Breen kör Hyundai i Rally Finland, Paddon är sur, var hamnar Rally Wales, Tom K. ny (?) publikfavorit i SM-Sprinten, Mikaela ”laddar om” och R1-bilar i SM kör i R1-klassen!
Den var där nog ingen som såg komma och då syftar jag på dagens besked från överraskningarnas mästare i WRC, Hyundais teamchef Andrea Adamo. Idag sänktes nämligen de finska rallyfansens hopp till att Jari Huttunen skulle få köra en WRC-i20 i Rally Finland och istället gick den ratten extremt oväntat till Hyundai-debutanten Craig Breen. Beslutet motiverar Adamo med att slaget om Märkes-VM går in i ett kritiskt skede och där han då hoppas att Breen är mannen att med Paul Nagle vid sin sida levererar hem poäng i mästerskapet.
– Craig har har tidigare visat sin klass i Finland och dessutom stor erfarenhet som kommer att gynna oss, menar Adamo.
Nu väntar intensiva förberedelser för den f.d irländska Citroën-föraren och där start i Rally Estonia blir en viktig hörnsten. Annars är där inga överraskning i Hyundais ”drivers line up”, Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen blir som väntat de andra två i teamet.
Breen hamnade i kylan efter att Sebastien Ogier klev in och teamchefen hos samtidigt som som Citroêns Pierre Budar lite märkligt såg mer förarkapacitet hos Esapekka Lappi än hos trotjänare Breen med sin 59 WRC-starter. Nu är han dock tillbaka i värmen med Kris Meekes gamle kartläsare Nagle för att försöka göra samma starka insats som 2016 där det blev en tredje plats men då ihop med Scott Martin.
– Jag är överväldigad över att få den här chansen att komma tillbaka till WRC. Det har varit en lång och otålig väntan att titta på när alla andra från i fjol även kör i år, förklarar Breen riktigt rörd känd som han är för att visa sina känslor.
Rally Finland är faktiskt det rally som Breen har mest erfarenhet av i WRC-kalendern vilket han hoppas ska ge lite extra ”pace”.
–Vi kommer att få mycket tid för att förbereda oss men det blir ändå en stor utmaning vilken jag är beredd att ta tag med båda händerna, konstaterar han.
Breen och Nagle kommer att köra med #42 på sin Hyundai, ett nummer som följt honom genom alla år ända sedan första kartingsäsongen för över tjugo år sedan.
– Det har alltid varit ett lyckonummer för mig, låt oss hoppas det fortfarande är så!
En som verkligen inte gillade dagens nyhet var tidigare Hyundai-föraren Hayden Paddon som tålmodigt väntat på comeback i det ljusblå teamet. ”The Kiwi” har svårt att hålla tillbaka sin besvikelse över att Breen ”snott” hans plats och skriver på Twitter.
– Är det dags för Aprilskämt nu?
Paddon berättar även att han aldrig blev tillfrågad att köra en Hyundai i Finland, dessutom har han själv jobbat för att få till en start i samma tävling.
– Självklart är jag besviken över att inte ens vara påtänkt för start av teamledningen!
Detta kan man också tolka som spiken i nyzeeländarens WRC-kista då han trots fem år i teamet alltså inte ens blev tillfrågad. Dessutom är han tätt knuten till Hyundai på Nya Zeeland så där fanns många ingångar till att det skulle kunnat blivit Finland för Paddon. Ingen vet heller vad som händer med Huttunen, kan man kanske tänka sig en start i WRC2 med en i20 R5?
*
Mer WRC och nu är det Rally Wales GB som är satt under lupp. I år flyttas rallyt lite norrut och har i Liverpool sin ceremoniella start i väntan på vad FIA/WRC-promotorn beslutar om kalendern för 2020. De mest pessimistiska menar att det brittiska inslaget i WRC kommer att försvinna till förmån för nya länder som till exempel Japan och Kenya. Andra är mer realistiska men medger att rallyt troligen tvingas bort från Wales (varför har jag faktiskt inte riktigt förstått ) och istället pekas både Skottland och Nordirland ut som nya ställen att köra WRC-rallyn i. De mest optimistiska hävdar dock att alla spekulationer är inget att bry sig om utan att rallyt kommer att stanna kvar på klassisk mark i Wales. I andra ändan syns de riktiga dysterkvistarna som är övertygade om att ”UK:s” tid som rallynation är över när nästa års kalender presenteras inom kort.
Måste kännas skönt för Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt och hans motsvarighet på Sardinien då det faktiskt bara är de här två som har sina avtal klara för 2020 och framåt.
