Solberg klar för Ford, Spansk mästare i STCC och Miko har testat Cittran!

Petter Solberg är klar för M-Sport och Ford för 2012! Detta är vad man kallar ”breaking news” i min värld även om jag inte är förvånad. Skrev detta redan igår, även om inget då var klart. Nu har alla pusselbitarna fallit på plats och då känns det kul både för mig och Solberg. Kontraktet ska enligt uppgift gälla för ett år till att börja med. WRC 2012 ser ut att bli riktigt kul…

Liket lever! Det börjar röra på sig i STCC även om Janne ”Flash” säkerligen har en annan uppfattning. Senaste nytt är att Team biogas.se skrivit kontrakt med spanske mästaren Jordi Gené, vilket jag tolkar som att Sciroccogänget verkligen laddar för seger 2012.

På tal om seger, det dröjer fram till mitten av januari innan SBF tar beslut om vem som egentligen vann STCC 2011. Ska inte kommentera det vidare, men om jag gjort det då hade ordet börjat på ”sk…”
Lite kul är att ”nuvarande” segraren Rickard Rydell var teamkompis med Gené under Seat-tiden i WTCC. Nu ställs de båda mot varandra, vilket onekligen ger lite extra krydda åt serien till nästa år.
För mig är dock Gené ett oskrivet kort, men när jag läser hans cv är det bara att konstatera att han verkar mer än väl meriterad för STCC. Klasseger i Le Mans till exempel skojar man ju inte bort hur som helst…
Samtidigt fortskrider TTA-projektet och det senaste för mig är att Marcus Eriksson nu för första gången testat ”bil med tak” på racingbanan. Testerna skedde i Frankrike och enligt uppgift var Marcus precis som alla andra som provat ”järnsängen”, mycket positiv. I mitten av nästa månad ska de första bilarna levereras till de svenska teamen. Frågan jag ställer mig är om Johan Stureson finns med här? Det har varit väldigt tyst från Göingeskogarna men ska man tolka det som att ” vad stort sker sker i tysthet”!
Från Göingeskogen är det inte långt till rallyskogen och noterar med intresse den ”mini-debatt” som startat på Rallyklassikernas gästbok. Frågan handlar om, om det blev så där jättebra med Appendix K och att historiskt rally numera helt styrs av FIA-gubbarna i Paris. Den gamla klassen ”Grupp H 66-74” eller ”Nya Veteran” lyfts fram som ett mycket bättre/billigare/enklare alternativ. Vad jag vet är det bara Bilsport Rallycup som numera har klassen i sin serie. För mig känns det som att klockan är framdragen och att nu försöka vrida den tillbaka, tror jag inte mycket på.
Själv var jag mycket tveksam när jag drog iväg med Kadetten för Appendix K-besiktningen. Inte bara för de 5 000 kronorna som kalaset kostade, utan mer för att jag tvingats försämra buren för att behaga herrarna i Paris. Även andra grejor irriterade, bland annat att behöva flytta batteriet från kofferten till motorrummet eller att tvingas byta den härdade originalrutan mot en nyproducerad dito i lamellglas. Men ändå tror jag att det här var rätt väg att gå, om man förstås inte valt att fortsätta på det gamla hemsnickrade reglementet. Nu sticker jag ut hakan, ska jag vara ärlig tycker jag att många inte alla, men många av bilarna i Grupp H 66-74 mer påminner om folkrace än kulturbärare för att visa rallysportens historia…
Så har Miko Hirvonen kört sina första test mil med sitt nya arbetsmaterial Citroén DS3 WRC. Drygt femtio mil hann finnen med enligt engelska Autosport. Inga problem rapporterades enligt källor i Citroén-teamet utan allt avlöpte planenligt. Hirvonen är fortfarande under Ford-kontrakt så några intervjuer beviljades inte. Dock konstaterades,”alla WRC-bilar är tämligen lika att köra då reglementet inte tillåter några större egna utsvävningar”. Med detta i ryggsäcken, torde det inte ta lång tid innan Miko är uppe och nafsar i baken på Loeb!
I min vanliga trafikvärld följer jag bland annat racingregeln, ”först in i böjen väljer spår”. En annan regel man kan följa är den som föraren av Regionalbuss 3 gjorde i morse, regeln ”störst går först”. Bussen dök upp på insidan vid påfarten från Everöd i morse. Jag höll mina sjuttio men noterade samtidigt att bussen gasade på bra i sitt innerspår. När den var i höjd med bakskärmen på Subarun började han/hon blinka för att komma in i min fil. Tog för givet att han skulle göra filbytet bakom mig, men icke istället vred föraren bara över till vänster. Alternativen var inte så där jätteroliga, antingen en buss i högersidan eller ett vajerräcke i vänster. Jag valde det tredje, ställde mig på bromsen så att ”kollektivtrafiktalibanen” fick fritt blås mot Kristianstad. Man ska vara vänner i trafiken…
Nytt bloggrekord för Motorbloggen. Första veckan i december noterades 7847 unika sidvisningar för Motorbloggen. Siffran innebär att snittet numera ligger på runt sex och ett halvtusen besökare vilket renderar i en stabil topplacering tillsammans med Fotbollsbloggen. Patrik Fotbollaren” Persson är fortfarande snäppet bättre medan kollegorna som sköter Handboll och Hockeybloggarna håller en lägre och tycker jag, mycket klädsam blygsam profil…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *