Meeke FIA-straffad, Østberg missnöjd tvåa trots 12 sträcksegrar, Munnings/Engan ERC-inleder i Liepaja, gallring i MSR, Yngsjö-seger på Kinnekulle och Thyr kör SM-vinnande R5:a.
Herrens och FIA-representanternas vägar är som vi alla vet ofta outgrundliga. Ett nytt bevis på detta visades i helgen efter att Kris Meeke lagt sin WRC-Yaris på taket på lördagens första sträcka i Copec Rally Chile. Tog ett bra tag innan publiken vält bilen rätt och Meeke kunde linka mot mål. Skadorna var inte så stora men vindrutan var både spräckt plus att den bågnade inåt i kupén. Innan start på sträckan efter som försenades i nästan tio minuter tog därför Meeke och Seb Marshall beslut att det ur säkerhetssynpunkt var bäst att plocka bort rutan vilket också gjordes. Problemet enligt FIA var att det skedde inne i TK:n och att Meekes resonemang om att det handlade om säkerhet viftades bort. Nu fick han en minuts tidstillägg och rasade från åtta totalt till tia.
– Extremt frustrerad och förstår inte alls bestraffningen, förklarade Meeke efteråt.
FIA å sin sida menar att egentligen borde inte Meeke fått fortsätta köra utan vindruta. Man menar att det var farligt och vad hade hänt om man råkat krocka med ett djur eller annat föremål som kunnat flyga in genom den tomma rutramen? FIA tar detta så allvarligt att man planerar en ny regel som förbjuder start med skadad vindruta…
*
Mads Østberg och Torstein Eriksen inledde starkt i Chile men på sträcka sju började bromsarna krångla på parets C3 R5. All bromsvätska försvann vilket orsakade många tappade sekunder. Dessutom var det två sträckor före service vilket innebar att man själv fick försöka åtgärda felet. Något som delvis också lyckades, det blev broms fram men inget bak, men trots detta vann Mads bägge sträckorna före service. Att Kalle Rovanperä till slut lyckades vinna WRC2 Pro var lite turligt då norrmannen faktiskt vann 12 av de totalt 16 sträckorna.
– Jeg er fornøyd med kjøringen, berättar Mads.
– Skoda har dominerat WRC2 och R5 i alla tider och skickade sin bästa chaufför till Chile. Vi däremot har en bil som fortsatt behöver mycket utveckling!
Mads avslöjar att man jobbar tätt med Citroën för att utveckla befintliga delar innan nya förbättrade finns att tillgå.
– Då blir bilen ännu bättre men redan nu har vi tempo för att vinna och är snabbast på de flesta sträckor.
Med detta facit förklarar Mads att han är mycket missnöjd med att bara bli tvåa. Som ytterligare bevis på deras ”pace” säger han.
– Sista dagen när Ogier och Loeb kämpade om andra platsen var vi bara 1,5 sekunder långsammare per kilometer. Detta är jag mycket nöjd med, avslutar Mads.
Nästa tävling för paret är kommande Rally Portugal där faktist Mads tagit sin enda WRC-seger under karriären, 2012 vann han med en DS3 WRC. Dit kommer även Kalle Rovanperä och gör premiär med Skodas nya R5 Fabia. Blir spännande att se vem som behärskar det portugisiska gruset bäst av de två, för några riktiga utmanare finns inte som jag ser det…
*
I samma ERC-klass som Elias Lundberg och David Arhusiander tävlar med Opels R2 Adam skulle även brittiskan Catie Munnings kört senast på Kanarieöarna. Så blev det dock inte trots att Catie och norska co-driven Veronica Engan körde reken men dessvärre aldrig kom till start. Anledningen var att Munnings drabbades av en inflammerad visdomstand och som inte tandläkare på plats lyckades fixa innan starten gick. Nu blir det istället med Rally Liepaja som paret gör debut i ERC3.
– Jag älskar grus och jag lär mig mer och mer för varje sträcka vi åker, berättar Munnings som kör en Peugeot 208 R2 från Sainteloc Racing.
Till Lipeaja kommer hon med starkt självförtroende och den som bidrar till detta är Veronica i högerstolen. Hon åkte som bekant med Oliver Solberg när de båda blev lettiska R2-mästare.
– Hon känner till sträckorna där bättre än många andra så det ska bli spännande att starta säsongen med Liepaja, förklarar brittiskan.
