Mer nytt till Rally-SM, hett i Mästarmötet när Grahn vann, Calle Carlberg och Emil Friman imponerade, nytt på co-driver-fronten till Snapphanerallyt och ska verkligen Servin kunna lära Tom K. något?

När nyheten om Fredrik Åhlins/Joakim Sjöbergs eventuella comeback i Rally-SM spräcktes i förtid blev det ändå ett nytt bevis på att min policy att inte publicera saker förrän det är Ok från de inblandade, att den fungerar. Kan då även skicka ut lite nytt öronkvitter, Åhlin är inte sista överraskningen till Rally-SM 2019. Ont hörnet väntar bara de sista pusselbitarna på att läggas på plats för att en ny SM-comeback ska bli verklighet, så ”stay tuned”!

*

Årets upplaga av ”SSRC Mästarmöte”Millebygden blev inte riktigt samma heta uppgörelse som normalt brukar prägla tävlingen. Hett blev det förstås ändå, men det var mer vädret med strålande varm sol som stod för detta. Totalsegraren Joachim Grahn med sonen Adam i högerstolen som här gjorde grusdebut, håller med.

Nästan för varmt för rally!

Segern var högst förväntad då alla 4WD-toppåkarna i SSRC uteblev.

Nu blev det  både lite för snabbt och enkelt att vinna, menade Jocke i WRC-Fiestan.

Hade varit roligare om fler hade kommit hit och utmanat. Men ändå, väldigt rolig bansträckning och plus för att där var så mycket publik.

Den som bäst utmanade Jocke och Adam var SM-trean från Kind, Kristian Johansson/Fredrik Livh i sin udda Renault Clio. Tappade tio sekunder i första åket mot Fiestan men i andra skilde bara 4,8 vilket gav en skillnad på 14,4 sekunder.

Kristian körde riktigt bra det blev ju riktigt tajt i andra, berömde Jocke som även berömde upplägget där publiken fick möjlighet at se bilarna flera gånger.

Kanske något man skulle försöka fixa även  vanliga rallyn, typ varvlopp vilket nog skulle lockat ut både mer och ny publik rallyskogen…   

Tvåa i 4WD blev de andra GN Motorsport-Forden i tävlingen körd av Stefan Weréen med Per Andersson som bisittare, 21 sekunder efter Jocke. Här var det dock tätt och trean från Norrköping, Andreas Pettersson/Mikael Karlsson var futtiga halv sekunden efter. Tvåa i A 2WD slutade Jocke Kristianson/Roger Clausson, SMK Hörby och detta 5,4 sekunder efter. Trea eller sist i klassen (bara tre kom mål) placerade sig Ryds Jörgen Olsson/Stefan Ahl. 

Imponerade gjorde vinnaren i B-klassen från Grimslöv, Andreas Axelsson/Jesper Jönsson som körde in som fyra totalt med Golfen. Upp till Kristiansson skilde bara 1,5 sekund och ner till tvåan i B-klassen, Alexander Alexandersson/Emil Pettersson, Vimmerby var det också snålt, 4,3 sekunder. Trea i klassen, åtta totalt och snabbaste R2-bil rattades av Hässleholms Elias och Mangus Lörd.

På tal om att imponera så gjorde även så Nässjös unge Calle och Torbjörn Carlberg som blev bäst i klassen för VOC och Grupp F. Ingen ny erfarenhet för Calle som ifjol körde Ungdomsrally men då ändå blev bästa standardbil. Nu upprepades bravaden och detta gav även Calle sista uppklassningpoängen till A-förare, inte illa att gå från C-A-förare på mindre än ett halvår. Bra uppladdningen men samtidigt lite knivig kan tyckas inför nästa helgs Kullingstrofén där han ska försöka försvara ledningen i 1300 Rallycup med Suzuki.

För att ge extra tyngd åt Calles insats så slog han extremt rutinerade VOC-familjen Henrik och Ida Levin, SMK Hörby med fyra sekunder. Trots detta vann Levinarna A-klassen, men bara att konstatera att ungdomarna kommer starkt. För femma i ”VOC/GruppF-gänget” slutade vinnaren i Ungdomsrally, Emil Friman/Jörgen Samuelsson, Vetlanda. Bara 2,6 sekunder skilde mellan Levin och Friman vilket även innebar 16:e plats totalt av de 59 som kom i mål. Tack för bilderna Lars Svensson och Niklas Nilsson.

*

När det är SSRC ”på riktigt” nästa gång blir det i Hässleholm och EC Snapphanerally den 10 augusti. Med en dryg timme kvar innan anmälan stänger står räkneverket på 146 anmälda. I den sammanslagna 4WD-klassen kan tävlingsledare CG Wilke räkna in 12 bilar vilket är en bra siffra för att vara här nere.

Här kan noteras att Stoffe Nilsson återigen får Jesper Johansson vid sin sida efter den tunga kraschen i premiären på Österlen. Då skadade Jesper handen men är nu så pass återställd att han kan hålla i notblocket. Även hos främste utmanaren till Stoffe, Jocke Grahn  är det nytt i högerstolen då Per ”Börje” Andersson intar Rickard Nilssons normala plats.

Ingen dramatik i detta, förklarar Jocke.

– Bestämdes redan i våras…  

I konkurrens  med B-klassen är A-klassen för Trimmat 2WD störst i tävlingen, båda har 30 bilar anmälda. I A- klassen planerar Tom Kristensson direkt hemkommen från Rally Finland och J-WRC, sätta sig i SMK Hörby-profilen Lars Servins Volvo 240 för att sköta kontoret. Vem som ska lära sig av vem med det här utbytet, är dock lite oklart…

*

Lite kort Motorbloggen idag men då denna sammanfaller med ett extra jobbinhopp hinns det inte med mer än så här.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *