Pontus Tidemand i Skoda S2000, Edling kör Mazda i Rally-SM och tack för dubbat
Tydligen har det jäst en hel del hos SM-åkarna i Otrimmat 4WD och anledningen till jäsningen har varit att S2000 bilarna i år körts i samma klass som de något beskedligare Grupp N-bilarna. I förra veckan hörde jag för första gången ryktet att hela Mitsubishigänget skulle hoppa av Rally-SM om inte Sääw och Tidemand flyttades till klassen Trimmat 4WD. Uppenbarligen tog Rallyutskottet bojkotthotet på allvar och flyttade över bilarna till Jonsson och Hörbings-klass. Rätt eller fel har jag lite svårt att avgöra. Resultatraden 2011 för åtminstone Tidemand talar dock för att Rallyutskottet tänkt rätt…
Läser nu att SM-utmanaren nummer ett Jimmy Joge med Mitsubishin, tänker om och för honom är det nu full fokus på Rally-SM 2012. Ett skönt besked tycker jag som är helt övertygad om att alla goda krafter måste bjuda till med minst hundra procent om Rally-SM inte ska gå i graven totalt.
Som ett brev på posten eller rättare sagt ett mejl i korgen informerade mig samtidigt Pontus Tidemand att det blir bilbyte for honom 2012. Den av styvpappa Henning Solberg lånade S2000-Fiestan ersätts av en ny Skoda Fabia S2000. För Pontus är det mycket kraft som under hösten lagts på FIA-engagemanget där han är en av arton utvalda förare.
Har fått flera frågor vad för bil Torbjörn Edling ska åka i Rally-SM 2012. På den första bilden jag tog del av från presskonferensen i Uppsala såg det ut som en Toyota Celica. Helt fel, tokfel och hade jag bara tänkt till borde jag begripit att det var en Mazda 323. Edling och Mazda känns lika självklart som korv och senap. Till mitt försvar, Mazdan hade ju typisk ”Castrolmålning” och det var lacken jag gick på.
Lite kul att ta del av Aftonbladet.se idag. Med en stor rubrik talar man om att VW vill ha Sebastien Vettel som förare i nya Polo-WRC. Den som läste Motorbloggen kunde ta del av den nyheten redan i går!
I morse tackade jag ”chefen där uppe” för att man trots allt är så pass klok att man kör dubbat. Glashalt var årets underdrift om väglaget vilket även den polske långtradarchaffisen märkte som la hela ekipaget på sidan strax utanför Kristianstad. Här vill jag även göra ett tillägg, däcken på ekipaget var helt OK vilket annars brukar hävdas oftast inte vara fallet hos utländska lastbilar. Dessutom fick han mycket beröm för sitt sätt att ha ”lastsäkrat” (något jag numera är uppmärksam på sedan BE-kortet landat i plånboken). Inte en enda av kartongerna i lasten hade flyttat sig utan låg snyggt och prydligt kvar på flaket.
Om jag nu tackade högre makter för dubbdäcken, undrar jag vem föraren i den mycket hastigt ombyggda BMW-cabben ( den var säkert mycket snyggare före ) ute på 21:an vid Ignaberga tackade? Kan det ha varit den som ”uppfann” de ”moderna säkra dubbfria däcken” eller tackade han ”tok-tjänstemännen” hos Jönköpings Kommun som menar att jag och alla mina dubb-åkande kamrater är ”kärringar”? Kärring-titeln tar jag gärna om det hjälper mig undan samma upplevelse som BMW-åkaren…
Hade nyss förmånen att träffa en förare som jag skulle hjälpa med ett ”uppdrag”. Eftersom han kom i god tid så blev det många frågor från min sida.
Kröp fram att det nyss blivit klart med start i Svenska rallyt med en VÄLDIGT intressant bil. Blir officiellt om en vecka och eftersom jag inte sett något om detta någon annan stans så är det inte värt att jag berättar något just nu…..
Hej.
Kan man räkna med att Motorblogen blir först med nyheten, tommy.svensson@kristianstadsbladet.se ?
@kristianstadsbladet:disqus MVH
Tommy
Är det inte betydligt intelligentare att inte säga någonting förrän allt är i hamn? Nu är det ju inte längre så VÄLDIGT intressant, eftersom alla nu förväntar sej ett enormt avslöjande nästa vecka. Avslöjas redan nu kan dock göras med att det är Erik Karlsson som kommer att gör comeback med en halvkinesisk SAAB 2096.