*
I KAK Midnattssolsrallyt snackas det rekord i arrangörsledet. 212 anmälda och från fem världsdelar ger KAK:s Wilhem Douglas anledning att jubla.
– Oerhört glädjande och ännu återstår nästan en vecka innan anmälan stänger. Bland anmälningarna finns ekipage från Afrika, Australien, Nordamerika, Sydamerika och Europa, berättar Douglas.
En hel del meriterade engelsmän är anmälda men även några snabba finnar vilket borgar för en spännande tävling. Rallyt ska också ses som en hyllning till hemmaföraren Stig Blomquist som själv kommer att köra rallyt från Örebro med en Porsche 911. När anmälan stänger den 19 maj påbörjas gallringsprocessen då inte alla kommer att kunna starta.
–Vi har oerhört hög kvalitet bland de anmälda och därför blir det extra svårt att gallra i år men vi ska göra allt vi kan för att få ett så brett och bra startfält som möjligt, lovar Douglas.
*
I helgen inledde Racinghistoriska Cupen årets säsong på Kinnekulle Ring som bjöd på minst sagt växlande väder med regnskurar på fredagen, strålande sol på lördagen och regn igen på söndagen. Drygt hundra förare fanns på ”Kinnekulle” och där Yngsjöboende Tommy Bencsik premiärsegrade i GT-klassen. Detta före Per Nordberg och som trea Olof Cderberg. I andra racet när det regnade blev det en andra plats för Bencsik och Lotusen medan Anders Lotsengård vann.
Bortgångne ikonen Erik Bergers ande svävade på något vis ändå över helgen när sonen Anders körde hans Escort i klassen Standard Ny. Högerstyrningen spökade lite för Anders vars egen bil fortfarande inte är raceklar efter kraschen i höstas. Ändå var han kvalsnabbast före Lennart Bohlin och när det väl blev skapat läge blev det seger i Eriks gamla bil. I andra heatet upprepades segern.
*
Betydligt modernare racing handlade om när kartingåkaren Emil Skärås från Västerås gör debut i italienska GT Endurancemästerskapet. Med en Lamborghini Huracan Super Trofeo ska Emil ta sig an klassen GT Light.
– Bilen är något lite strypt, det är alltså lite mindre kraft i motorn än de normala Super Trofeo-bilarna, men det ska bli väldigt roligt och helt annorlunda det jag kört tidigare, berättar Emil.
Varje race tar tre timmar i anspråk och det är tre förare som delar på samma bil, de turas alltså om att köra i olika pass, så kallade stinter.
– Första tävlingen går redan 17-19 maj så det är snabba puckar både på och utanför banan, skrattar Emil.
*
R5 Citroën har ju aldrig varit någon vanlig företeelse i vårt land. Hässleholmaren Rolf Grybb kör numera en i Södras RS-DM och nu får han sällskap av Films Johnny Thyr. Bilen är samma Thomas Thunström körde i Rally-SM ihop med smålänningen Jörgen Lindahl under några år bland annat till ett SM-guld 2017 och nu är planen att den åter ska köras i SM.
– Målet är att åka så mycket som möjligt för att lära bilen och att få till noter tillsammans med Micke (Åkerlöf co-driver), berättar Johnny.
-Vi kommer att köra någon SM-deltävling under 2019 för att sedan gå för fullt med att åka SM 2020.
Tidigare har Thyr setts i en bakhjulsdriven så kallad ”Finn-Corolla” med tillhörande bred åkstil
– Jag har aldrig åkt med Jonny tidigare, men ska vara med i den här satsningen, berättar codriver Micke.
Med ett förflutet i en Appendix K-Toyota är fartskillnaden enorm menar Micke och lägger till.
– Vi har mycket att lära…
Paret har redan känt på ”fransyskan” i Aspgren Bygg Sprint där ett motorstopp förstörde dagen. Men redan i helgen blev det första pallplatsen i Morgongåvasprinten och en andra plats efter klubbkompisen Martin Holmgren.
– Supernöjda. summerar de nya Cittra-åkarna.
*
Handbollsstjärnan Magnus ”Slangen”Wislander lyckades bra när det i helgen var folkrace i Säffle berättar hans från tv kända mentor Totto Höök.
– Fullpoängare i kvalet och trea i A-finalen är med beröm godkänt!