*
På fredag stundar som bekant ”SM Rallysprint Sommar” och där arrangören Arlövs MC/Lunds AC haft jättebekymmer att få till en bana i anslutning till kartingbanan i Lockarp. Bekymmer som gjort att den ursprungliga bansträckningen med 58 procent grus och 42 procent asfalt inte längre är aktuell. Istället består nu den 2,3 kilometer långa banan av en vändsträcka med 95 procent grus berättar presschefen Ola Schönström och som ger sin beskrivning av vad som väntar de 58 deltagarna på fredag.
– Start på asfalt i anslutning till depåområdet för att direkt gå över på grus med snabba och lite kuperade inledande 500 meter ner mot första tuffa vänstersvängen. Efter detta blir det krokigare. Tuff högersväng vid publikplats där sträckan går från grus till asfalt före en 180 graders vändning.
Ola fortsätter med ”hemresan”.
– Nu blir sträckan klurigare, en hårnål höger viker in bilarna från grus till asfalt mot gokartbanan och målgång när sträckan avverkats.
Johan Kristoffersson, Pontus Tidemand, Joachim Grahn och allt vad erkända fortåkare heter, men jag vågar nog redan i dag utlova att det blir en helt anan förare som kommer att stjäla showen. Stor chans att publikfavoriten i Lockarp blir J-WRC-tvåan Tom Kristensson. Detta blev klart i samma ögonblick som nya bansträckningen avslöjades och den Toyota Corolla som han skulle lånat av klubbkompisen i SMK Hörby, Joachim Kristiansson inte längre var ledig.
– Det hade ”Jocke” och jag gjort klart tidigare, blev det mycket asfalt körde han med sin Opel Corsa och jag med Toyotan. Blev det mer grus så var det Toyotan som gällde för honom, förklarar Tom.
Nu satte sig inte Tom ner och deppade utan började leta ny bil och då fastnade han för en röd/vit Volvo 240 i ägo av en av hans största supportrar Lars Servin. En bil som ofta använts vid olika event och även kör som förbil i Hässleholms GP till publikens enorma uppskattning.
–En lättsladdad bil, skrattar Tom och fortsätter.
– Det kommer säkert fungera att flippa ut lite på gruset med ”tvåförtian”, jag lovar detta blir fränt!
Vid sin sida får Tom en annan supporter Pelle ”PE-Lack” Larsson som åkte med honom senast det begav sig med R2 Opel Adam och fick då en bronsmedalj med sig hem.
– Blir nog inte så enkelt att lova ny medalj med det här tuffa motståndet, men skoj ska både publiken på plats och tv-tittarna få det lovar jag, avslutar Tom.
*
Nu fick Mikaela Åhlin-Kottulinsky en sträng till att spela på sin lyra när hon idag presenteras som ny testförare hos däcktillverkaren Continental. Mikaelas uppgift blir att testa och utveckla däck för den nya elektrifierade och globala racingserien ”Extreme E” där det ska tävlas med ”el-SUV:ar”.
–Det här är ett fantastiskt projekt, menar den värmländske PWR-föraren.
– Jag är väldigt glad över möjligheten att få köra de eldrivna SUV-prototyperna och hoppas kunna vara med att hjälpa till att höja medvetenheten kring klimatförändringar.
Det sistnämnda är en av Continentals viktigaste skäl till att engagera sig i den nya serien.
*
I samma ämne så går i dag World RX-promotorn IMG Motorsport ut med att nya ”Projekt E” kommer att dra igång vid sidan av VM-serien redan 2020. Även i utvalda Euro RX-tävlingar kommer det att köras elbilar i rallycross. Nya serien är ett samarbete med Manfred Stohls ”STARD” och IMG och där tanken är att detta ska vara förtruppen inför helt eldrivna World RX 2021.
STARD planerar att använda chassit från årets WRX Ford Fiesta och i detta sätta en drivlina där elmotorn lämnar 450kW eller 600 hästkrafter. Redan i nästa månad ska arbetet dra igång och i september förväntas första provkörningarna ske.
*
Måste även rätta mig från i går då min nyhetskälla den här gången inte var riktigt tillförlitlig. Det var ingen R1-bil som Renault igår smygvisade utan en R2-Clio som alltså ska ta upp kampen med nya Fiestan. Kan även passa på att berätta att SM-promotorn MAS ordförande Lasse Mattsson hörde av sig och förklarade lite om just ”R1-klassen”.
– En FIA-klassad R1-bil körs i Rally-SM:s R1-klass, det vill säga ihop med Grupp E, Grupp F och VOC och får därmed inga SM-poäng, förklarar Mattsson och fortsätter
– Målet när vi öppnade upp R1-klassen var att ge de yngsta deltagarna möjlighet att känna på hur det är att köra en SM-tävling med allt vad detta innebär.
Han tillägger även.
– I förlängningen hoppas vi att riktiga R1-bilar ska komma in i landet. Att det då även kommer att finnas en klass för dom så även R1-förare får SM-poäng!