Ryktessurr inför Finland, Tidemand kör i Höljes, Olle J. sjunger, SSM-toppen efter Växjö, Stugemo/Lexe dubblar i Italien och VOC-Frannson imponerad av Tom K.!

Nu snurrar rykteskarusellen för fullt inför nästa WRC-tävling ”Neste Rally Finland” om ganska exakt en månad. Senast i den vägen skulle vara att Pierre Budar och Citroên vill försöka hänga på Hyundai och Toyota i Märkes-VM och för detta krävs en ”Finlandssexpert”. En sådan skulle då kunna vara Mads Østberg som komplement till Sebastien Ogier och Esapekka Lappi. Svårt att säga emot Budar om han nu väljer Østberg då han i fjol var snubblande nära att vinna hela tävlingen. I mål skilde bara 32 sekunder till Ott Tänak och detta minns man så klart hos Citroën.

Än så länge finns inte norrmannens namn i listan för ”Received Entries” där Ogier och Lappi är ensamma om att köra röd WRC-bil. Senare i eftermiddags gick Mads dock själv ut och dementerade att det inte blir start varken i WRC eller WRC2 Pro där han tidigare kört under 2019. Återstår att se om där är någon eld eller det bara var rök…

Även Hayden Paddon finns med på karusellen och i hans fall (känns dock långsökt) skulle han jobba för att få till en start genom M-Sport och i en WRC-Fiesta. Frågan är om det verkligen vore värt detta med tanke på hur hårt sammankopplad Paddon är med Hyundai hemma i NZ, jag är mer än lite skeptisk till detta. 

*

Så här långt är det inget spännande i listan och de som borde vara anmälda av WRC-åkarna är så. En enda svenskbil är anmäld, Patrik Flodin och Göran Bergsten i MAX RPM:s Skoda. Senast ”Ilsbo-Expressen” gästade Finland och WRC var 2011 då han och Göran slutade trea i ”PWRC” (Grupp N) med en Subaru. Ytterligare ett svenskt namn finns i listan, Ida Lidebjer Granberg som är uppdaterad för fem dagar sedan. Alltså kan fler namn tillkommit sedan dess. Ida sätter sig i hemmaföraren Kari Hytönens R2-Fiesta.

Ännu har inte M-Sport Poland skickat in namnen för J-WRC-klassen som har näst sista tävlingen i Finland. Här kommer då att återfinnas Tom Kristensson/Henrik Appelskog (2:a) och Dennis Rådström/Johan Johansson (3:a). Mycket tyder också på att Emil Bergkvist/Patrik Barth gör ett allvarligt försöka att förbättra sin nionde placering i WRC2. En placering som kanske på pappret inte ser så lovande ut men då ska man veta att Emil bara kört två deltävlingar och har mesta delen av sitt VM-program kvar. Gör man en ovetenskaplig uträkning och räknar två tävlingar även för övriga så skiljer bara 21 poäng upp till ledande Pierre-Louis Loubet. En förare som inte lär plocka så jättemånga poäng på de snabba finska vägarna vilket onekligen Bergkvist/Barth borde ha möjlighet att göra. Stämmer det så även att paret ska få köra helt nya R5-Fiestan blir inte chanserna mindre…

*

Ett par alla blågula rallyfans gärna sett i Finland är onekligen Pontus Tidemand med Ola Floene vid sin sida och då allra helst i en WRC-bil. Nu är ju den karriären tillfälligt pausad och istället håller man körformen med hjälp av tuffa tester för Skoda och Volkswagen. Vid sidan av detta är det Euro RX i Per Eklunds ”VW Beetle Supercar” som gäller för Pontus. I helgen är det Höljes eller ”The Magic Weekend” som är målet i tredje starten i ”Folkabubblan”. Hemmahoppet inledde med en sjätte plats på Silverstone medan det gick lite sämre i norska Hell där värmlänningen hamnade utanför final. Inför Höljes ligger han femma och ser fram emot den magiska helgen på hemmaplan.   

Rally Sweden och rallycrossen i Höljes, det är mäktiga tävlingar, de bästa och häftigaste motorarrangemangen Sverige har och jag är jätteglad att jag får göra båda under ett och samma år, säger Pontus. 

Jag har inte kört i Höljes sedan jag gjorde hela World RX-serien 2014 så jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka. Det är hemmaplan för mig och stämningen här går inte att jämföra med något annat, hela norra Värmland kokar och det är omöjligt att inte ryckas med och tagga igång lite extra.

Lite extra har Per Eklund också fixat till Pontus då bilen varit hos en norsk trimmare.

Den har fått en ny turbo och jag hoppas att det ska göra att vi får ut mer av den. Stämmer allt kan vi tveklöst ge storfräsarna i klassen en ordentlig match!

Tilläggas kan att det förutom en massa tillresta skåningar utgör det skånska inslaget av i Höljes precis som på de flesta andra ställen, otroligt populära Lasse Stefanz.

På fredagskvällen drar Kristianstad-gänget igång och frågan är var det blir mest drag, framför Olle Jönssons cowboyboots eller på rallycrossbanan… 

*

Ännu så länge är det svårt att avgöra om det återuppväckta Sydsvenska Mästerskapet verkligen har någon riktig dragningskraft. Från premiären i South Swedish Rally kom knappast någon till deltävling två Dackefejden som kan klassas som ”SM-åkare” utanför södra Sverige, för att öka på SSR-poängen. Istället känns det som att det är samma förare som kämpar om SSRC-poäng som gör så även i SSM.

