Janne Flash tog Motorbloggaren i örat och Fredrik Åhlin till Bettega Memorial!
Nu utvecklar vi förare och inte bärarmar! Orden är Janne ”Flash” Nilssons och jag fick dom direkt i min mobil på måndagsförmiddagen. Flashen ringde upp för att diskutera min lite avoga inställning till svensk racings ”nya” kungaklass” TTA. Så mycket kan konstateras, det är ingen tillfällighet att Flash kunnat livnära sig på sin ”hobby” under många år. Sätt honom plus Victor Müller i samma båt och Saab hade varit räddat, frågan är om man inte också köpt Volvo av bara farten…
Nåväl, Flash hade noterat mina synpunkter och ville gärna diskutera hur och varför TTA blivit verklighet. Fick en lektion om krångligt orättvist regelverk i STCC och detta parat med en förväntad ekonomisk härdsmälta för klassen framöver. Dessutom är det mot TTA-konceptet de flesta tillverkare och förbund runt om i världen riktar sina blickar, berättade han.
– Egentligen är det samma koncept i DTM och Nascar, gillar du inte det heller, provocerade Flash.
Kunde ju inte annat än svara att båda serierna var helt Ok för mig och inte helt oväntat borrade han många av mina kritiska argument i sank. Dock klarade jag mig undan total avklädning när jag hävdade att mina argument baserade sig mer på känslor och hjärta, än krass ekonomi.
– Det köper jag, sa Flash.
– Om jag själv fått bestämma, hade vi fortsatt med ”riktiga” bilar men verkligheten visar att det blir omöjligt framöver!
Flash konstaterade också att vi nu kommer att få en vrålhäftig racingserie, där unga förare kan utvecklas betydligt bättre än under STCC-tiden. Detta tycker både han, sponsorer och fabrikanter är viktigare än mina provocerande invändningar om ”järnsängar med Nissan-motorer”.
Efter telefongenomgången av TTA får jag väl vara ärlig krypa en liten bit mot korset. Dock inte hela vägen, för visst är det roligare med riktiga bilar…
Fick samtidigt mejl från TTA att man påbörjat regelsnack med SBF. Även här är det Flash som snackar och han vill absolut förhindra en upprepning av farsen kring årets vinnare i STCC. Ingen kan väl heller ha någon annan uppfattning än att detta måste förhindras i framtiden. Som avslutning på mejlet skriver Flash.
– Nu är det kul att jobba med svensk racing igen!
Efter att ha pratat ”mouth to mouth” kan jag bara skriva under på detta. Flash bubblade nästan över av positiva tankar och redan nu borde brandkåren i Karlstad vara alert, här är nämligen en kille som verkligen brinner för sin sport, 24-7!
Sebastien Ogier heter årets vinnare av Race of Champions som kördes i helgen i Düsseldorf. I finalen mötte Ogier danske Le Mansåkaren Tom Kristensen. I Nations Cup var det F1 för hela slanten och Tyskland vann för femte gången, nu med Michael Schumacher och Sebastien Vettel som förare.
Stig Blomqvist var en av ”The legends” men här blev belgaren Mac Duez för svår för närkingen. Mattias Ekström som vunnit tidigare, åkte ut ganska tidigt.
Fredrik Åhlin är på väg att göra sig ett större och större namn. Nästa steg på trappan är en inbjudan att köra ”Bettega Memorial” i samband med Bologna Motor Show. Fredrik som hoppas få ihop budget för ytterligare ett år i WRC-Academy blir ende svensk i den klassiska ”rallysprinten” till minne av italienaren Attilio Bettega som var fabriksförare för Lancia och omkom i en olycka under Korsikarallyt 1985.
En ny messias har klivit fram o passa er för att rikta vare sig kritik eller obehagliga frågor om den nya klassen som ska dela ut guldmynt till ….. Att den överhuvud kom till stånd beror på ett tandlöst SBF som verkar driva iväg med en publikkrasch som följd. Dessutom blir man överkörda utan att kunna påverka framtiden i svensk racing, reglerna ska nu tydligen tryckas i karlstad.
Hej.
Jag säger som jag brukar, ”det mesta var bättre förr”. Fler Opel Rekord, Saab V4, Lotus Cortina, Escort, Alfa och Volvo Amazon i svensk racing!
MVH
Tommy
Hej.
Jag vet att kommentarsfunktionen är i krångligaste laget, vilket bland annat ”Svarta Masken” eller Erik Lindgren upptäckt. Ett tips skicka ett mejl till mig tommy.svensson@kristianstadsbladet.se med din kommentar så lägger jag in den,.
Här följer Eriks inlägg:
Hej Tommy,
För mig handlar svensk motorsport om detta just nu:
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=2861
TTA löser ett problem som inte existerar (STCC var rekordjämnt och hade ett stort startfält 2011 plus att NGTC funkar allt bättre i BTCC) och har skapat mängder av nya bekymmer. STCC har varit ett föredöme i svensk motorsport men går racing-SM samma väg som rally och rallycross är motorsporten tillbaka på ruta ett. Både rally-SM och rallycross-SM borde ha en ägare som racing-SM, men behandlingen av STCC AB senaste året avskräcker.
Mvh / Eric Lindgren
Vad händer när ett förbund saknar anknytning till verkligheten? Kan bara konstatera att det får vi alla veta eftersom det är just nu det är så!
Det finns ingen sportslig kunskap bland ”höjdarna” inom SBF… de har inte åstadkommit ett skit de senaste åren som är värt att skriva i historiebäckerna.
Man är bra på att klappa sig för bröstet och fira 75-år genom att lyfta fram gamla hjältar… men är det inte bättre att lägga fokus på att få fram nya hjältar?
Katastrof SBF.
TTA – vänd er till SMA, då får ni de sportsliga reglerna precis som ni vill utan att behöva konsultera den konservativa högborgen Bilsportens Hus i Sollentuna.