt för klassen Otrimmat med 17 bilar (leder gör Hampus Jakobsson Peugeot), mer än dubbelt så många som i Trimmat (här leder Simon Karlsson Volvo). Van som jag är vid att få på skallen skriver jag ändå detta, låt juniorerna i SM endast köra i Otrimmat. Alltför många lysande karriärer har genom åren försvunnit i dyra Grupp H-köp med efterföljande kostbara driftskostnader. En R2-bil är inte billig men i längden tror jag ändå att det blir billigare än 20-30 år gamla ”GruppH:are”. Verkar som att även Mattsson är inne på samma linje. 

Rally är precis som ridning och segling en materialsport, vilket innebär kostnader och även krav att man har uppbackande nära och kära bakom sig när man är ung. Många av deltagarna i JSM är rena familjeteam där, lite förenklat, pappa skruvar och muttrar, medan mamma kokar kaffe och tröstar när det går fel! 

*

På tal om unga rallyförare så fick regerande Junior-Mästaren och femman i årets serie, Jari Liiten en icke önskvärd uppladdning inför helgen. I Rally Killingen satt han till höger i Daniel Jonssons gröna (??) VOC 940 och var de som  råkade mest illa ut på grund av den helt vidriga placeringen av målet på sträcka 4. Daniel och Jari frontade ett träd i hög fart berättar VOC-general Roger Fransson när han summerar tävlingen.

Tyvärr fick vi erfara en ganska allvarlig avåkning och avåkningar på snabba vägar är alltid läskigt, det vet jag av egen erfarenhet, berättar Fransson.

Vet att både Daniel och Jari lyckligtvis mår bra. Jari blev medvetslös och efter kontroll på sjukhus konstaterades hjärnskakning, illa nog i sig, men inte värre än att han kunde skrivas ut tämligen omgående. Skönt!

Då hoppas nog Jari och Mikael Kjellgren på revansch i Kolsva både för egna avåkningen i SSR och även för helgens missöde…

*

En som inte kommer till Kolsva är en annan junior och dessutom högre placerad än Liiten, SMK Hörbys tredje placerade Victor Hansen med co-driver Victor Johansson. Det tuffa motorraset i EC Snapphanerally sätter stopp för detta berättar Victor.

En vevstake gick av, stort hål i motorblocket och när oljan sprutade ut blev det även brand i motorrummet. Motorn kom direkt från renovering i Polen dit de skickades i ”förtid” just för att sådant här inte skulle få ske. 

Detta var den i särklass tyngsta dagen under min rallykarriär, konstaterar Hörbyföraren (bilden togs i målet på ss3, innan katastrofen och då ledde man klassen överlägset).

Innan Hässleholm ledde ”2xVictor” klassen i både SSM, SSRC och DM men nu har ledningen försvunnit. Man konstaterar också att allt hopp om framskjutna placeringar i de olika serierna försvann ute på Hovdala. Även Rally-SM och Kolsvarundan tvingas paret hoppa över, berättar Victor.

-Det blir ingen start för vår del och därmed är chanserna till SM-medalj väldigt små!

*

I helgen är det även lite av återstart för TCR Scandinavia med ”Kanonloppet”Gelleråsen. Här är frågan om Robert Dahlgren orkar hålla emot gänget som  kommer bakifrån, främst då tvåan Andreas Wernersson och trean från Eslöv, Tobias Brink. Nu är inte TCR ensamt på den klassisk racingmarken utanäven Porsche Carrera Cup Scandinavia, V8 Thunder Cars, GT4 Scandinavia, Ginetta, Legends Cup och Formel Nordic kommer dit. 

Ett kärt återseende blir det för Brovallen Design-grundaren Tobias Johansson som för 20 år sedan började med STCC och nu även kör i helgen. Senast detta begav sig var 2011 men nu är det dags igen, förklarar Tobias.

Jag gör det här 99,9 procent för att det är roligt. Men visst, jag vet hur det är när jag väl sitter i bilen och väntar på starten, då kommer tävlingsinstinkten fram. Men jag har inga förhoppningar om någon framskjuten placering.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *