Nytt grepp, Motorbloggen en ren SSR-special!
Denna tuffa motorhelg har jag tvingats till ett nytt grepp och fokuserar dagens Motorbloggen helt på South Swedish Rally. Har till exempel haft nästan noll koll på WRC Vodafone Rally Portugal och vet egentligen bara att Emil Bergkvist och Patrik Barth gjort en magnifik insats där nere. Att Ole Christian Veibys KMS-Polo fattade led och att Ott Tänak vann. Tänker inte heller söka mer information utan väntar till allt lugnat ner sig och kollar då på SVT Play och låter Jonas Kruse stå för ytterligare information. Inte heller har jag koll på TCR Scandinavia på Anderstorp och så fort jag gjort klart med bilderna från Karting-EM på Åsum Ring, publicerat bloggen blir det till att tända grillen, korka upp en öl (kan man göra som ”pensionär” fast det är söndag) och försöka bli människa igen. Detta betyder att allt detta plus lite till kommer i måndagens upplaga, hoppas på överseende.
*
Att summera en helg i stormens öga, alltså två dagar i Älmhult och den 44:e upplagan av South Swedish Rally är ungefär lika enkelt som att koka ner Bibeln till ett enda mer behändig A4-papper. Med andra ord helt omöjligt, så bli inte irriterad över om jag nu missat någon enastående insats eller tvärtom, någon som inte alls nådde upp till förväntningarna. I den sistnämnda kategorin ska jag kanske själv kliva fram, då SSR-tipset i stort sett blev katastrofalt. Hade två vinnare rätt, Patrik Flodin och Robin Sandberg vilket i och för sig ändå är hälften, men bakom dessa två var det helmörkt för tipparen.
Kan tänka mig att vissa menar att det är snudd på tjänstefel att jag inte ens hade med min egen klubbkompis Victor Hansen på topp-fem i Otrimmat som han sedan går och vinner. Bara att blotta strupen och erkänna att detta såg jag faktiskt inte komma. Menar att konkurrensen var stenhård med två toppåkare i J-WRC i samma klass, Tom Kristensson och Dennis Rådström. Till detta regerande mästare Jari Liiten plus en hel hög andra etablerade SM-åkare, då menade jag det skulle bli allt för svårtuggat för ”The two Victors” (co-driver Victor Johansson kompletterar) i Peugeot #36. Men i h-e heller, utan man jobbade sig från en inledande nionde plats upp genom fältet för att inför sista sträckan ligga tvåa. 20 sekunder före sig hade man en annan skräll den på lettisk licens körande Adam Westlund/Joakim Sjöberg.
–Så mycket tid skulle vi aldrig kunna köra in även om sträckan var över 14 kilometer lång, vi får vara jättenöjda som tvåa, resonerade Victor och Victor.
På sträckan sattes sedan inte en fot fel vilket Westlund dock gjorde och i mål kunde man förvånat konstatera att segern var klar med nio sekunders marginal.
– Helt overkligt, jublade båda Victor i kapp när sanningen gick upp för dom.
– Faktiskt rätt kul att vinna och i synnerhet efter att vi alla kört så otroligt hårt från första till sista metern, konstaterar förar-Victor belåtet.
Med segern gick Hörby-paret upp till ledning i SM-klassen och även i Junior-delen för otrimmade bilar. Något som inte gjorde det hela sämre menade Victor.
– Bästa dagen i mitt liv, första SM-segern någonsin och dessutom på hemmaplan, det är så dj-la härligt!
Självklart bittert för Westlund som kört så fantastiskt fint hela dagen. Jag vet faktiskt inte hur många tävlingar på svensk mark han kört, karriären hittills, de flesta starter har skett på andra sidan Östersjön och i Balkanländerna? Nu har han i alla fall med eftertryck också presenterat sig för den svenska publiken och ännu mer kommer vågar jag lova. Bittert även för nya konstellationen Pontus Lönnström/Jörgen Lindahl som var med i toppstriden fram till sista sträckan. Men även fjolårets J-SM-vinnare fick problem och tappade runt fyra minuter och slutar istället på tionde plats.
*
De kör i rallyts kortaste bil en Renault Twingo, smålänningarna Albin Nordh/John Stigh men frågan är om där var någon som åkte lika brett som dom? Säger bara, Volvo-åkare släng er i väggen det är Twingo som gäller och den breda åkstilen bar till en fin fjärde plats.
Vill även nämna Jonna Eson Brådhe/Dennis Noren som slutar sjua bland de 24 i klassen. Någon som fortfarande menar att killar kör bättre än tjejer?
*
Något annat än katastrof kan inte helgen räknas som för Tom Kristensson och Dennis Rådström so båda kom med hyrda R2-Fiestor för att ”få gruskänsla” inför Sardinien om två veckor. Rådström kom ett halvt varv på Millebygden innan han efter bromsproblem hamnade i betongmuren och tog räkning till tio direkt.
Tom inledde lite lugnt och efter fem sträckor tyckte han sig ha en bra känsla i bilen och var uppe i knapp ledning före Adam Westlund. På sträcka sju förvandlades så lördagen från ljusblå till nattsvart när den Slovenska Fiestan ”krocktestades”. Som tur var utan att varken Tom eller Henrik Appelskog kom till skada.
*
Mitt tips gick bättre i Trimmat 4WD där Patrik Flodin/Göran Bergsten fick en oväntat enkel resa mot seger efter att då ledande Johan Kristoffersson/Stig-Rune Skjaermoen på sträcka sju körde på en stor sten. Då var Volkswagen-åkaren 0,6 sekunder före Flodins MAX-RPM-Skoda.
– Luften gick verkligen ur oss när jag såg Johan stå där på sidan av vägen. Fram till dit har det varit en så jäkligt kul fight, med ett enormt adrenalinpåslag, så otroligt trist att den tog slut såhär, menade Patrik.
Ett enda misstag gjordes av Ilsbo-Expressen som kom lite för fort över ett krön på Millebygden. Redde upp detta med minimal tidsförlust och efter det var mer” en promenad i parken” av otroligt stabile Flodin. Segern var hans tredje i rallyt, de tvår första togs för över tio år sedan, 2006 och 2007. Nu gick han även upp i SM-ledning.
För Kristoffersson var SSR en ny erfarenhet som tråkigt nog slutade i skogen.
− Redan i första svängen på sträckan, kom lite för fort in och ofta kan man rädda det med att lägga ner framhjulet i diket, men vi hade en sten noterad i innerkant så det gick inte, berättar Volkswagen Dealer Team Bauhaus-åkaren.
– Oturligt nog väntade en annan sten på andra sidan istället. Smällen demolerade fälgen som dessutom fastnade uppe i hjulhuset.
Lite efterklokt tänker Johan.
− Kanske hade det varit smartare att köra mer på säkerhet, men å andra sidan är det lätt att det kommer misstag när man är försiktig också…
Tvåa slutade Team Ramuddens Martin Berglund/Joakim Gevert, halvminuten efter och som stark trea örebroaren Mattias Monelius. Vid sidan hoppade i sista stund Kalle Lexe in som kartläsare.
– Kommer att sova gott ikväll, har varit en dj-ligt intensiv vecka, menade Monelius medan han synade däcken införs sista loopen och tillade.
– Nöjd med placeringen, men tappar för mycket tid och det värsta är jag inte alls förstår var det är vi tappar…
Nöjd fyra var även Mattis Olsson som även han fick slänga in ny kartis i sista stund sedan ordinarie ”bokhållare” Marcus Sundh drabbats av magsjuka. Istället klev hemtame ”Lönsingen” (Lönsing= en som är från Lönsboda) Mattias Bengtsson in i R5-Fiestan. Konstellationen verkade av placeringen att döma ha fungerat utmärkt.
*
I ”4WD-Övriga” fanns möjlighet för ”hemmaseger” då Joachim Grahn/Rickard Nilsson hade visst favorittryck på sina skånska axlar. Men redan på Millebygden började problemen efter att SM-ledande Mattias Nyström inte hade riktigt koll på hur ”varvloppet” fungerade. När Jimmy Olsson kom på ”lämna företräde-spåret” stannade istället Nyström sin bil mitt framför nosen på en förvånad Grahn.
– Förstod ingenting, både han och vi hade hunnit passera före Jimmy, ren tur att jag inte körde honom i baken, berättade Grahn efteråt.
Nu fick skåningarna en konstruerad tid i efterhand (samma som klassnabbast Robin Adolfsson) men ändå var inte Fiestaparet nöjda.
– Vi var mycket snabbare än så plus att vi fick vår vindruta spräckt när vi låg bakom Mitsubishin i flera kilometer utan att bli omsläppta, menade en frustrerad Rickard Nilsson.
Efter detta ville det sig igen alls för ”Jocke” som fortfarande inte känner sig bekväm i Bertellis f.d WRC-Fiesta.
– Bakändan släpper lite hur som helst och då vågar jag inte åka så hårt som krävs. Detta måste vi försöka lösa, känns inte alls bra.
Sonen Adam försökte trösta och menade att bekymret kommer att lösas.
– Bara att komma igen pappa, menade Adam som redan kommande helg intar högerstolen i Eslövs RS-tävling.
*
Nu blev det Jimmy Olsson/Conny Sundquist som vann klassen tolv sekunder före småländska paret Anders Jonasson/Henrik Hulterskog. Hela rallyt igenom kämpade den gula Mitusbishin om sekunder med den vita som kördes av Stig Andervang/Robin Eriksson. Till slut blev det gul seger i den fajten med 20 sekunders marginal.
*
Stabil seger och dessutom en dubbel sådan blev det för Team NYBE. Robin Sandberg/Mathias Bengtsson vann högst förväntat medan Jonas Åkesson/Martin Holmdal lite mer överraskande slutade tvåa. Till saken hör att Jonas dessutom hade problem med en punktering som kostade runt 20 sekunder. I mål skilde 25,5 sekunder så det kunde varit ännu tajtare med luft däcken.
Överraskade gjorde även trean Stefan Alemalm/Ida Bood medan Johan Holmberg/Christoffer Bäck var mer förmodad att blanda sig i toppstriden. Fyra Toyota i topp innan första Volvo körd av Daniel Wall/Malin Strömberg rullade in som femma. Länge såg Daniel Röjsel/Mikael Johansson ut att kunna utmana Sandberg med sin lilla Opel Corsa. Men problem gjorde att det blev ras i listan och till slut blev ”Mas-dj-eln” nia av de 32 som nådde målet.
*
SSR blev precis så tufft och utslagsgivande som förväntat och ”Brutna-listan” blev också lång. En som återfanns här var SM-ledaren i Otrimmat, Jari Liiten. I en tuff ”Höger 2” på SS3 provade han och Mikael Kjellgren var gränsen fanns för en R2-Peugeot. Tvåhjulade och visade hela botten för publiken innan det bara var till att åka vidare. På andra rundan var detta glömt och nu passerades gräsen med råge. Tvärstopp mot en stadig bit småländsk natur och omladdet för Nyköping om två veckor påbörjades.
I samma kurva var Emil Karlsson/Jessica Larsson (nia just då) också illa ute. Klarade sig från att snurra 940:an genom att använda staketet som ”escape road”. Dock blev det motorstopp som sedan, när publiken försökte putta igång bilen, utvecklades till ”luftfilterbrand”.
*
Mest högljutt på serviceplatsen framför IKEA Hotell var det hos Team Ramudden. När skyddsplåten till Kristoffer Gustavssons Mitsubishi skulle riktas med hjälp av slägga, framkallades ett oljud som överskred 100 db med råge…
*
Årets upplaga av den sydsvenska klassikern blev utan tvekan en av de allra bästa på många år. Inte konstigt att en av eldsjälarna både i rallyt och MAS, Lasse Mattsson stod och mös ute på sträcka fem. Riktigt mycket publik var det dessutom och på Millebygden var det rena lämmeltåget före start. Men bra parkeringar och ”smidigt insläpp” gjorde att de allra flesta var på plats före första bil.
Däremot var det flera som var mycket irriterad över tänket med att tävlingsprogrammet utgjorde entré till sträckorna enbart på lördagen. På fredagen däremot krävdes separat inträdesavgift vilket inte föll i god jord hos dom som köpt program för 200 kronor enbart för att kika på fredagsträckan.
– Sedan tvingas jag ändå betala en hundralapp extra för att kolla i dag då har jag ju ingen användning alls för programmet. Nej detta måste vara heltokigt, menade en minst sagt irriterad medelålders Älmhultsbo.
Kan nog hålla med honom…
*
Måste även skriva några rader om rallyts färgklick och tillika mest långväga gäst, ryssen Klim Baikov. Det tar nu fyra dagarför Lada-åkaren att komma hem till Kirov igen. över 200 mil…
Nu bryr han sig inte om lång resväg utan prisade istället rallyt och dess fina vägar. Klim som haft stor hjälp av Opel-åkaren Stefan Helin med sin start, lovade att komma tillbaka redan nästa år. Nu blev ryssen inte bästa utländska ekipage utan det blev letten Ignas Taletavicius som slutade på 17:e plats i Trimmat 2WD, medan Klim blev 22:a av de 33 som kom i mål.
*
Avslutar med något som inte alls har med motor att göra utan mer om mitt favoritlag i fotboll Malmö FF och den störste av dem alla, Bosse Larsson. Bosse fick frågan om han trodde att MFF:s lag från 1965 skulle vunnit över dagens Helsingborgs IF? Bosse Svarade.
– Tror vi hade vunnit med 1-0.
Reporten:
– Inte mer än med ett mål?
– Nej knappast, de flesta av oss är ju ändå uppe i 70-års åldern…
Tack för kaffet!