Första utmaningen TTA mot STCC i TV8, Flodin mot SWRC 2012!
Första testet i leken ”Herre på täppan”, alltså TTA mot STCC kommer i tv-programmet Gran Tourismo på TV8. På måndag smäller det då programledaren Fredrik Huldt testkör de bägge seriernas bilar mot varandra på Anderstorp. I programförklaringen säger Huldt.
”Det är storbråk i racerbilsbranschen just nu och vi ska ta oss till Anderstorp för att ta reda på vilken av nästa års kungaserier i svensk racing som egentligen är roligast.”
Redan nu är jag helt säker på vilken bil som vinner, TTA-kärran kommer säkerligen att sopa banan med den tamare STCC-bilen. Men det är inte här problemet ligger som jag ser det. Det handlar inte om vilken bil som går fortast eller är roligast att köra, det jag inte gillar är det totalt könslösa konceptet med enhetsklass. Ni må förlåta mig alla Radical-åkare, men jag blir inte upphetsad som åskådare hur kul ni än har det bakom ratten…
Min kompis slöjdläraren konstaterade också iskallt.
– Tur att inte den historiska racingen profilerar sig mer mot publiken än vad man gör, då hade man troligtvis snott de allra flesta åskådarna!
Tänkvärt och dessutom tror jag han har helt rätt. När 1000-cupen drar iväg med sitt högst ojämlika startfält jublar publiken, dessutom utan minsta tanke på vem som har roligast bakom ratten!
Läser i Hela Hälsingland att Patrik Flodin jobbar för en start i SWRC till nästa år och han håller nu på att se om sitt hus inför 2012 och en ny utmaning.
– Nu känns det som om jag har gjort mitt i grupp N. Efter fyra hela VM-säsonger känns det som om jag gjort mitt i den serien, säger han som redan aviserat sina önskemål inför nästa säsong för det ryska stallet URT-team.
– Då vill jag köra i Super 2000-serien. När jag lade fram förslaget efter förra säsongen fick jag veta att det var en ekonomisk omöjlighet. Nu fick jag beskedet att vi skulle göra ett försök att sy ihop ett paket för en VM-start.
Visst är det konstigt att samtidigt som man läser att tjecken Prokop och estländaren Tännak verkar klara för WRC 2012 så kan inte svenska förare ens få ihop intresserade sponsorer för en plats i SWRC. Ingen ska väl ändå slå i mig att det finns mer pengar i Tjeckien och Estland än här. Handlar nog mer om att det inte är riktigt ”fiiiiint” att synas i rallysporten…
I lördagens Kristianstadsbladet har kulturredaktören snackat med mig om temat Klassiker. Min arbetskamrat Birgitta, menade att detta inte var så konstigt.
– Du är ju en klassiker hela du, vad hon nu menade med detta?
Nåväl jag skulle plocka fram en klassisk bilmodell och då fastnade jag för Opel Rally Kadett. En bil jag mer eller mindre avskydde under mina ”Saab-år” men efter detta istället växt till ” vill ha, vill ha, vill ha”. Alla som en gång sett Bus-Ove i en grupp tvåa Rally Kadett har inte svårt att förstå mitt val av klassiker!
Har nu kört hundra mil med dubbdäcken och här kan jag hålla med om att det inte känns helt ok med tanke på mildvädret. Men om några dagar ska dom ju vara på hur som helst och då är det bara att ta nackdelen med dubbat på ”sommarväg”. Lite kul är att dieselförbrukningen gått ner med runt decilitern/mil mot när jag kör med sommardäck. Skillnaden mellan artontummare och de två tum mindre vinterdäcken märks direkt i börsen. Med en körsträcka på runt 2500 mil på vintern tjänar jag runt 4000 spänn på att åka dubbat. Inte så illa och dessutom lite bonus för att jag dessutom åker så säkert på vintern man bara kan…