Bergkvist WRC2-klar för Portugal, Veiby vill upp i topp, Sydrallyt i kläm, Grupp F succé?, Lynge med Honda till Anderstorp, Milell stora hemmahoppet i Karting-EM på Åsum Ring!
WRC Vodafone Rally Portugal har faktiskt och helt oförtjänt hamnat lite i min bloggskugga tack vare South Swedish Rally. Trots allt finns det en gräns för hur mycket intryck som får plats i skallen. Men i morgon gör jag ett försök till bättring inte minst med tanke på att jag har kravet på mig att leverera segertips.
Så här långt räknar nog de allra flesta att vinnaren finns i topptrion Sebastien Ogier, Ott Tänak och Thierry Neuville och egentligen har jag inget att invända mot detta. Men frågan är ändå om inte Portugal kan utvecklas till ”Franska Öppna” och bli en fajt mellan superheta återvändaren Sebastien Loeb och femfaldige VM-vinnaren Ogier? En sak kan jag avslöja redan idag, har ingen av dessa som vinnare i mitt tips. ”To be continued”…
*
I Vodafone Rally Portugal gör Emil Bergkvist och Patrik Barth årets andra start i WRC2-klassen med den ”prisbil” som Emil vann som segrare i J-WRC 2018. Bilen en Ford Fiesta R5 ska enligt planerna framöver bytas ut mot den nyaste uppdaterade versionen som precis gjort de första testerna Frankrike av Eric Camilli.
Ser också ut som att uppropet till alla Emils fans om ekonomiskt bidrag för att säkra en start, att den burit frukt. Nu får Emil tufft motstånd från nästan 30 andra R5 och WRC2-åkare och en av de som kommer att vara allra tuffaste blir trean i tabellen Ole Christian Veiby/Jonas Andersson. I den KMS och Volkswagen Dealerteam Bauhaus-drivna R5-Polon är målet att återta klassledningen. Genrepen har skett på hemmaplan i Norge berättar Ole Christian.
− Jag har fått köra lite på grus, både en del test och så Rally Sörland som vi vann med bra ”speed”, berättar han
– En seger är alltid bra för självförtroendet!
För Tommy Kristoffersson och KMS är det en intensiv helg med Veiby i Portugal medan SM-ledande Johan Kristoffersson kör South Swedish Rally med den nyaste Polon i teamet. Detta betyder inte att Veiby kommer med sämre bil till Portugal.
− Vi har gjort en total genomgång av bilen. Det mesta är utbytt, säger KMS-basen Tommy Kristoffersson.
Till norra Portugal skickar KMS tekniske koordinatorn Kai Roger Waaler plus ett gäng rutinerade mekaniker. Samtidigt ska teamet täcka upp South Swedish Rally och SM-serien och dit Tommy själv åker.
− Det blir en större utmaning för oss att vara på två tävlingar samtidigt, men det är inspirerande och vi har kompetent personal på båda ställena.
Före sig i tabellen efter segern i Rally Sweden och tredje platsen i Monte Carlo finns mexikanaren Benito Guerra och japanen Takamoto Katsuta. Bara sju poäng skiljer till Katsuta och 21 till Guerra. I Portugal har Ole Christian aldrig kört med 4WD-bil men har två starter i en framhjulsdriven Citroën, ändå flödar optimismen i Polo #43.
− Jag känner till en del av sträckorna och på fredagen är det bara nya vägar, så det är ju bra för oss att det är lika för alla, menar Ole Christian och lägger till.
– Det är ganska tuffa sträckor så det blir en balans mellan att köra fort, ta vara på bil och framförallt däck. * I WRC2 Pro är det som vanligt lite tunnare med bara fyra startade. Den som man skulle kunna tänkt sig vara en femte förare, britten Gus Greensmith har till helgen sadlat om och sitter i en av M-Sport Fords WRC-Fiestor. * I gårdagens ”SSR-Special” berördes inte alls deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen som också ingår i rallyt. ”Sydrallyt” startar på lördagen efter SM-fältet och kör de tre sista sträckorna och gäller enbart ”standardklasserna” eller Grupp E, VOC/GruppF och Ungdomsrally. Totalt lite över femtio startade är faktist en väldigt bra siffra och jag förstår att South Swedish Rally AB känner sig nöjda med den 44:e upplagan av rallyklassikern. |
*
I samma ämne har jag fått höra lite kritik från folk som köpt det fina rallyprogrammet och där upptäckt att ingen startlista för Sydrallyt finns med. Har förklarat att anmälan till SSRC-delen inte stängde förrän långt efter att programmet hade tryckts. Ett faktum som gör det omöjligt att få in en startlista, tyvärr.
*
Volvo-bilarna dominerar i Sydrallyt med över 30 ekipage och där en ny envig väntar mellan SMK Hörbys Henrik och Ida Levin i ena ringhörnan och värmlänningen Patrik Fredriksson/Per Wiksten i den andra. Bland Grupp E-åkarna sätter jag en slant på Kristianstads Jesper Larsson/Erika Ledin med Toyota Corollan. Mest i form av att paret är en av blott två A-förare med Grupp E-bil. Kanske kan flitigt tävlande Hässleholms-tjejen Josefin Ingvarsson med Hörby-kartisen Felica Andersson sätta alla kilarna på plats?
’Redan när SBF av för mig helt outgrundlig anledning sjösatte sitt ”mordförsök” på VOC Mekonomen Rally, Grupp F var jag extremt skeptisk. Nu med några års utvärdering är det för mig enkelt att konstatera att Grupp F mer eller mindre har floppat. Om man jämför antalet Volvo byggda enligt VOC-regler mot Grupp F-varianten, är det väldigt få som valt att köra utan inredning. Istället lever VOC vidare med vad jag menar, oförminskad popularitet. När sedan SBF öppnade upp för fler bilmärken i Grupp F än Volvo, trodde de ivriga påhejarna att nu var ”succén ett faktum. Nu vet jag inte om det verkligen blev så, för i Sydrallyt är två ”icke-Volvo” anmälda, en Peugeot 106 och en Golf GTI. Två bilar mot 30, succé?
*
Som jag nämnde igår så är helgen som kommer lite av ”hell weekend” för en stackars motorbloggare med alldeles för mycket på gång. Lite av en förlorare i den kampen ser jag redan kommer att bli begivenheterna på Anderstorp Raceway, alltså TCR Scandinavia med vidhängande klasser. Blir omöjligt att pressa in men något form av uppsop ska det väl ändå kunna bli.
Till den småländska torvmossen kommer nu även en dansk förare Jonas Lynge med en Honda Civic från Insight Racing. Lynge som tidigare kört och även vunnit danska Citroën DS3 Cup (samma som Brobyföraren Eric Nilsson kör). Helgens start ser Lynge som en bonus då han egentligen inte hade något klart alls för säsongen. Som vanligt när det gäller motorsport var det ekonomi som satte stopp för talangens utveckling. Med detta blir där två Honda ”on the grid”, den andra körs av veteranen Mattias Anderson.
*
På Anderstorp gör flitige racingföraren Linus Lundquist ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Även ifjol gjorde gjorde regerande brittisk F3-mästaren ett lyckat inhopp i Porsche #911 där han slutade sjua.
– Jag hade verkligen kul i Karlskoga förra året och det var två riktigt roliga race, säger Linus.
– Det var mina första tävlingar någonsin i en bil med tak, men sedan dess har jag hunnit skaffa mig lite mer erfarenhet, körde bland annat 24-timmars i Daytona i vintras.
*
I förra veckan skev Jessica Bäckman in sig i historieböckerna som första kvinnliga förare att stå på pallen i TCR Europe. Från en nionde placering i kvalet på Hockenheim Ring via en 13:e placering i Race 1 till pallen som trea i Race 2. Jessica kör för Target Racing/Hyundai Motorsports som hon tackar för framgången.
– Det var en fantastiskt härlig känsla att korsa mållinjen!
– Jag överträffade mina egna förväntningar och vill tacka hela teamet för allt hårt jobb.
Samtidigt tog brorsan Andreas viktiga poäng och satte även snabbaste varv under söndagen.
*
I helgen körs EM i Karting hos Kristianstad Kartingklubb på magnifika banan Åsum Ring någon kilometer utanför Kristianstad. 180 förare från totalt 36 länder strålar samman för att göra upp i klasserna OK och OK Junior. Trots att jag varit på plats tidigare i både EM och VM blir jag lika imponerad varje gång över vad som åstadkommits genom hårt ideellt arbete ute bland furorna på det nerlagda regementet A3. Att kalla detta ”Formel 1 i miniatyr” stämmer inte, måste finnas något mellanting mellan miniatyr och F1 och där hamnar Åsum Ring.
Det stora hemmahoppet är Tony Karts Noah Milell som kör kart på heltid men som i år ännu inte kört ett enda varv på sin hemmabana, ändå är han inte bekymrad då det blivit desto fler varv på Europas övriga banor.
– Lär hitta runt här ändå!
När han fick en önskan av sportchef Nilsson att tippa topp-fem på söndag valde 19-åringen från Färlöv en låg profil. Först på femte plats kom hans eget namn och Noah förklarar.
– Jag hoppas att jag får fel, har högre ambitioner…
34 förare i varje klass får köra finalerna söndagens på det som av många experter rankas som en av Europas finaste anläggningar. EM-promotorn Roland Geidel lotsades igår runt av Magnus Hedman och Jesper Håkansson och lät sig imponeras men höll inte med om betyget, som han istället ville höja ett snäpp.
– Kristianstad Kartingklubb har en av de bästa banorna i världen. De har verkligen tänkt på allt!
Finalerna startar på söndag klockan 13.50 respektive 14.50. Missa inte att titta på morgondagens Formel 1-stjärnor redan i helgen.