I 4WD-klassen gick Mattis Olsson upp i topp genom segern i Dackfejden medan tvåan Patrik Flodin och trean Martin Berglund ligger kvar på sina positioner. Som fyra ses Joachim Grahn. I 2WD för framhjulsdrivna bilar vågar jag redan utnämna Robin Sandberg till vinnare. Med två tävlingar kvar har Team Nybe-chauffören 55 poäng mot tvåan Viktor ”Suzuki”Karlssons 24.

Lite jämnare bland de bakhjulsdrivna, Thomas Grönberg toppar med 43 poäng medan tvåan Daniel Wall fått ihop 30 poäng. Ännu tajtare i R2-klassen där ledaren Victor Hansen tappade många poäng med sina tekniska problem i lördags. Leder ändå men bara tre poäng efter flåsar Isac Nordström.

*

Det är inte enbart i rally som HiQ-grundaren Lars Stugemo är en stor profil så även i segling. Just nu seglas det runt Gotland och där då ”HiQ4” i går satte nytt rekord i ÅF Offshore Race. Nu är jag inte heller någon seglingsexpert men så mycket har jag kunnat läsa mig till att det var lite av utklassning med över fyra timmar kortare segeltid än tvåan. Skepparen Boule Bekking gjorde med andra ord ett gediget hantverk. Stugemo själv har däremot lagt vattensport på hyllan som aktiv och laddar nu för rally i Italien och Rally Internazionale del Casentino. Han och Kalle Lexe byter där ut Printsports Volkswagen Polo mot en Hyundai i20 R5 från HMI-teamet. 57 anmälda får tio sträckor på totalt 14 mil asfalt att ”leka på”.

Helgen blir dock bara en liten uppvärmning inför ERC och Rally di Roma Capitale den 17-19 juli. Här väntar 16 sträckor och 20 mil.

*

Noterar att VOC-General Roger Fransson nästan verkar ha blivit tårögd över Tom Kristenssons insats i SM-sprinten i Malmö. I bloggen på VOC Mekonomen Rallys hemsida skriver Roger: ”Jag kommer inte att i den här notisen referera resultatet i SM-veckans rallysprint, det utgår jag från att ni redan har full koll på. Inte heller kommer jag mer än att kallt konstatera att startlistan i SM-tävlingen fullkomligt kryllade av före detta VOC-åkare, utan att nämna namn. Detta understryker bara att det är i den här klassen man startar om man vill komma någonstans i rallysverige och rallyvärlden. Istället tar jag helt fokus på den tidigare VOC-profilen Tom Kristensson, som numera slåss i absoluta toppen av Junior Rally VM.Lär av honom! 

Bara ett riktigt proffs ser blixtsnabbt möjligheten i att växellådan på hans lånade GrH bil rasar precis i närheten av SVT´s kommentatorsbås. Snabbt som vinden förflyttar han sig upp till Johan Ejeborg och Jonas Kruse och tar chansen att i direktsänd TV få berätta vem han är, får exponera sig och sina sponsorer och berätta sina planer för framtiden och med Junior Rally VM satsningen. Kort sagt: Det Tom redan på förhand hade förberett sig för att säga om han kommit i läget att göra en segerintervju. Så agerar ett riktigt proffs.Det är ingen slump att du är där du är Tom!

Klassens klassansvarige lyfter på hatten och tackar för föredömet och lektionen.

/ VOC Mekonomen Rally – Roger”.

Är väl svårt att säga emot på detta eller?

*

1976 fick jag ”nöjet” att ta hand om programmet för TV-Svängen och till detta skulle det raggas annonser. Ett jobb som jag fortfarande har och tro det eller ej, men inte någon har försökt sno det från mig under de här 43 åren. Fortfarande går det hyggligt att få in annonser och därmed också ett ovärderligt ekonomiskt stöd för att TV-Svängen överhuvudtaget ska kunna arrangeras, i år för 55:e året i sträck. Däremot är det helt klart att försäljningen av fysiska program minskar för varje år vilket så klart även gör att klubben tjänar mindre pengar. Med dagens teknik så finns ju anmälningslistan till fritt förfogande för den som vill och så vill vi nog alla att det ska förbli. Trots allt finns ju här inga startnummer och liknande men när man väljer att genom sin inloggning plocka ut den officiella startlistan och förmedla via nätet är det dags att sätt stopp. Resultatservice som sköter det mesta i den här vägen i sydsverige går i dag ut med en skarp uppmaning och som jag ställer mig bakom till hundra procent. ”Angående anmälningslistor som de tävlande får tillgång till via sitt konto för anmälningar.

Den tävlande har inget rättighet att på något sätt dela med sig av listan, typ att lägga ut denna på facebook. Resultatet av detta är att ta bort intäkter för arrangören och då får ni själva räkna ut vad detta i förlängningen innebär. Detta kan då också innebära att anmälningslista inte kommer att delges de tävlande. Det senaste exemplet är Midnattssolsrallyt.”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *